خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خبر داد ؛

ثبت 6 نوع شیرینی و غذای استان مرکزی در آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۰۶۴

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:" کاچی نیمور، آش اسفندی دلیجان، حلوای تبق ابراهیم آباد، جوزغند نراق، فتیر و کسمه اراک، باسلوق نیمور"- شش شرینی و غذای استان مرکزی ثبت ملی ‌شده‌اند.

به گزارش ایلنا از اراک، سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این خصوص گفت: شیوه طبخ و تهیه سه نوع غذا و سه نوع شیرینی تولیدی در استان مرکزی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ناملموس ثبت شده است.

حسینی اظهار کرد: کاچی نیمور، آش اسفندی دلیجان، حلوای تبق ابراهیم آباد، جوزغند نراق، فتیر و کسمه اراک، باسلوق نیمور شش شرینی و غذای استان مرکزی ثبت ملی ‌شده‌اند.

وی در ارتباط با آش اسفندی دلیجان گفت: مردم دلیجان پختن آش اسفندی در آخرین ماه زمستان را نمادی از سرآغاز تحول در طبیعت و آمادگی برای ورود به فصل بهار می دانند، آش اسفندی یکی از آئین های باستانی دلیجان است که به پاس شکرگزاری از نعمات خداوند، نزولات آسمانی و نوید بهار پخته می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: باسلق نوعی شیرینی مقوی و سنتی در نیم ور محلات است که برای تهیه آن از آرد گندم ، شیره انگور، شکر، زعفران، گلاب و هل استفاده می شود.

حسینی با اشاره به طرز تهیه کاچی نیمور محلات ادامه داد: برای پخت کاچی نیز از روغن محلی، آرد گندم، آرد کاچی، نبات و آب استفاده می شود.

وی در خصوص جوزغند بیان کرد: نوعی شیرینی قدیمی منحصر به فرد و سوغاتِ شهر تاریخی نراق است که برای تهیه این محصول، هلو، زردآلو، آلو محلی پوست کنده در معرض آفتاب نیمه خشک می شود و پس از چند روز، با خارج کردن هسته آن، مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی درون آن قرار می گیرد این مخلوط خوراکی دوباره در معرض آفتاب قرار گرفته تا به طور کامل خشک شود و سپس توسط یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل و آن را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می کنند.

حسینی با اشاره به اینکه پخت حلوای تبق که به عنوان یکی از آئین های روستای ابراهیم آباد اراک است افزود: آرد، روغن گاو، گلاب، شیره انگور، هل، گشنیز، کنجد، دارچین و گل محمدی مواد متشکله این حلواست و پیش از فرا رسیدن روز ۲۹ رمضان کسانی که نذر برای این امر دارند مواد اولیه آنرا تهیه می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: فتیر اراک نوعی نان شیرین، داغ و خوش طعم بوده که از ترکیب شیر، شکر، روغن مایع، آرد گندم، مایه خمیر برای پخت و زرده تخم مرغ، کنجد، سیاه دانه یا خرفه و نیز درصورت تمایل کمی زعفران سابیده و پودر هل و گلاب برای روی نان فتیر استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پرونده ثبت ملی چهار نوع غذا و نوع شیرینی دیگر استان مرکزی نیز در دست تهیه است ادامه داد: آش مصطفی نوبران، گوشفیل اراک، آبگوشت دوغ سنجان و آش متنجه جیریا در دست تهیه است

حسینی با تاکید بر اینکه ثبت آثار تاریخی گویای هویت ملی مردم هر منطقه است خاطرنشان کرد: دولت توجه ویژه به شناسایی و ثبت آثار ملموس و ناملموس دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز