خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار فولاد در گفت‌وگو با ایلنا:

وجود رانت‌های عظیم در بخش لوله و پروفیل/ سود هزاران سهام‌دار به جیب 150 نفر می‌رود

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۱۵۷

فعالان بازار فولاد طی یکی دو سال اخیر تقریبا هر روز با مواضع تند سندیکای لوله و پروفیل به عنوان مصرف کننده ورق فولاد علیه شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین واحد تولیدی فولاد کشور روبه رو می شوند؛ به طوریکه روزی نیست این سندیکا به گران فروشی فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با قیمت های جهانی مصاحبه یا مطلبی در رسانه ها یا فضای مجازی منتشر نکند.

با این تفاسیر پیگیر این موضوع شدیم تا دلایل گران فروشی ورق فولاد به صنایع پایین دستی را مورد بررسی قرار دهیم که در این زمینه با محمد معتضدی، کارشناس بازار سرمایه و فولاد گفت و گو کرده‌ایم.

مقایسه دلاری فروش پروفیل و ورق فولاد

محمد معتضدی کارشناس بازار سرمایه و فولاد در خصوص موارد مطرح شده از سوی سندیکای لوله و پروفیل مبنی بر گران فروشی فولاد مبارکه تا 35 درصد بالاتر از قیمت های جهانی در بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: در ابتدا بهتر است بررسی کنیم که محصولات تولیدی زیر نظر سندیکای لوله و پروفیل با چه قیمتی فروخته می شود. اول اینکه قیمت هر تن پروفیل (صادراتی) در کشورهای همسایه 700 تا 710 دلار است که با احتساب دلار 4200 تومانی باید به ازای هر کیلوگرم در حدود قیمت 2940 تومان فروخته شود؛ در حالی که پروفیل طی روزهای گذشته در بازار بالای 4600 تومان به فروش می رسد که به این ترتیب سندیکا تولیدات خود را با دلار حدود 6600 تومان محاسبه و به فروش می رساند.

 محمد معتضدی در ادامه به بررسی فروش فولاد مبارکه پرداخت و افزود: در طرف مقابل، قیمت هر تن ورق گرم حدود 600 دلار است که توسط فولاد مبارکه به ازای هر کیلوگرم 2900 تومان فروخته می شود به عبارتی محصول مبارکه با دلار 4800 تومان به فروش می رسد؛ حالا اعضای سندیکای مذکور عنوان می کنند که فولاد مبارکه به دلیل انحصار، گران فروشی می کند!

معتضدی اظهار داشت: با مقایسه اجمالی از نرخ های فروش ذکر شده، لازم است تا مسوولان مربوطه صنعت فولاد از سندیکای لوله و پروفیل بخواهند تا اعلام کند در فروش پروفیل، نرخ دلار را به چه قیمتی در نظر می‌گیرند تا داستان اعتراض های سریالی این افراد یک بار هم که شده برای همگان شفاف شود.

سندیکای غیرشفاف بدون اعلام آمار تولید

وی افزود: تاکید می کنم هم اکنون محصولات فولاد مبارکه به دلیل تقاضایی که در بازار ایجاد شده، با رقابت خریداران برمبنای دلار 4800 تومانی به فروش می رسد اما نرخ فروش دلاری لوله و پروفیل سندیکای مورد نظر 1800 تومان بالاتر از ورق فولاد شرکت فولاد مبارکه است.

این کارشناس بازار سرمایه که در حین مصاحبه، صورت های مالی شرکت فولاد مبارکه را بررسی می کرد، گفت: برخی افراد بدون پایه و اساس سخن می گویند تا با ایجاد حواشی به منافع خود برسند. چراکه تمام اطلاعات و صورت های مالی فولاد مبارکه حسابرسی می شود و آمار فروش آن هم در بورس کالا مشخص و در دسترس است. در حالی که شرکت های لوله و پروفیل حسابرسی نمی شوند و آمار فروش آنها مشخص نیست؛ به عبارت ساده تر امروز افرادی مدعی شفافیت و ارائه آمار هستند که مشخص نیست کارخانه های زیر مجموعه آنها چه میزان تولید کرده و یا چه میزان خام فروشی می کنند.

افزایش 33 درصدی عرضه های «فولاد»

وی با تاکید بر فعالیت شفاف فولاد مبارکه، اظهار کرد: براساس آمارهای موجود منتشر شده در اطلاعیه رسمی این شرکت در سامانه اطلاع رسانی کدال، فولاد مبارکه در چهار ماهه اولیه سال گذشته 2میلیون و 171 هزار تن محصول فروخته که این مقدار حسابرسی شده و کاملاً رسمی است و از این مقدار یک میلیون 205 هزار تن ورق گرم بوده است. این شرکت در چهار ماهه نخست امسال نیز 2 میلیون و 479 هزار تن محصول فروخته که از این مقدار یک میلیون و 594 هزار تن آن ورق گرم بوده است. یعنی بر اساس آمارهای رسمی، «فولاد» از نظر حجمی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش فروش محصول داشته است. فروش محصول ورق B نیز 33 درصد افزایش داشته است. پس بر اساس آمار، ادعای سندیکا مبنی بر اینکه فولاد مبارکه عرضه خود را در بورس کاهش داده، یک ادعای رد شده است.

معتضدی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه صددرصد محصولاتش را در بورس کالا عرضه کرده و حتی یک درصد از آن را نیز خارج از بورس عرضه نمی کند، گفت: انجمن لوله پروفیل خارج از این هیاهو که ایجاد کرده است و اگر واقعا به دنبال رانت و مسموم کردن فضا نیست، باید بر اساس آمار واقعی صحبت کند. وقتی فولاد مبارکه 33 درصد افزایش عرضه و فروش داشته است، چه طور ممکن است افزایش قیمت لوله و پروفیل به دلیل کاهش عرضه فولاد مبارکه باشد؟ گفتنی است که بهانه سندیکا برای گران فروشی لوله و پروفیل عرضه های کم فولاد مبارکه است.

وی ادامه داد: همچنین اگر قرار است ارز محاسباتی برای فروش محصولات لوله و پروفیل با دلار 6600 تومانی باشد، پس چرا باید محصولات فولاد مبارکه با ارز4800 فروخته شود؟ اگر بحث گران فروشی است، در حال حاضر این انجمن لوله پروفیل است که گران فروشی می کند و قیمت ها را در بازار متشنج می کند.

حاشیه سود 63 درصدی تولیدکنندگان لوله و پروفیل

این کارشناس بازار فولاد به مقایسه قیمت های ورق گرم و محصولات لوله و پروفیل پرداخت و در خصوص حاشیه سود تولیدکنندگان این دو حوزه گفت: اول امسال قیمت ورق گرم فولاد مبارکه در بورس حدود 2400 تومان و قیمت پروفیل 2600 تومان بوده است که براساس آن حاشیه سود تولید لوله و پروفیل حدود 8 درصد محاسبه می شود. حال آنکه الان قیمت پروفیل به حدود 4600 تومان رسیده و قیمت ورق گرم B فولاد مبارکه در بورس در سطح 2900 تومان معامله شده است. به عبارت بهتر با این قیمت ها، حاشیه سود تولید لوله و پروفیل حدود 63 درصد بوده است.

وی به معاملات بورس کالا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نرخ ارزی که فولاد مبارکه محصولات خود را براساس آن در بورس کالا عرضه می کند، با قیمت دلار 4200 تومانی بوده است؛ ولی به دلیل رقابت و ارزان بودن محصول که به افزایش تقاضا در بازار دامن زده و نیز بر اساس محدوده مجاز قیمتی که در بورس تعیین شده، قیمت معامله نسبت به قیمت های پایه رشد می کند. بطوریکه محصولات با تقاضای 10 برابری مواجه شده و در حداکثر قیمت مجاز معامله می شود.

معتضدی ادامه داد: در بحث فروش پروفیل نیز جالب اینجاست در حال حاضر هیچ کدام از کارخانجات لوله پروفیلی فروش محصول ندارند و حتی با قیمت فروش 4600 تومان و دلار 6600 تومانی، فروش لوله پروفیل با حاشیه سود 63 درصد نیز متوقف شده است.  

سودهای 100 درصدی صادرات لوله و پروفیل

وی با اشاره به  نرخ ارز 4200 تومانی در تعیین قیمت های پایه عرضه محصولات در بورس کالا گفت: امروز در صادرات پروفیل حداقل 50 درصد سود نهفته است به طوریکه پروفیل در ایران 4600 تومان و در عراق با قیمت 700 دلار، حدود 7000 تومان بفروشد که این یعنی نزدیک به 50 درصد سود در این بخش وجود دارد. در این میان اگر متقاضیان ورق فولادی، این محصول را بدون هیچ تغییری از بورس خریده و از کشور خارج کند و در کشورهای همسایه بفروشند، 100 درصد سود دارد. چراکه قیمت ورق براساس نرخ دلار در بازار آزاد حدود 6000 تومان است ولی ما در بورس کالا به قیمت حدود 2900 می فروشیم.

هیاهویی برای سود بیشتر

وی با بیان با همه این اوصاف شواهد نشان می دهد کسانی که شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه را که نظارت و حسابرسی هم می شوند، محکوم به گران فروشی می کنند به دنبال رانت هستند، گفت: شرکت های کوچک حسابرسی ندارند و زیر ذره بین نیستند از این رو برخی از این شرکت ها به واسطه عدم نظارت و کسب سودهای هنگفت، مسموم شده اند و امروز نیز به دنبال رانت های بیشتر هستند.

او در پایان گفت: مسئله مهم در موضوع بازار لوله و پروفیل این است که در وهله اول فولاد مبارکه سهامدار دارد و دوم، سهام عدالت و تامین اجتماعی، سهامداران این مجموعه بورسی هستند که با قیمت های فروش فعلی در بورس، بخش قابل توجهی از سود شرکت های تولید کننده از جیب تعداد قابل توجهی سهامدار (شامل دولت، صندوق های بازنشستگی و عموم مردم در قالب سهام عدالت) به جیب تعداد معدودی حدود 150 نفر از واسطه ها و دلالان انتقال می یابد؛ اما با یک پیگیری مختصر می توان آنها را شناسایی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز