خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار انجام شد؛

انتشار اوراق اختیار خرید سهام فولاد مبارکه در بورس

خبرنگار فولاد در همین خصوص با امیرحسین نادری معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه گفت و گویی انجام داده است که از نظرتان می گذرد:

آقای نادری لطفاً در خصوص اختیار خرید بیشتر توضیح دهید.

اختیار خرید که یکی از اوراق مشتقه میباشد نوعی اختیار است نه الزام که به دارنده آن اختیار میدهد سهام معینی را با قیمت مشخصی در آینده خریداری کند. این اوراق در بورس های دنیا به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد.

انتشار دهنده این اوراق چه شرکتی و نحوه سوددهی آن چگونه است؟

این اوراق برای اولین بار در بورس تهران در هفته گذشته توسط صندوق سرمایه گذاری توسعه بازار سرمایه بر روی سهام شرکتهای بزرگ بازار مانند فولاد مبارکه، ملی مس و ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفت. خریدار این اوراق با پیش بینی رشد قیمت سهام در آینده می تواند با خرید این اوراق سود خود را چند برابر افزایش دهد. اگر قیمت سهم فولاد در تاریخ سررسید بیش از ۱۳۰تومان باشد دارنده این اختیار می تواند آنرا اعمال و با پرداخت ۱۳۰ تومان( حال قیمت بازار هرچه باشد) نسبت به دریافت سهام اقدام کند اما اگر قیمت سهم کمتر از ۱۳۰تومان باشد اعمال این حق به صرفه نخواهد بود و عملاً وجهی که افراد برای خرید این اوراق اختیار خرید داده اند از دست می رود.

خریداران این اوراق چگونه به سود می رسند؟

برای اینکه خریداران این اوراق به سود دست یابند در واقع باید قیمت هر سهم در سررسید بیش از ۱۴۷تومان باشد چون یک سهم ۱۳۰تومانی می گیرد اما قبلا ۱۷ تومان برای خرید اختیار خرید ها هزینه کرده است. لازم به ذکر است این اختیار، در بازگشایی هر برگ ۱۷۰ریال معامله شد.

محاسبه قیمت هر ورقه اختیار چگونه انجام شده است؟

قیمت هر ورقه اختیار خرید به صورت تئوریک براساس فرمول «بلک شولز» محاسبه می گردد. در این فرمول عواملی همچون قیمت نقدی سهام و زمان تا سررسید، تأثیر مستقیم بر روی قیمت اختیار دارد .

تحلیل شما از روند فعلی سودآوری شرکت فولاد مبارکه چگونه است؟

با افزایش نرخ جهانی فلزات اساسی همچون روی، مس و فولاد در دنیا و بالتبع افزایش قیمت های صادراتی و رشد قیمت برابری دلار درآمد شرکت از محل صادرات رشد مطلوبی نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین با توجه به افزایش تقاضای محصولات در داخل کشور و رشد قیمت محصولات در بورس کالا، شاهد روند رو به رشد سودآوری و سهام شرکت خواهیم بود.

کد خبر : ۴۴۵۶۱۷