خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایلنا:

تلاش برای حفظ اساتید بازنشسته/کارِعلمی بازنشستگی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۵۵۸

رئیس دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه کارِعلمی بازنشستگی ندارد، گفت: در حال حاضر سعی می‌کنیم، استادهایمان را نگه داریم.

سید احمد معتمدی (رئیس دانشگاه امیرکبیر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: در حوزه مدیریت نیروی بازنشسته به کار نگرفتیم و بحث استخدام هم هیچ وقت نداشتیم، اما طبیعی است که فعالیت‌های علمی را تشویق کنیم. آیین‌نامه‌ای داریم که به عنوان مثال اتاق استاد می‌تواند؛ حتی پس از بازنشستگی نیز در اختیارش باقی بماند تا مقاله بدهد، مشاوره کند و پروژه از بیرون برای دانشگاه بیاورد و در مجموع کارهایی که مغایرتی با این قانون ندارند، هم تشویق می‌شوند، چون کار علمی باز نشستگی ندارد.

وی ادامه داد: استادی که می‌تواند، کتاب بنویسد معنا ندارد که به او بگویید از کتاب نوشتن، مقاله نوشتن، پروژه انجام دادن و هرگونه کار علمی معاف است. منتها نوع قراردادهای ما به‌ صورت استخدامی نبوده و خدمات علمی است و در حال حاضر سعی می‌کنیم، استادهایمان را نگه داریم.

معتمدی در ادامه تصریح کرد: این قانون بیشتر برای کسوت‌های مدیریتی است، کسی که می‌خواهد مدیر شود حتما باید استخدام رسمی باشد و شخص بازنشسته نمی‌تواند مجددا به کار گرفته شود، اما در دانشگاه ما از این موارد نداریم و معتقدیم افرادی که تجربه دارند، باید کارهای اجرایی را کنار بگذارند و بیشتر به کارهای علمی بپردازند.

در مواجه با این قانون مشکلی نداریم، سالهاست که اجرا می‌شود و با این بحث جدید هم مغایرتی نداریم، ضمن اینکه ما تابع مصوبات هیئت امنا هستیم، به طور مثال افرادی که استاد هستند، می‌توانند تا ۷۰ سالگی حضور داشته باشند و کسانی که به عنوان استاد برتر کشور هستند، می‌توانند سه سال اضافه‌تر با مجوز هیئت امنا کار کنند.

او بیان کرد: ما پیرو قوانین خودمان هستیم و معتقدیم که بعد از مدتی طبق مقررات بهتر است که این بازنشستگی اتفاق بیافتد، ولی خدمات علمی قطع نشود، تا جا برای جوان‌ها باز شود و آنها در کنار اساتید بتوانند فعالیت کنند و از تجربیات این افراد بهره‌مند شوند.

معتمدی در پاسخ به این سوال که با توجه به کسری بودجه‌ای که دانشگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، این مسئله  به تعاملات بین‌المللی‌شان لطمه وارد نمی‌کند، گفت: خیر، به هر حال باید سعی بر مدیریت این شرایط داشته باشیم نه به این معنا که کل فعالیت های بین المللی متوقف شود، و آموزش سر جایش باشد، نباید اینطور باشد، ما اولویت‌بندی می‌کنیم تا حدالمقدور در همه بخش‌ها فعالیت کنیم، ضمن اینکه خیلی از استادهای ما ارتباط‌های خوبی در حوزه‌های بین‌الملل دارند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در پایان اظهار داشت: باید این شرایط را مدیریت کنیم، زیرا از این نوسانات در بحث اقتصادی زیاد است. ضمن اینکه سال گذشته خوشبختانه ۱۰۰ درصد اعتبارات دانشگاهها پرداخت شد و امسال هم قول دادند که پرداخت کنند، ولی ممکن است ماه های اول اینطور نباشد و در ماه‌های آخر این اتفاق رخ بدهد. در عین حال ما هم سعی می‌کنیم صرفه جویی کنیم و هم درآمد هایمان را بالا ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز