خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خبرداد:

آتش‌سوزی دوباره در تالاب هورالعظیم / آتش به 5 کیلومتری مرزهای ایران رسید

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۲۰۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از آتش‌سوزی دوباره در تالاب هورالعظیم و در 5 کیلومتری مرز ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تازه‌ترین تصاویر ماهواره ای که بعدازظهر دیروز دریافت شده، نشان می‌دهد آتش‌سوزی گسترده در دو نقطه تالاب هویزه در بخش عراقی تا 5 کیلومتر و در نقطه دیگر به 15 تا 20 کیلومتری مرز ایران رسیده است.

وی افزود: این تصاویر همچنین نشان می دهد که دود غلیظی که دیشب تا صبح امروز در اهواز منتشر شده بود ناشی از همین آتش سوزی است.

لاهیجان زاده اضافه کرد: با توجه به تصاویر گذشته از تالاب، به نظر می رسد که این آتش سوزی قبلا با وسعت کم وجود داشته که اکنون گسترده شده است.

وی با اشاره به لزوم تصمیم گیری برای انجام دوباره عملیات اطفای حریق گفت: در دور اول عملیات اطفای حریق در زمینه مختصات مکانی مناطقی که عملیات اطفای حریق انجام می شود (تا عمق 9 کیلومتر در آنسوی مرز) با کشور عراق مذاکره و توافق صورت گرفته بود، بنابراین انجام عملیات دوباره مهار آتش در خاک عراق مستلزم هماهنگی های مجدد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد : وسعت آتش سوزی هنوز مشخص نشده و در دست بررسی است.

وی همچنین نسبت به گسترده شدن آتش‌سوزی در این تالاب هشدار داد و افزود: بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی احتمال وزش باد شدید در منطقه وجود دارد، به همین دلیل نگرانی از بابت تشدید حریق بوجود می آید.

بعد از اعلام خبر مهار آتش سوزی در تالاب ، دیشب برای سومین بار دود غلیظ ناشی از این آتش سوزی اهواز را فراگرفت.

حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران و روابط عمومی سپاه (تیم اطفای حریق از هوافضای سپاه) سوم مرداد از مهار آتش سوزی در تالاب هویزه خبر دادند، این در حالیست که استاندار خوزستان در همین روز در بازدید از عملیات اطفای حریق تالاب اعلام کرد که دو نقطه از نقاط اصلی تولید دود و آتش توسط هواپیما مهار شده و چند نقطه پراکنده هنوز وجود دارد که در عملیات های بعدی روی آنها تمرکز خواهد شد.

در پی آتش سوزی گسترده در تالاب هویزه در خاک عراق، عملیات اطفای حریق در این بخش از 29 تیر ماه آغاز و سوم مرداد متوقف شد. در چهار روز نخست از بالگردهای آبپاش و در دو روز آخر از هواپیمای آبپاش برای مهار آتش سوزی استفاده شد.

این نخستین تجربه اطفای حریق در تالاب در کشور به وسیله بالگردهای آبپاش است و پیش از این برای اطفای جنگل و مرتع از این روش استفاده شده است.

آتش سوزی در بخش عراقی تالاب حدود 20 روز طول کشید و طی آن بیش از 16 هزار هکتار از تالاب سوخته است . دود ناشی از این آتش سوزی شهرهای خوزستان را درگیر کرده و گاهی تا 6 شهرستان منتشر می شود. بنا بر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این حریق 150 نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.

تالاب هویزه در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت های وسیعی از آن خشک شده است.

تالاب مرزی هویزه در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز