خبرگزاری کار ایران

حسن انوشه:

تدریس زبان‌های محلی در مدارس ضروری نیست

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۶۰۱

پژوهشگر تاریخ، زبان و ادبیات معتقد است که تدریس زبان‌های محلی در مدارس ضروری نیست.

به گزارش ایلنا، حسن انوشه درباره اهمیت و جایگاه زبان فارسی گفت: زبان فارسی زبان همه ملت ایران است و باید در مدارس تدریس شود. زبان فارسی زبانی است که بیش هزار سال روی آن کار شده است. مولانا، حافظ، سعدی و... که از بزرگان ما هستند روی این زبان کار کرده‌اند. البته باید به دیگر زبان‌ها هم نیز توجه کرد.

نویسنده، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادبیات با بیان اینکه تدریس دیگر زبان‌های محلی در مدارس ضروری نیست، گفت: این سخنان که برخی می‌گویند سیاسی است و هیچ مبنای فرهنگی ندارد چون کودکان زبان محلی را در خانه و خانواده یاد می‌گیرند و مگر می‌شود فیزیک و ریاضی را به گیلکی و لری تدریس کرد؟ استفاده از زبان‌های محلی در مناطق مختص به خودشان موردی ندارد اما زبان مشترک ما که پایه هویت ملی ماست زبان فارسی است.

او با اشاره به اصل پانزده قانون اساسی که در آن زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است، ادامه داد: در کردستان، آذربایجان و ... کتاب‌هایی با زبان محلی منتشر می‌شوند که هیچ ایرادی هم ندارد اما به‌طور مثال اگر در یک شهر زبان فارسی آموزش داده نشود، اگر کسی به آن منطقه مسافرت کرد باید مترجم با خود همراه داشته باشد؟ این موضوع درست نیست.

انوشه با تایید موضع‌گیری اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت آموزش زبان فارسی در مدارس گفت: یکی از مواردی که به تحکیم هویت ملی ملت ایران کمک می کند زبان فارسی است.

این پژوهشگر با اشاره به آزادی زبان‌های محلی در ایران و وجود صداوسیمای استانی و کتاب و نشریات محلی در ادامه گفت: در ترکیه حتی صحبت به دیگر زبان‌ها ممنوع است. در سفری که به ترکیه داشتم به یک کتاب‌فروشی که صاحبان آن کرد بودند رفتم تا کتابی تهیه کنم اما صاحبان این مغازه به زبان ترکی با هم صحبت می‌کردند اما در کشور ما شاعران به زبان محلی شعر می‌گویند. از طرفی شاعرانی مانند شهریار به زبان فارسی شعر می‌گویند. زبان فارسی زبان مشترک و اصلی فرهنگ ما است.

او تاکید کرد: در ایران نه تنها حضور دیگر زبان‌ها نفی نمی‌شود بلکه به غنای زبان فارسی هم کمک می‌کند. برخی نویسندگان ما مانند محمود دولت‌آبادی واژه‌های محلی را وارد رمان می‌کنند و از این طریق به غنای زبان فارسی کمک می‌کنند اما این به این معنا نیست که باید زبان‌های محلی در مدارس آموزش داده شوند.

انوشه با بیان اینکه زبان فارسی باید به خوبی در مدارس آموزش داده شود، گفت: دیگر زبان‌ها هزاران سال در کشور بوده‌اند و نباید سرکوب شوند اما زبان مشترک همه ما ایرانیان زبان فارسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز