خبرگزاری کار ایران

مردم جهان چه نظری درباره ایران دارند؟

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۱۰۱

​57 درصد مردم پاکستان دیدی مطلوب نسبت به ایران دارند. 92 درصد اسرائیلی‌ها نظری منفی نسبت به ایران دارند که این میزان شامل 97 درصد یهودیان اسرائیلی و 63 درصد اعراب اسرائیلی است.

به گزارش ایلنا، در حالی که به پایان مهلت دستیابی به توافق هسته ای ایران نزدیک می شویم، نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو نشان می دهد دیدی منفی در اکثر جهان نسبت به ایران وجود دارد. 31 کشور از 40 کشور جهان که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته اند، دیدی نامطلوب نسبت به ایران دارند و در چند کشور خاورمیانه و آسیایی که اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، میزان محبوبیت ایران در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

ماه ژوئن همچنین دومین سالگرد انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران بود و وی به طور کلی در سراسر خاورمیانه محبوبیتی ندارد. این نظرسنجی جدید در 40 کشور جهان و با جامعه آماری 45435 نفری در روزهای 25 تا 27 می 2015 انجام شده است.

محبوبیت پایین در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان

اکثریت کشورهای حاضر در این نظرسنجی، دیدی منفی نسبت به ایران دارند. به طور میانگین در سطح جهان 58 درصد مردم دیدی نامطلوب نسبت به ایران دارند. پاکستان تنها کشوری است که اکثریت مردم آن (57 درصد) دیدی مطلوب نسبت به ایران دارند.

مردم جهان چه نظری درباره ایران دارند؟

در خاورمیانه، 92 درصد اسرائیلی ها نظری منفی نسبت به ایران دارند که این میزان شامل 97 درصد یهودیان اسرائیلی و 63 درصد اعراب اسرائیلی است. آمار به دست آمده در اردن هم منفی است، جایی که 89 درصد از مردم دیدی منفی نسبت به ایران دارند. اکثریت کمتری از ترک ها، لبنانی ها و فلسطینی ها به همسایه منطقه ای شان دیدی منفی دارند.

در عین حال در لبنان آمار براساس خطوط مذهبی تقسیم شده است. بیش از 95 درصد شیعیان لبنانی دیدی مثبت نسبت به ایران –کشوری با بالاترین جمعیت شیعیان در جهان- دارند. این در حالی است که این میزان در میان مسیحیان لبنانی 29 درصد و سنی های لبنان تنها 5 درصد است.

به جز پاکستان، افکار عمومی منطقه آسیا-پاسیفیک دیدی منفی نسبت به ایران دارند. دید منفی نسبت به ایران از 73 درصد در ژاپن و 67 درصد استرالیا متغیر است. حتی در پاکستان که اکثریت دیدی مثبت نسبت به ایران دارند، میزان دید منفی در یک سال گذشته از 8 درصد به 16 درصد افزایش یافته است.

تصویر ایران در آمریکای لاتین هم آسیب دیده است، در این منطقه به طور میانگین 61 درصد مردم دیدی نامطلوب نسبت به ایران دارند. افکار عمومی آفریقا نظرات متفاوتی درباره ایران دارند. به طور میانگین 39 درصد از مردم 9 کشور آفریقایی دیدی منفی نسبت به ایران دارند، در حالی که 32 درصد از آنها دیدی مثبت دارند و یک چهارم آنها هم نظری ندارند. در نیجریه نظرات براساس گروه های دینی متفاوت است. 43 درصد از مسلمانان این کشور دیدی مثبت دارند، در حالی که تنها 23 درصد از مسیحیان این دید را دارند.

در حالی که مذاکرات هسته ای با ایران جریان دارد، اکثر مردم کشورهای گروه 1+5 دیدی انتقادی نسبت به ایران دارند. 76 درصد آمریکایی ها، 81 درصد فرانسوی ها، 78 درصد آلمانی ها، 62 درصد انگلیسی ها و 61 درصد چینی ها دیدی منفی نسبت به ایران دارند. تنها در روسیه 34 درصد از مردم دیدی مثبت به ایران دارند و 44 درصد هم دیدی منفی دارند.

افول جایگاه در میان کشورهای مسلمان

شاید تنش های فرقه ای در خاورمیانه دید مثبت نسبت به ایران شیعه را در میان کشورهایی که اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند، کاهش داده است.

مردم جهان چه نظری درباره ایران دارند؟

از سال 2006 و 2007 میزان محبوبیت ایران در اندونزی و اردن 41 درصد کاهش یافته است. این میزان در میان افکار عمومی ترکیه در همین دوره زمانی 36 درصد کاهش یافته است. جایگاه ایران در مالزی 22 درصد، فلسطین 21 درصد و پاکستان 15 درصد کاهش یافته است. در طول هشت سال گذشته، شمار آن دسته از شیعیان لبنان که دیدی بسیار مطلوب نسبت به ایران داشته اند از 47 درصد به 80 درصد افزایش یافته است.

حمایت پایین از روحانی در خاورمیانه

در حالی که به طور کلی ایران محبوبیتی در میان کشورهای خاورمیانه ندارد، میزان حمایت از حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور هم پایین است و بیش از نیمی از جمعیت این کشورها دیدی نامطلوب نسبت به وی دارند.

مردم جهان چه نظری درباره ایران دارند؟

در لبنان، دیدگاه ها مبنی بر شکاف دینی است، 95 درصد شیعیان لبنان دیدی مثبت به روحانی دارند، در حالی که یک چهارم لبنانی ها و 11 درصد سنی ها دیدی مثبت به وی دارند. میزان محبوبیت روحانی در یک سال اول دولتش در میان فلسطینی ها 11 درصد و اردنی ها 8 درصد افزایش داشته است.

منبع: اندیشه‌ها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز