خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در اولین سمینار ملی خشکسالی؛

مرکز بهداشت استان خوزستان به مرکز مدیریت طغیان تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۰۳۶

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: وقتی کیفیت آب پایین باشد، منابع غیر سالم مانند چشمه ها و آب شیرین کن های سطح شهر مورد توجه مردم قرار می گیرد که قطعا از نظر میکروبی سالم نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، شکر الله سلمان زاده، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان اظهار کرد: خشکسالی بر روی جنبه های مختلفی از زندگی مردم تاثیر می گذارد که مهمترین آن ها سلامت است. خشکسالی باعث کمبود منابع غذایی و به تبع آن افزایش بیماری هایی از جمله: بیماری های مرتبط با آب و گرد و خاک، بیماری های منتقل از هوا و ریز گرد ها، بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، بیماری های ناقلین، بیماری های غیر واگیر و سلامت روان میگردد.

سلمان زاده افزود: وقتی کیفیت آب پایین باشد، منابع غیر سالم مانند چشمه ها و آب شیرین کن های سطح شهر مورد توجه مردم قرار می گیرد که قطعا از نظر میکروبی سالم نبوده و باعث بروز مشکلات گوارشی می شود و بیماری های زیادی از این راه منتقل خواهد شد.

معاون بهداشتی استان خوزستان ادامه داد: کیفیت آب شبکه توزیع آب شهری در شهرستان ها تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور است که به طور متوسط کیفیت آن از نظر مطلوبیت میکروبی ۹۵ درصد می باشد، در حالی که حتی یک دهم درصد عدم مطلوبیت میکروبی هم قابل قبول نیست. در شهرستان ها، این رقم به زیرِ ۹۵ درصد نیز می رسد. هرچه  به فصل گرما نزدیکتر می شویم آب شهری شهر اهواز، از نظر مطلوبیت میکروبی به ۲۰ درصد می‌رسد. و این رقم در آب شهری کارون به ۴۳ درصد عدم مطلوبیت میکروبی، و در حوزه روستایی متوسط استان  به ۹۰ درصد می رسد. این وضعیت آب باعث بروز طغیان های بسیاری شده است از جمله:

طغیان هپاتیت A در کارون، هویزه و ایذه، اسهال در رامهرمز، مسجد سلیمان و رفیع و بیماری های فراوانی اسهال خونی به علت بروز ناگ (ویروس شبه وبا)، بیماری التور که در بازه زمانی ۸۰ _ ۹۰ ، ۸ مورد و سال های ۹۱-۹۶، به ۱۶۷ مورد رسیده است که باید با صرف وقت و هزینه بسیار به کنترل آنها بپردازیم.

وی در ادامه بیان کرد: حیوان گزیدگی نیز یکی دیگر از علل بروز خشکسالی است؛ چرا که کمبود مواد غذایی حیوانات از حیات وحش به سمت مناطق مسکونی حرکت می‌کنند که متاسفانه شهرداری ها در جمع آوری سگ های ولگرد و دیگر موارد، کم کاری می کنند. در مورد تب کریمه کنگو نیز روند ابتلای افراد در بازه زمانی سال های ۹۳ _۹۷ به دلیل افزایش فعالیت  جمعیت کنه ها، افزایشی بوده است.

سلمان زاده عنوان کرد: یکی دیگر از نگرانی های ما چالش آسیب دیدگی زنجیره ی سرد واکسن در اثر قطع برق میباشد، البته تمهیدات خوبی اندیشیده شده است و کلیه مراکز حتی خانه های بهداشت، مجهز به سیستم هوشمند کنترل دما می باشند ولی در قطع برق طولانی قطعا آسیب به زنجیره سلامت واکسن وارد خواهد گردید.

معاون بهداشتی استان خوزستان در پایان  از انتظار شبکه ی بهداشت استان از فرمانداران شهرستان ها سخن به میان آورد و گفت: تشکیل مستمر و موثر جلسه شورای سلامت را جزو دغدغه های اصلی خود قرار داده و کمیته های بیماری های مشترک انسان و حیوان را تشکیل دهید، حیوانات ولگرد را جمع آوری کرده و خواهشا برق مراکز بهداشتی را بخاطر بدهی بیمارستان ها قطع نکنید.

همچنین در این مراسم نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، ضمن خوش آمد گویی به عنوان متولی برگزار کننده این سمینار اظهار کرد: ایران در سابقه ی تاریخی خود کشوری کم آب است، قسمت اعظم کشور ما را کویر ها تشکیل داده اند.هر چند آب مایه آبادانی است، ولی ما سوابق تاریخی، فرهنگی و تمدن را در جاهایی میبینیم که آبی وجود ندارد. گذشتگان ما به خوبی با این مسئله کنار آمده بودند و با احداث قنات ها آبادانی را به مناطق خشک و کویری برده بودند. اما ما در طول تاریخ به عنوان افراد مصرف گرا و بدور از مطالعات علمی، اقداماتی انجام دادیم و شرایط موجود در طبیعت را بر هم زدیم و مشکل ایجاد کردیم.

نظری ادامه داد: از عللی که اصرار بر برگزاری این سمینار در دانشگاه داشتیم این بود که، اگر قرار است کاری انجام بشود باید از مسیر علمی بررسی شود سپس به اجرا در بیاید. وقتی کاری بدون کارشناسی و زمینه های علمی و بدون استفاده از علم آموزان و افراد مجرب، انجام شود نتیجه اش این می شود که سدی میزنیم و مشکلاتی به بار می آوریم که همگان از حل آن عاجزند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که پیشاپیش بتوانیم مسائل را بطور علمی پیش بینی کنیم و نگذاریم کار به بحران بکشد بعد  بحران را مدیریت کنیم و افزود: همه ی عزیزانی که در مسئولیت های اجرایی مشغول خدمت هستند باید شبانه روز مواظب اوضاع باشند؛ چراکه ممکن است یک سهل انگاری کوچک پیامد های سهمگینی در پی داشته باشد.

مرکز بهداشت استان خوزستان به مرکز مدیریت طغیان تبدیل شده است

مرکز بهداشت استان خوزستان به مرکز مدیریت طغیان تبدیل شده است

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز