خبرگزاری کار ایران

با حضور معاونین وزیر بهداشت برگزار شد؛

سمینار ملی خشکسالی و اثرات آن بر سلامت شهروندان در اهواز

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۹۱۶

امروز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه، سمینار ملی خشکسالی و اثرات آن بر سلامت شهروندان در محل تالار شهدا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت و نجار معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و حاجی زاده مدیر کل بحران استان و دیگر مدعوین، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، در این سمینار، پدیده خشکسالی در ۴ پنل مورد بررسی قرار گرفت، پنل اول_آلودگی های آب و غذا و بیماری های منتقله از آنها در شرایط خشکسالی با سخنرانی آقایان، آخوند علی، عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز،شکر الله سلمان زاده، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان، عبد الکاظم نیسی، رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه اهواز و بابایی مدیر پنل همراه بود.

پنل دوم_اثرات خشکسالی و آلودگی های محیطی بر سلامت شهروندان با سخنرانی، خانم حداد زاده شوشتری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ،خانم دیانت متخصص فیزیولوژی قلب دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر گودرزی، رئیس دپارتمان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دکتر لندی مدیر پنل، ادامه یافت.

پنل سوم_اثرات روانی-اجتماعی پدیده خشکسالی بر شهروندان با سخنرانی محمد رضاپور متخصص روانشناسی عمومی و رئیس پردیس دانشگاه فرهنگیان و نوذر درستان، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اهواز همراه بود.

پانل چهارم_شیوه های توانمندسازی و تاب آوری مقابله مردمی-سازمانی در بحران خشکسالی با سخنرانی غلام عباس شیرالی معاون آموزشی دانشکده بهداشت، منصور کاوسی، متخصص روانشناسی و بحران و مشاور آموزشی مدیر کل مدیریت بحران، سیروس داودی مدیر سازمانهای مردم نهاد خوزستان و مجید کار اندیش مدیر پنل انجام پذیرفت.

 کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، ضمن تبریک هفته کرامت عنوان کرد: خوزستان، فقط نام یک استان را یدک می کشد در حالی که یک کشور است. خوزستان با مساحت ۶/۴ میلیون کیلومتر مربع و ۲۷ شهرستان و ۸۸ شهر و بیش از ۱۰ هزار دهستان و روستا و جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و با ۵ مدل آب و هوایی مختلف و توپوگرافی های زمین شناسی متعدد و موقعیت مرزی مهم، منابع طبیعی مختلف و صنایع بزرگ باعث تمایز این استان از سایر استانها و به تبع آن، رویارویی با بحران های بزرگ را در بر خواهد داشت. از بحران گرد و خاک با عمری بالغ بر ۱۵ سال تا بحران خشکسالی و بی آبی ریشه در عدم وجود زیر ساخت ها در خوزستان دارد.

وی ادامه داد: با شروع استخراج نفت، زیر ساخت های به وجود آمد، در هنگام جنگ تحمیلی بخش عمده ای از آن از بین رفت و در ادامه فرسوده شد و به دلیل سوء تدبیر و مسکنی عمل کردن در شرایط سخت به این جا رسیدیم که شرایط اقلیمی کنونی در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

مدیر کل بحران استان خوزستان در ادامه بیان کرد: خوزستان از ۳۲ بحران، ۲۱ بحران بزرگ را در خود جای داده است که دیگر بحران نیست، ابَر بحران است و به سمت فاجعه پیش می رود. باید بپذیریم که امسال، سال کم بارشی در بالادست حوضه های آبریز داشته و در پایین دست سدها نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش بارندگی داشته ایم. ولی در بالادست آب و برق سدها نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داریم که در صورت عدم مدیریت صحیح پاییز امسال با بحران آب شرب مواجه خواهیم شد. همانطور که اکنون در شهرِ رفیع، به علت مشکلات آب شرب در اثر خشکسالی اسهال خونی شیوع پیدا کرد. اثرات خشکسالی از آنچه که فکر می کردیم زودتر خودش را نشان داد. اکنون در هورالعظیم دچار بحران گشتیم، آتش سوزی در حجم وسیع در دو سوم تالاب که در خاک عراق قرار دارد مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده است.

وی در ادامه با انتقاد به کسانیکه بر طبل نا امیدی می کوبند خودشان برای مردم چه کرده اند؟ اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری؛ تزریق نا امیدی در جامعه، مقابله با نظام است. تا قبل از پیام مقام معظم رهبری و پای کار آمدن شخص رئیس جمهور و هیئت دولت و تلاش های استاندار خوزستان چه کارهایی انجام شده بود؟ همه کارهای انجام شده با مصوبه تاریخی دولت در فروردین ۹۶ انجام شد که در طی یک سال، ۴۰ هزار هکتار از ۳۶۰ هزار هکتار آب اندازی، مالچ پاشی و نهال کاری شد. ۱۰۰ هزار هکتار از هورالعظیم که برای استخراج نفت خشک شده بود در همین دولت با کارهای کارشناسی آبگیری شد.

حاجی زاده در پایان گفت: خشکسالی قطعاً باعث افزایش کانون‌های ریزگرد خواهد شد در همین دولت ۴۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد شناسایی شد. اینها همگی کارهای بزرگی است، می‌شود گفت که بحران‌های موجود ماحصل عملکرد این مسئولین است؟ اکنون فقط می توان کنترل و مقابله کرد، پیشگیری را در دُوَل  گذشته درست انجام نداده ایم.

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز