خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون حقوقی مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۵۵۳

رییس کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: برجام توافقی با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده و اعمال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده نقض این قطعنامه بوده و لازم است دیوان بین‌المللی دادگستری در این خصوص ورود کند.

الهیاریار ملکشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به خبر شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری بازوی قضایی سازمان ملل متحد است که در شهر لاهه کشور هلند قرار دارد. این دیوان در کنار  دیوان کیفری بین‌المللی که مخصوص جرائم بین‌المللی است وظیفه رسیدگی به دعاوی کشورها علیه یکدیگر را بر عهده دارند.

نماینده کوهدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران پیش از این شکایت هم شکایت دیگری را مبنی بر برداشت غیر قانونی مبلغ دو میلیارد دلار از اعتبارات بانک مرکزی ایران توسط آمریکا تسلیم دیوان بین‌المللی دادگستری کرده بود.

 وی ادامه داد: شکایت در این دیوان دارای مراحل مختلفی است؛  اولین مرحله پذیرش شکایت است یعنی در این مرحله ما شکایت را تسلیم دادگاه کردیم و بعد از این مرحله یعنی تسلیم شکایت، روال دیوان این است که جلسه‌ای برای استماع شکایت برگزار می‌شود. شکایت مذکور مرحله پذیرش را گذرانده و به مرحله استماع وارد شده است. اگر در مرحله استماع بپذیرند که شکایت در صلاحیت این دیوان است دستور بررسی شکایت صورت می‌گیرد.

ملکشاهی ادامه داد: البته آنچه که ما از قواعد بین‌المللی می‌دانیم این است که برداشت پول آمریکا اقدامی غیرقانونی بوده و دیوان باید رسیدگی کند.

وی یادآور شد: تاکنون شکایات متعددی دو طرف ایران و آمریکا علیه یکدیگر در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده‌اند که به عنوان مثال مساله منهدم کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا و آنچه که آمریکا گروگان‌گیری دیپلمات‌های خود می‌داند علیه تهران مطرح شده است. در حال حاضر هم شکایت فعال ما مسئله برداشت غیرقانونی پول ایران از بانک‌های آمریکایی است.

ملکشاهی افزود: در سفری که هفته گذشته به لاهه داشتم با حضور در دیوان بین‌المللی دادگستری با برخی از مسئولان این دیوان هم گفت‌وگو کردم و پرسیدم که آیا اقدام غیرمتعارف ترامپ به عنوان خروج یکجانبه از توافق برجام که توافقی چند جانبه است و توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تایید شده قابل پیگیری در دیوان است یا خیر چرا که این مسئله از نخست موضع کمیسیون حقوقی بود که ایران باید به استناد نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایالات متحده شکایتی را تسلیم دیوان بین‌المللی دادگستری کند که در صورت اعمال تحریم‌های جدید آمریکا این مصداق بارز نقض قطعنامه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز