خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اعلام کرد؛

۱۹۰ لیتر سرانه مصرف آب هر زنجانی در شبانه روز

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۱۲۵

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: میزان مصرف مشترکین استان زنجان در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و میانگین سرانه مصرف آب هر نفر در شبانه روز معادل ۱۹۰ لیتر می باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان ، علیرضا جزء قاسمی سرانه متوسط مصرف آب هر خانوار در استان زنجان را نیز 504 لیتر در شبانه روز اعلام کرده و افزود: با توجه به جمعیت تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب در استان زنجان و همچنین محدودیت منابع آبی انتظار می رود شهروندان بیش از پیش در مصرف بهینه آب دقت کنند.

وی تصریح کرد: 72 سد بزرگ در کشور ، کمتر از 40 درصد آب دارند و حجم ورودی آب به مخازن سدهای کشور 34 درصد کاهش داشته است.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه تنها 6 درصد از مصرف آب کشور در حوزه آب شرب و بهداشتی است گفت: بدیهی است نگاه اقتصادی به آب به عنوان یک کالای ارزشمند می تواند در مصارف آن تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به استفاده بی رویه آب در کشاورزی و زراعت تاکید کرد: با مدرنیزه کردن روش های آبیاری کشاورزی و رعایت الگوی کشت مناسب با اقلیم هر منطقه می توان مصرف آب را به نحو چشمگیری کاهش داده و با کم آبی سازگاری پیدا کرد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان زنجان با اشاره به اینکه تنها 15 درصد از صنایع کشور آب مورد نیاز خود را از پساب تولیدی توسط تصفیه خانه ها استفاده می کنند گفت: هم اکنون در استان زنجان ظرفیت استفاده از 10 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده وجود دارد که در آینده نزدیک این مقدار به 30 میلیون متر معب خواهد رسید.

جزء قاسمی با تاکید بر اینکه کم آبی و خشکسالی فرصت خوبی را برای اصلاح شیوه مصرف آب در استان ایجاد کرده است گفت: مردم در بخش شرب به خوبی متوجه شده اند که دچار کمبود آب هستیم و بایستی روش های مصرف خود را اصلاح کرده و بد مصرفی آب را در رفتار روزانه خود کنار بگذارند.

این مسئول با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب گفت: در شرایط کم آبی کنونی کشور بازچرخانی آب می تواند حجم عظیمی از آب کشور را بازتولید و برای مصارف صنعتی ، کشاورزی و فضای سبز مهیا کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: امسال با افت 26 درصدی بارش ها وارد تابستان شده و میزان بارندگی ها نسبت به میانگین بلند مدت در 21 استان کشور منفی بوده است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی 96-97 (ابتدای مهر ماه) تا کنون میزان بارش های کشور به 167 میلیمتر رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته 26 درصد کاهش را نشان می دهد.

جزء قاسمی عنوان کرد: میزان بارش در سال گذشته در همین بازه زمانی 227 میلیمتر بوده است که این آمار نشان از روند کاهشی بارش ها و به تبع آن تشدید بحران کم آبی در کشور دارد.

وی با اشاره به سازگاری چندین هزار ساله ایرانیان با کم آبی خاطرنشان کرد: بحران آب موضوع جدیدی در تاریخ ایران محسوب نمی شود و مردم با وجود قرار گرفتن سرزمین ایران در منطقه خشک و کم آب کره زمین همواره با این موضوع کنار آمده و سازگاری خود را نشان داده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز