خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

نقشه‌ خطرپذیری تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی ۸۹۷ محله ترسیم شد

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۱۰۰

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره ناامن‌سازی محیط‌های تولید و توزیع موادمخدر صنعتی با همکاری نیروهای منتخب بسیج، گفت: برای تحقق این هدف نقشه‌ خطرپذیری ۸۹۷ محله (محلات در شرف آلودگی) در کشور تکمیل و ترسیم شده است.

به گزارش ایلنا، الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره گفت: در سال گذشته ۲۳۲ باند توزیع‌کننده در کشور کشف و یک هزار و ۴۳۲ خرده فروش موادمخدر دستگیر و ۲۴ محل تولید موادمخدر صنعتی نیز تعطیل شدند.

وی درباره نقش ستادهای مردمی و دیده‌بانان پیشگیری در کنترل و کاهش اعتیاد اظهار کرد: برای بهره‌مندی از این پتانسیل به منظور سازمان دهی و استفاده از ظرفیت دیده‌بان‌های پیشگیری برای اجرای ماده ۳ آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج (نظارت بر اجرای تکالیف در خصوص معتادان بهبودیافته) کارگاه تربیت مدرس ملی برای ۶۰ دیده‌بان مردمی و ۱۵ دوره آموزشی استانی برگزار شد.

الفت ادامه داد: همچنین کارگاه تربیت مدرس ملی با هدف به‌کارگیری ظرفیت دیده‌بان‌های پیشگیری در برنامه ناامن سازی محیط‌های تولید و توزیع موادمخدر برگزار و در استان ها هم برگزاری ۱۹ دوره آموزشی مرتبط اجرایی شده است.

وی به نتایج حاصل از اجرای برنامه‌های پیشگیرانه معاونت اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه‌ها باعث تسریع در اجرای احکام مرتبط با جرایم موادمخدر شده است به طوری که ۵۴۷ هزار و ۱۰۶پرونده در طول سال ۹۶ مختومه شد.

الفت افزود: با عنایت به اینکه بیش از ۵۰ درصد سرقت‌های خُرد، توسط معتادان، به ویژه معتادان متجاهر صورت می‌پذیرد، اجرای برنامه‌ها در بستر طرح‌های ساماندهی معتادان متجاهر منجر به کاهش حدود چهار درصدی ورودی پرونده‌های سرقت‌های خُرد در پایان سال ۹۵ شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ‌قضاییه اظهار کرد: کاهش ۳۰ درصدی لغزش مجدّد (تکرار) در معتادان بهبودیافته‌ شرکت‌کننده در دوره‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی، ویژه معتادان بهبودیافته‌ مراکز ماده ۱۶ (دوره‌های مهاجر) براساس رصد و بررسی طولی موارد، فعالسازی حدود ۴۰ درصد ظرفیت دستگاه‌های مسئول و عملیاتی کردن آیین‌نامه‌ مراقبت بعد از خروج معتادان از مراکز درمان اجباری، مطابق وظایف محوله به آنها در آیین‌نامه (از طریق استخراج تکالیف دستگاه‌ها، کمی‌سازی شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توجیهی برای تمامی دست‌اندرکاران و استفاده از ظرفیت شورای پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها)، غربالگری و ثبت اطلاعات ۱۳۰ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز در سامانه جامع نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان(نماد)، شناسایی و غربالگری هفت هزار و ۸۶۰ دانش‌آموز پسر و ۹ هزار و ۴۴۷ دانش‌آموز دختر در معرض خطر، پرخطر یا مبتلا به اعتیاد، ارائه‌ آموزش‌های ارتقایی، مشاوره‌های روان‌شناختی و ارجاع موارد برای دریافت بسته‌های خدمتی و  مداخلات درمانی مناسب از طریق سامانه نظام ارجاع نمـاد از جمله دستاوردهایی قابل ذکر در این خصوص هستند.

الفت اظهار کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶،  ۴۳ هزار و ۶۸۰ نفر ساعت دوره برای سربازان و کادر نظامی و انتظامی در ۲۴ استان کشور، ۸۰ دوره کارگاهی مداخله به منظور کاهش طلاق‌های با علت اعتیاد ویژه اعضای مراکز مشاوره در معیت دادگاه خانواده، ۱۲۴ هزار و ۴۱۶ نفر ساعت تربیت مدرس و ۶۲ هزار و ۹۶۰ نفر ساعت مهارت‌آموزی برای گروه‌های هدف مخاطب دوره‌های مدیریت مهارت و دانش رفتار (امید) در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد برگزار شد.

وی افزود: در این مدت ماده‌ ۶ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها که منجر به کاهش ورودی حدود هشت درصد زندانیان مرتبط با موادمخدر در سال ۹۵ شده و روند کاهشی آن در طول سال ۹۶ نیز مشهود است نیز عملیاتی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز