خبرگزاری کار ایران

اجرای بداهه تصنیفی از انوشیروان روحانی در ارسباران/در بیست و سومین آیین آواز چه گذشت؟

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۲۷۵

ازجمله نکات قابل توجه بیست و سومین نشست آیین آواز اجرای بداهه قاسم رفعتی و میلاد کیایی و بازاجرای تصنیف قدیمی «راز خلقت» یا «دارم سؤالی ای خدا...» اثر انوشیروان روحانی، توسط این دو بود.

به گزارش ایلنا، شب گذشته، سه‌شنبه 19 تیر، بیست و سومین نشست آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران با چند اتفاق همراه شد. اجرای قاسم رفعتی با سنتور میلاد کیایی در حالی که هر دو هنرمند در آستانه 75 سالگی به سر می‌برند و حضور شهرام صارمی پس از خداحافظی چندی پیش او از مسئولیتش از ارسباران.

نخستین اجرا به گروه آوای دلشدگان به سرپرستی و نوازندگی تار توسط ساسان بازگیر با خوانندگی علی یوسف‌وند در آواز افشاری اختصاص داشت. این خواننده، آوازش را با بازخوانی تصنیف ماندگار «الا یا ایها الساقی» اثر زنده‌یاد پرویز مشکاتیان به پایان رساند. حمید سروری‌زاده با تمبک، میلاد مرادی با کمانچه و محمد جوزی با عود دیگر نوازندگان این گروه بودند.

مصطفی نجمی از دست‌پروردگان کلاس‌های آواز بهرام باجلان، خواننده بعدی بود که در بیات اصفهان آواز خواند. مجید پایدار  با تار و حمید رضایی با تمبک، همراهان او بودند.

احدرضا قدیری‌گزی یکی از هنرمندان منطقه گز اصفهان است که سال‌هاست به تربیت هنری فرزند جوانش علی قدیری‌گزی همت گماشته و دیشب هر دو از راهی دور به ارسباران آمده بودند. پدر سه‌تار نواخت و فرزند هم در دستگاه نوا آواز خواند.

عنوان مبحث فنی و تئوریک تیرماه آیین آواز «آسیب‌شناسی و بهداشت حنجره و صدا» با حضور فریبا یاوری نویسنده کتاب «ساز حنجره و چالش‌های تولید صوت» بود که سال گذشته توسط نشر سوره‌ مهر منتشر شد.

 با پایان این بخش، علیرضا فریدون‌پور به همراه علیرضا چراغچی (ویلن)، علی رسولی (تار) و امیر خیری (تمبک) روی صحنه آمدند و برنامه خود را در آواز دشتی عرضه کردند. بازاجرای تصنیف قدیمی و خاطره‌انگیز «میخانه» اثر اسدالله ملک که با صدای محمودی خوانساری جاودانه شده است پایان‌بخش اجرای فریدون‌پور بود.

اجرای بداهه بامداد فلاحتی در دستگاه شور به همراه نی مرتضی صنایعی در همین دستگاه و آوازخوانی در بیات اصفهان توسط ابوالفضل ریاحی با سه‌تار امیر متولی که در بیات اصفهان ارائه شد، بخش‌های دیگر این برنامه بود.  

اما شاید مهمترین اجرای این شب به قاسم رفعتی خواننده باسابقه اختصاص داشت که به صورتی کاملا بداهه و اعلام نشده با میلاد کیایی و سنتورش روی صحنه آمدند. این بداهه‌خوانی در شور و دشتی ارائه شد و بازاجرای تصنیف قدیمی «راز خلقت» یا همان: «دارم سؤالی ای خدا...» اثر انوشیروان روحانی با شعر زنده‌یاد معینی کرمانشاهی پایان‌بخش آن بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز