خبرگزاری کار ایران

یک دیپلمات پیشین کره شمالی مدعی شد؛

توقف فروش فناوری موشکی به ایران و سوریه در ازای دریافت یک میلیارد دلار پول از اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۷۰۶

یک دیپلمات اسبق کره شمالی در خاطرات خود مدعی شده در سالهای ۱۹۹۰ از اسرائیل درخواست یک میلیارد دلار پول نقد کرده اند و قول داده اند در ازای این پول فروش موشک به ایران و سوریه را متوقف کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از «وال استریت ژورنال»، یک دیپلمات پیشین کره شمالی در کتاب خاطرات خود مدعی شد: « پیونگ یانگ در سال ۱۹۹۹ پیشنهادی را به اسرائیل داده و گفته در ازای ۱ میلیارد دلار پول نقد، صادرات فناوری موشکی به ایران را متوقف خواهد کرد.»

«تای یونگ هو» دیپلمات پیشین کره شمالی در کتاب خود مدعی شد: پیشنهاد توقف فروش سلاح به ایران از سوی سفیر کره شمالی در سوئد به همتای اسرائیلی او در کافه‌ای در استکهلم مطرح شده است. اسرائیلی‌ها با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند اما چند روز بعد پیشنهاد ارسال کمک‌های غذایی به کره شمالی را مطرح کردند.

«وال استریت ژورنال» تاکید کرده قادر به تایید این دیدار یا پیشنهاد نیست، چرا که نتوانسته با «گیدوئن بن آمی» سفیر وقت اسرائیل یا «سون مو سین» نماینده کره شمالی ارتباطی برقرار کند.

بر اساس این گزارش هفته گذشته «بن آمی» به یک رسانه اسرائیلی گفته بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ مذاکرات محرمانه‌ای با سفیر پیونگ یانگ داشته. او به این رسانه گفته که کره شمالی‌ها روابط را آغاز کرده و انتخاب «ایهود باراک» به نخست‌وزیری اسرائیل را در آن زمان تبریک گفته‌اند.

«ژوی گابی» معاون امور آسیا در وزارت خارجه اسرائیل در آن زمان به یک رسانه اسرائیلی گفته: «ما به آنها گفتیم که می‌خواهیم در بخش کشاورزی و شاید مالی به آن‌ها کمک کنیم؛ اما به شرطی که آنها ارسال سلاح به سوریه و ایران را متوقف کنند یا روابط دیپلماتیک‌شان را با اسرائیل از سربگیرند. اما پیونگ یانگ این پیشنهاد اسرائیل را رد کرد.»

«وال استریت ژورنال» به نقل از یک کارشناس توافق‌های تسلیحاتی کره شمالی مدعی شد: این کشور از دهه ۱۹۸۰ سلاح‌های متعارف و موشک‌های بالستیک ایران می‌فروشد.

یک کارشناس دیگر در گفت‌وگو با این رسانه آمریکایی مدعی شده: شباهت‌هایی بین موشک‌های «شهاب ۳» و «خرمشهر» با موشک‌های «نودانگ» و «موسودان» کره شمالی وجود دارد. این نشان‌دهنده روابط بین دو کشور است.

این رسانه مدعی شده کره شمالی در ساخت راکتورهای هسته‌ای سوریه که توسط نیروی هوایی اسرائیل در سال ۲۰۰۷ نابود شد نیز فعالیت داشته. در جریان حمله هوایی اسرائیل به این تاسیسات۱۰ دانشمند تبعه کره شمالی کشته شدند.

«در اوایل دهه ۱۹۹۰ وزیر وقت خارجه رژیم صهیونیستی سعی کرده با پیونگ یانگ ارتباط برقرار کند و امیدوار بوده بتواند آن‌ها را قانع کند که توافق‌های تسلیحاتی‌شان را با کشورهای دشمن اسرائیل قطع کنند. در آن زمان این ایده که اسرائیل یک میلیارد دلار سرمایه در اختیار کره شمالی قرار دهد، از سوی کره شمالی‌ها مطرح شده است. با این حال به گفته دیپلمات‌های درگیر در این موضوع، این تلاش با مخالفت موساد و «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت اسرائیل که به پیونگ یانک اعتماد نداشته و نگران کره جنوبی و آمریکا بودند، روبه رو شده است.«

به گزارش «وال استرین ژورنال»، در ماه ژوئن «دونالد ترامپ» نشست مشترکی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشت و هر دو کشور بر سر خلع سلاح هسته‌ای کره به توافق رسیدند. با این حال روز یکشنبه «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت: «کیم جونگ» اون درخواست‌های «گنگستر مانندی » از آمریکا داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز