خبرگزاری کار ایران

سرپرست دفتر محیط زیست وزارت نیرو:

اجرای طرح پاسپورت زمین در ایران با همکاری یونسکو/ باید نخبگان به درک صرفه‌جویی برسند

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۶۱۷

سرپرست دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو از اجرای طرح پاسپورت زمین با همکاری یونسکو در ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، بهرام طاهری که پیشنهاد دهنده این طرح به یونسکو است، این ایده را تلاش برای ارتباط با افکار عمومی در سراسر جهان عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر شرح خدمات این طرح با عنوان «پاسپورت زمین برای دانش‌آموزان» به اتمام رسیده و قرار است همکاری و اجرای آن بین یونسکو و شرکت آب و فاضلاب استان تهران انجام شود.

وی افزود: سازمان یونسکو با استقبال فراوان از این طرح، شرط حمایت از آن را اجرا و ترویج در سایر کشورهای جهان قرار داده تا همهٔ جوامع با این ایده همراه شوند.

طاهری در تشریح این طرح گفت: طرح پاسپورت زمین به این مفهوم است که با اپلیکیشن‌های قابل درک به بچه‌ها بیاموزیم که چگونه از منابع طبیعی به نحو احسن استفاده کنند تا در آینده دچار کمبود آن نشوند.

مشاور پیشین وزیر نیرو در امور محیط زیست، بهداشت و ایمنی اضافه کرد: به هر کدام از دانش آموزان پاسپورتی به عنوان شهروند کره زمین داده خواهد شد که در این پاسپورت آن‌ها با مفاهیمی همچون ردپای آب، انرژی، کربن، خاک و...در زندگی آشنا خواهند شد و برای حیات خود آنها را انتخاب خواهند کرد.

وی درباره توسعه پایدار آب در کشور و نهادینه کردن فرهنگ درست مصرف کردن در جامعه، اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف بایستی در گام نخست از طبقه نخبگان و تحصیل ‌کرده جامعه آغاز و درک این موضوع برای آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: باید متخصصین و اهل فن ما در حوزه آب و برق به درک درست مصرف کردن برسند تا بتوانند آن را به جامعه انتقال دهند، این افراد سفیران صرفه جویی خواهند شد که به مردم می‌خواهند بگویند از آب به‌درستی استفاده کنند و بیان آن هم با علم و مستندات روز است.

طاهری با اشاره به اینکه حتماً باید نخبگان ما به درک صرفه‌جویی برسند، ادامه داد: اصلی‌ترین کار ما بایستی برنامه‌ریزی درست برای تغییرمصرف و حرکت به سمت الگوی درست با نگاه فراتر از اهداف سیاسی دولت‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه در بخش آب هرساله 46 هزار مترمکعب در کره زمین تجدید می‌شود، تصریح کرد: از آن طرف برای خاک هیچگونه تجدیدی وجود ندارد و تاکنون فکر درست و درمانی برای این موضوع نشده است.

طاهری گفت: باید فرهنگ درست مصرف کردن برای نوجوانان از زمان فهم آنها تشریح شود و از همان اول بدانند که آب چه سرمایه عظیمی برای حیات آنهاست.

وی مجدداً به طرح خود اشاره کرد و از منفعت‌های آن این چنین گفت: از اجرای این طرح گروه‌های بسیار منفعت می‌برند که این گروها شامل کودکان و نوجوانان، جامعه و حکومت‌ها خواهند بود که در جامعه و حکومت اگر این طرح به‌خوبی شکل بگیرد، نفرات آن جامعه مسئولانه‌تر به قضیه نگاه خواهند کرد و در مرتبه حکومت نیز می‌توان این را مطرح کرد که حاکمیت با مردم فهیم‌تری مواجه خواهد شد، مردمی که فهم درست مصرف کردن را دارند.

سرپرست دفتر محیط زیست وزارت نیرواشاره‌ای به تغییر اقلیم داشت و بیان کرد: برای پاسخ به بحران، راه حل‌های کوتاه‌مدت باید هوشمندانه انتخاب و اجرا شود، اما این را بدانید که ریشه‌های بحران با راه حل‌های کوتاه‌مدت پاسخگو نیست و برای این نیز باید فکر اساسی و بلندمدت باشد.

طاهری گفت: در راه حل‌های کوتاه‌مدت طرح‌های تشویقی و تنبیهی مد نظر است، ولی بر این موضوع هم باید واقف بود که باز هم افراد ثروتمندی هستند که با دارایی خود به سمت پرمصرفی می‌روند و درست مصرف کردن برایشان اهمیتی ندارد.

وی بیان داشت: در آینده شرایطی پدید خواهد آمد که زمین به‌سمتی حرکت می‌کند که ما وادار می‌شویم درست مصرف کنیم که البته باید این را گفت این وادار شدن ممکن است که دیگر دیر شده باشد.

سرپرست دفتر محیط زیست وزارت نیرو با اشاره به اینکه این موضوع فقط برای ایران نیست، عنوان داشت: وضعیت تغییر اقلیم گریبان‌گیر تمام دنیا خواهد شد و این تغییرات جوامع را به‌سمت درست مصرف کردن هدایت خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز