خبرگزاری کار ایران

نصراللهی‌زاده مطرح کرد:

شکاف توسعه‌ای کردستان باید به دغدغه ملی تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۲۸۸

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: گپ و شکاف توسعه‌ای در استان‌هایی همچون کردستان نباید فقط دغدغه مردم و مدیران محلی باشد بلکه باید به دغدغه ملی تبدیل شود.

بهرام نصراللهی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه توسعه فقط جاده خاکی را آسفالت کردن و یا آجر روی آجر گذاشتن نیست، اظهار کرد: توسعه در واقع چند بعدی است که همه مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، انسانی و ابعاد مختلف زندگی شهروندان را در بر می‌گیرد.

وی افزود: هیچ کجای دنیا توزیع پول به تنهایی توسعه ایجاد نکرده و در کشور ما هم صرفاً توزیع منابع مالی نمی‌تواند توسعه ایجاد کند و از این منظر نقش رسانه‌ها بسیارمهم است و می‌توانند به فراهم کردن بستر اجتماعی توسعه کمک کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان رفتارهای مدیران، رفتارهای عمومی مردم، شفافیت داشتن در نظام‌های مالی و اداری کشور، اعتمادسازی در میان جامعه را در توسعه همه جانبه موثر دانست و گفت: ممکن است این مسائل همه نیازها را یکجا برطرف نکند اما می‌توان امیدوار بود که اگر چه جامعه بطور کامل راضی نباشد اما از حرکت در مسیر درست، اطمینان و رضایت پیدا کند.

نصراللهی‌زاده مطالبات مردم و انتظارات مردم را از دولت و مدیران دولتی بجا و بحق دانست و تاکید کرد: بخش زیادی از زمینه‌های توسعه را در بستر زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و در میان مطالبات هوشمندانه مردم می‌توان یافت.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی، پرورش انسان‌های توسعه گرا، بهره گیری از رسانه‌ها و انتقال صحیح و شفاف اطلاعات همگی به توسعه جامعه کمک می‌کند.

به گفته نصراللهی‌زاده ما در کشور با مسئله‌ای مواجه هستیم که دغدغه و مسائل و موضوعات استان‌ها برای دیگر شهروندان ایرانی بخوبی تبیین نمی‌شود درحالیکه باید توسعه همه مناطق کشور به دغدغه همگانی تبدیل شود.

وی ادامه داد: گپ و شکاف توسعه‌ای در استان‌هایی همچون کردستان نباید فقط دغدغه مردم و مدیران محلی باشد بلکه باید به دغدغه ملی تبدیل شود و روشنفکران، دانشگاهیان، غیر دولتی‌ها و رسانه‌ها نیز به تقویت اجماع ملی در مورد ضرورت توسعه جهشی استان‌هایی همچون کردستان کمک کنند.

کردستان توسعه‌یافته به ایران توسعه یافته کمک می‌کند

نصراللهی‌زاده افزود: کردستان علی‌رغم اینکه فقط 2 درصد مساحت کشور را دارد اما 6 درصد رواناب‌های کشور، 5 درصد اراضی قابل کشت کشور و 6 درصد مراتع درجه یک کشور  نیز در استان کردستان است و همه ما بعنوان مردم و مسئولان این موضوع را باید بخوبی در ایران تبیین کنیم که وقتی در مورد توسعه کردستان صحبت می‌کنیم در واقع در مورد توسعه ملی سخن گفته و کردستان توسعه یافته به ایران توسعه یافته کمک می‌کند.

وی یکی از ایرادات موجود در روابط بین شهروندان در سطح ملی را کمبود تعامل ملی دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که در موضوع هویت ملی با آن مواجه هستیم نبود تعامل است و ما با مرکزیتی روبرو هستیم که اصفهان با تهران، کردستان با تهران، همدان با تهران، خراسان با تهران و همه استانها فقط با تهران در تعامل هستند و همین مرکز گرایی موجب کاهش تعامل میان شهروندان دیگر مناطق و استان‌های دیگر کشور با هم شده است.

از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توقع ایثارگری نداریم

بهرام نصراللهی‌زاده همچنین با اشاره به اینکه ضرورت دارد محافظت از منابع ملی به فرهنگ عمومی و دغدغه همه شهروندان تبدیل شود، گفت: ترجمه خواسته‌ها و نظرات کارشناسی دستگاه‌‌‌های اجرایی و مردم به فرمتی که برای طرفین قابل پذیرش باشد، مسئولیت رسانه‌ها است و باید رسانه‌ها مردم و دولت را کمک کنند.

وی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، گفت: ما به حداکثر سود مشروع و قانونی برای سرمایه گذاران قائل هستیم و از سرمایه گذاران بخش خصوصی توقع ایثارگری را نداریم بلکه سرمایه گذار باید در پی درآمد و سود منطقی باشد زیرا معتقدیم بخش خصوصی از هرکجای ایران و دنیا به استان کردستان بیاید نتیجه حضورش در استان افزایش اشتغال، افزایش درآمد سرانه، افزایش تولید و در نهایت توسعه استان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان خاطر نشان کرد: در استانی همچون کردستان ضعف زیرساخت‌ها مانع جذب سرمایه گذاران بود و همین مساله باعث شد در سال‌های اخیر بر روی تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها از جمله در حوزه حمل و نقل تمرکز بیشتری داشته باشیم و بخش زیادی از منابع دولتی را در این مسیر هزینه کنیم.

به گفته وی علاوه بر زیرساخت‌های حمل و نقل نباید از زیرساخت‌های صنعتی نیز غافل بود و ما در دو سال گذشته بر توسعه شهرک‌های صنعتی استان و نیز تامین زیرساخت‌های آن تمرکز داشته‌‌ایم و از محل بودجه عمومی کشور منابع بسیار خوبی به آن تزریق کرده‌ایم که منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان مرزی بانه نیز از جمله آنهاست وزیرساخت ای آن در حال آماده سازی بوده و دارای شرایط و معافیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه گذاران است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در پایان یادآور شد: راه آهن نیز که از دیگر زیرساخت‌های بسیار مهم حمل و نقل بوده و تاثیر بسزایی در جذب سرمایه گذاران دارد در حال اجراست و همه اعتبارات مصوب آن در سال گذشته تخصیص داده شده و از شورای اقتصاد مجوز فاینانس خارجی برای تکمیل آن نیز گرفته شده و در کل باید بگویم دولت خود را موظف به تامین زیرساخت‌ها نمی‌داند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز