خبرگزاری کار ایران

گزارش ویژه از شایعه دوپینگ سعید عزت اللهی

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۰۵۳

روز گذشته سایت روسی «S M news» نوشت: «با توجه به بازی‌های تیم‌ملی ایران در جام جهانی روسیه، از سعید عزت‌اللهی ملی‌پوش فوتبال ایران در جریان این بازی‌ها آزمایش دوپینگ گرفته شده است که مسوولان مربوطه مشغول بررسی نهایی این آزمایش‌ها هستند. جلسات ویژه‌ای برای بررسی موضوع احتمالی دوپینگ بازیکن تیم‌ملی ایران برگزار شده تا به این مساله بازیکن تیم روستوف رسیدگی شود.»

به گزارش ایلنا، همچنین در این سایت عنوان شده بود: «یک منبع آگاه به این سایت روسی گفته که در آزمایش ابتدایی و نوع A نتیجه آزمایش عزت‌اللهی نشان می‌دهد که مساله به استفاده از داروی هورمونی لوته اینیزینگ بر می‌گردد. این ماده به ترشح بیشتر تستسترون کمک می‌کند. گروه ضد دوپینگ فیفا در حال بررسی این موضوع است و در این گزارشی که سایت روسی نوشته اعلام شده که این هورمون فقط با استفاده از مواد ممنوعه یا در برخی از بیماری‌های خاص مشاهده می‌شود.»

اما ساعتی بعد سایت اسپورت اکسپرس روسیه در این باره نوشت: «یک منبع آگاه از خانه فوتبال روسیه شک درباره پرونده مثبت اعلام شدن دوپینگ سعید عزت اللهی، بازیکن تیم ملی ایران و عضو باشگاه روستوف را مختومه اعلام کرد. بنا به گفته این منبع تحقیقات درباره پرونده عزت اللهی متوقف شد. این منبع آگاه خبر داد آزمایش دوپینگی که از عزت اللهی در تاریخ 2 ژوئن در استانبول گرفته شده، خارج از زمانبندی مسابقات بوده است. کارشناس wada به فیفا اعلام کرد که این آزمایش دوپینگ نتیجه غیرمطلوبی را ارائه داده است. با این وجود آزمایشاتی که اجرا شد نتیجه را منفی نشان داد و پرونده مختومه شد. سازمان مبارزه با دوپینگ بخش فوتبال نیز تحقیقی را انجام داد و تصمیم گرفته شد که این پرونده مختومه شود.»

هر چند خبر خیلی زود تکذیب شد اما باز هم با واکنش کنفدراسیون فوتبال روبه‌رو شد به طوری که یکی از مسوولان فیفا این خبر را تکذیب کرد.

توضیحات کمیته پزشکی فدراسیون درباره عزت‌اللهی

توحید سیف برقی درباره مطالب منتشره در رسانه‌های روسیه‌ای پیرامون سعید عزت‌اللهی، هافبک ملی‌پوش کشورمان اینطور حرف می‌زند: «پیش از آغاز جام جهانی 2018 روسیه و هنگامی که تیم ملی ایران در ترکیه به سر می‌برد، در روز 2 ژوئن افسران کنترل دوپینگ فیفا در اردوی تیم ملی حضور یافتند و از همه بازیکنان آزمایش ادرار و خون گرفتند. در نهایت، پاسخی که از فیفا آمد این بود که خوشبختانه آزمایش دوپینگ همه بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران منفی است. در نمونه سعید عزت‌اللهی، ماده‌ای به نام ال. اچ، هورمونی که اضافه بوده است دیده شد و به همین دلیل روی نمونه ایشان آنالیزهای بیشتر انجام می‌شود تا متوجه شوند علت افزایش این هورمون چه بوده است. در نهایت بررسی‌های کامل صورت می‌گیرد و سه ماده مختلف شامل آزادکننده‌های گونادوتروپین، داروهای آنتی استروژنیک و مهارکننده‌های آروماتوز مورد آنالیز قرار گرفته می‌شود و آنجا روشن می‌شود که سعید عزت‌اللهی هیچ ماده‌ای را مصرف نکرده و در واقع این افزایش به علت افزایش دارو یا مکمل خاصی نبوده است.»‌

دکتر سیف برقی حرف‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «فیفا در نامه‌ای که همین دیروز به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد تصریح کرده که هیچ ماده غیر طبیعی در نمونه سعید عزت‌اللهی در آزمایش خارج از مسابقه وجود نداشته و پرونده از نظر فیفا و آژانس مبارزه با دوپینگ بسته شده است. فیفا خواست که این موضوع را به صورت رسمی به بازیکن اعلام کنیم و دیروز این جریان به عزت‌اللهی منتقل شد. همچنین امروز هم فدراسیون نتیجه بررسی‌های فیفا را به باشگاه روستوف روسیه اعلام می‌کند. اینجا به این موضوع اشاره می‌کنم که تا به امروز در تاریخ فدراسیون فوتبال ایران در تیم‌های ملی بزرگسالان، امید، جوانان و نوجوانان در رده‌های آقایان و بانوان هیچ گزارشی توسط افسران دوپینگ فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نداشته‌ایم و فدراسیون کشورمان همچنان این رکورد را حفظ کرده است.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز