خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

جریمه سنگین بانک‌های اروپایی به خاطر همکاری با ایران/ ایران و چین تجربه تاسیس بانک مشترک را دارند

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۵۴۳

احمد حاتمی یزد گفت: هر نوع تراکنش دلاری که در هرکجای دنیا اتفاق بیفتد حتما اطلاعات آن از طریق نیویورک دنبال می شود و بدون موافقت نیویورک هیچ بانکی نمی تواند معاملات دلاری انجام دهد.

احمد حاتمی یزد کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رابطه با تاسیس «بانک سرمایه‌گذاری اروپا EIB » اظهار کرد: تاکنون هم بانکی به نام بانک تجارت ایران و اروپا در راستای گسترش تبادلات تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی و همچنین فراهم سازی امکان گسترش تجارت خود با دیگر کشورها، به ویژه به یورو وجود داشته که قدمت 40 ساله دارد و در هامبورگ توسط بخش خصوصی ایرانی تاسیس شده اما بعد از انقلاب بانکهای دولتی سهام آنجا را خریداری کردند و در حال حاضر 5 بانک سهامدار آن هستند.

وی افزود: دلیل تاسیس یک بانک مشترک بین ایران و اروپا مقابله با فشارهای امریکا است اما اگر بانکی در امریکا سهامش در بورس نیویورک باشد و یا دارایی هایی در قلمرو ایالت متحده داشته باشد این بانک ها را اگر با ایران همکاری کنند، مشمول جریمه قرار می دهد.

حاتمی در ادامه تصریح کرد: بانک های اروپایی بزرگی مانند نت وس، دویچه و اچ اس بی سی که در امریکا فعالیت می کنند نمی توانند با ایران کار کنند چرا که اگر با ایران کار کنند امریکا آنها را جریمه خواهد کرد. امریکا تا کنون 30 بانک را از 100 هزار دلار تا حدود 9 میلیارد دلار جریمه کرده است. بیشترین جریمه مختص یک بانک فرانسوی بوده که 8/9 میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: واضح است که اروپا اگرچه می خواهد در برجام بماند اما نمی تواند بانک های خود را مجاب به همکاری با ایران کند چراکه در این صورت باید هزینه هنگفتی را بابت این همکاری بپردازد.

حاتمی یزد گفت: در ابتدا به دنبال بانک های درجه 2 و 3 رفتند که تنها در یک کشور اروپایی یا تنها در اروپا فعالیت دارند اما این بانک ها تمایل زیادی به همکاری با ما نداشتند چون آنها هم برخی معاملاتی با اروپاییان دارند که این معاملات به دلار است و هر نوع تراکنش دلاری که در هرکجای دنیا اتفاق بیفتد حتما اطلاعات آن از طریق نیویورک دنبال می شود و بدون موافقت نیویورک هیچ بانکی نمی تواند معاملات دلاری انجام دهد.

این کارشناس عنوان کرد: این بانک ها نگران این هستند که نیویورک اجازه معاملات دلاری آنها را به خاطر همکاری با ایران لغو کند. امریکا می تواند به راحتی جلوی معاملات تجاری بانک های دنیا را بگیرد. پس این بانک اروپایی نه تنها نباید در امریکا فعالیتی داشته باشد بلکه حاضر باشدهیچ گونه معامله دلاری انجام ندهد تا از تهدیدات ترامپ ترسی نداشته باشد اما چنین بانکی در اروپا وجود ندارد.

حاتمی افزود: قبلا این تجربه در چین وجود داشته به اسم کونلون که معاملات ایران را انجام می داد و به این خاطر که کار دلاری نداشت نمی توانست مورد تحریم قرار بگیرد. اگر این مدل را اروپا پیاده کند هم برای ما و هم اروپاییان مثبت وخوب است و روابط بین ایران و اروپا تسهیل می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز