خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

با دستور دولت، فقط از کشورهایی که نفت ما را بخرند کالا وارد می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۲۳۸

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: تهاتر کالا و نفت یعنی خرید کالا را مشروط به فروش نفت می‌کنیم، به بازارهای هدف و کشورهایی که از ما نفت می‌خرند، اعلام می‌کنیم در صورتی کالا می‌خریم که نفت از ما بخرند یعنی مبادله یک طرفه نیست.

اسدالله قره خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تشکیل کارگروه تهاتر نفت در برابر کالا اظهار داشت: ما قبلا در تحریم‌های شورای امنیت محدودیت داشتیم اما یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم البته اصولا تحریم‌ها هم موقعی که به نهایت برسد غذا و دارو مستثنی است.علاوه بر آن، ما تحریم شورای امنیت نیستیم که این اتفاق بیفتد، ما هنوز بالای دو میلیون بشکه صادرات داریم.

وی افزود: این کارگروه به این معنا است که ما کالا را مشروط به اینکه نفت ما را بخرند، وارد کنیم و به این ترتیب صادرات ما کمتر محدود می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی تصریح کرد: ما در حال حاضر به دلیل مشکلات بانکی امکان وارد کردن دلار و یورو به جای صادرات نفت را نداریم، بنابراین به جای نفت از کالاهای ساخته شده کشورهایی مثل هند، چین و کره جنوبی که در گذشته هم به همین صورت بوده واردات انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این کالاها می‌تواند شامل تجهیزلات پزشکی، نهاده‌های کشاورزی، کالای صنعتی و واسطه‌ای و خیلی موارد دیگر باشد، ما در شرایط عادی هم از این کشورها یا کشورهای اروپایی کالا می‌خریدیم اکنون هم نفت را به جای برخی کالاهای اساسی مورد نیاز می‌فروشیم.

قره خانی یادآور شد: قبلا الزام بود که به جای صادرات نفت ارز وارد شود اکنون این اختیار به مدیران داده شده که لزوما اینگونه نیست و می‌توانند کالاهای مورد نیاز صنایع، کشاورزی و بهداشت را به جای ارز وارد کنند.

وی تاکید کرد: ما به بازارهای هدف و کشورهایی که از ما نفت می‌خرند، اعلام می‌کنیم در صورتی کالا می‌خریم که نفت از ما بخرند یعنی مبادله یک طرفه نیست، وقتی آنها کالای خود را می‌فروشند باعث اشتغال و رونق در کشورشان نیز می‌شود. ولی اگر ارز را بگیرد و ما کالا را از آنها بخریم هیچ زمانی ریسک نمی‌کنند که از ما نفت بخرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز