خبرگزاری کار ایران

در دیدار ذوالفقاری با معاون وزیر امور داخلی ترکمنستان مطرح شد:

تاکید بر افزایش همکاری‌ها و دیدارهای دوجانبه تهران و عشق‌آباد

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۴۷۲

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در دیدار با معاون وزیر امور داخلی ترکمنستان بر لزوم برگزاری بیشتر نشست های دو جانبه برای افزایش همکاری در زمینه های مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و مهاجرت غیرقانونی تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، حسین ذوالفقاری در دیدار با مردان مرادف، معاون وزیر امور داخلی ترکمنستان و هیات همراه گفت: ایران و ترکنمستان روابط تاریخی خوبی با هم دارند و روسای جمهور هر دو  کشور بر گسترش و تعمیق روابط دوجانبه تأکید دارند و تعاملات بیشتر می تواند بر امنیت دو کشور و منطقه موثر واقع شود.

وی با اشاره به تهدیدات مشترک از جمله تروریسم و جرائم سازمان‌‌‌‌یافته بر خطرات ناشی از کوچ داعشی‌‌‌‌ها از عراق و سوریه به افغانستان تاکید کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه موضوع قاچاق مواد مخدر و مبارزه با آن نیز از دیگر مسائلی است که دو کشور با آن مواجه هستند،‌ اظهار داشت: مرزهای طولانی ایران با افغانستان و پاکستان موجب شده تا قاچاق مواد مخدر یکی از مشکلات اساسی ما محسوب شود که هزینه‌‌‌های زیادی برای کشورمان دارد؛ اگر تلاش‌های ایران نبود کشورهایی چون ترکمنستان اکنون به جای مواجهه با قاچاق چندکیلویی مواد مخدر،‌ با ترانزیت و قاچاق انبوه آن روبرو بودند.  

ذوالفقاری ادامه داد: موضوع مهاجران غیرقانونی نیز از مسائلی است که نیاز به افزایش همکاری‌‌های مرزی دوجانبه دارد. 

وی افزود:‌ اگر ایران برای تروریسم، ‌مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی هزینه نکند،‌ منطقه با مشکلات عدیده‌‌ای مواجه خواهد شد.

معاون امنیتی و انتظامی همچنین اصلاح ضوابط دو طرف جهت تسهیل تردد و انتقال بارهای تجاری در مرز دو کشور که به کندی صورت می‌‌‌گیرد را ضروری دانست. 

ذوالفقاری برای بروزرسانی اسناد همکاری در حوزه امنیت اعلام آمادگی کرد و بر لزوم استمرار نشست‌‌‌های دوجانبه و بازدیدهای مشترک مرزی در جهت حل مسائل و مشکلات تصریح کرد. 

وی اضافه کرد:‌ در حوزه مرزی نیازمند بازسازی و بهبود امکانات و انجام اصلاحاتی برای تسهیل تجارت هستیم. برخورد با مرزنشینان و نحوه بازرسی و معطل شدن کامیون‌‌‌‌ها و برخوردهایی که با رانندگان می‌شود، نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل ضرورت دارد تا مقامات مرزبانی دو کشور نیز نشست‌‌هایی داشته باشند.

مردان مرادف، معاون وزیر امور داخلی ترکمنستان نیز در این نشست، ضمن تشکر از مهمان‌نوازی ایران خاطرنشان کرد: حقیقتاً روابط دوجانبه میان دو کشور از قدیم بوده و ادامه هم خواهد داشت. دیدار بردی‌محمدف، رئیس‌‌‌جمهور ترکمنستان با مقام معظم رهبری در سال گذشته موجب تداوم روابط و افزایش همکاری‌‌‌ها و روابط دوجانبه شد.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی این سفر افزایش همکاری‌‌‌های متقابل خصوصاً در بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر است، ابراز داشت: همکاری‌‌‌‌ها و جلسات دوجانبه با قوت در آینده ادامه خواهد یافت و هماهنگی دو کشور می‌‌‌‌تواند منافع خوبی برای ایران و ترکمنستان داشته باشد. در نتیجه توافق‌‌‌ها و نشست‌‌‌های دو کشور، ‌تعدادی از اتباع ایرانی زندانی در ترکمنستان چندی پیش آزاد شدند. 

معاون وزیر امور داخلی ترکمنستان افزود: در جهت افزایش همکاری‌‌‌‌های دوجانبه پیشنهادات طرف ایرانی را با کمال میل می‌‌‌پذیریم و از اقدامات ایران در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تشکر و قدردانی می‌‌‌کنیم. 

مرادف با بیان اینکه پیشنهادات ایران در رابطه با مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر مورد توجه مسئولان ترکمنستان خواهد بود، عنوان کرد: این پیشنهادات در صورتی که به صورت دیپلماتیک در اختیار ما قرار گیرد، با حسن نیت به آنها عمل خواهیم کرد. 

معاون وزیر امور داخلی اضافه کرد: همکاری‌‌‌‌های دو کشور صرفاً در بحث مبارزه با مواد مخدر نخواهد بود و در سایر بخش‌‌‌ها هم می‌‌‌توان همکاری‌‌‌های دوجانبه را ارتقا بخشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز