خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار در ایران؛

پایش هوایی جاده‌ها/پرنده‌هایی که ترافیک جاده‌ها را کنترل می‌کنند+عکس

کد خبر : ۶۳۵۱۱۰

​به همت جوانان فناور ایرانی پهپاد ها مدیریت ترافیک جاده‌ها به صورت آنلاین را در اختیار گرفتند.

به گزارش ایلنا، پرنده های بدون سر نشین در سراسردنیا جای خود را در زندگی روزمره باز کرده اند. در کشور ما نیز به همت جوانان مبتکر و فناور رد پای پهپاد ها برای کنترل بهتر امور به چشم می خورد. یکی از کاربردهای پهپاد ها،کنترل ترافیک از طریق پایش هوایی است.

در گفت و گوی خبرگزاری علم و فناوری با دکتر حامد سعیدی دبیر کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی کشور وی اذعان داشت: عملیات پایش آنلاین و ترکیبی جاده ها با پهپادهای عمودپرواز و ارسال آنلاین تصاویر و اطلاعات بدون استفاده از زیر ساخت زمینی مخابراتی کشور و تشخیص و رفع گره های ترافیکی از 8 ماه قبل با همکاری مشترک مرکز مدیریت راه های کشور، کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و قرارگاه ثارالله برنامه ریزی و امکان سنجی شد.

پایش هوایی جاده‌ها/پرنده‌هایی که ترافیک جاده‌ها را کنترل می‌کنند+عکس

وی با اشاره به انجام تست های مکرر و موفق برای عملیاتی کردن این طرح افزود: این طرح در محورهای تهران-قم و تهران-آمل از 27 اسفند 96 تا 17 فروردین 97، به مرحله اجرای عملیاتی درآمد که در نوع خود در دنیا کم نظیر است.

سعیدی اذعان داشت : در این طرح پوشش پهپادی آنلاین محورهای حادثه خیز هراز (تهران-آمل) و تهران- قم با یگان های واکنش سریع کارگروه پهپاد با پشتیبانی و عملیات مشترک با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- 28اسفند تا17 فروردین انجام شده است که  در باز نمودن گره های ترافیکی در مسیرهای حادثه خیر و پر تردد کوهستانی بسیار موفق بود.

سعیدی در معرفی  یگانهای پهپادی مستقر در منطقه اذعان داشت: آقایان مهندسین داوود غلامی، عادل مومنی، میلاد رنجبر، رضا محمدی، ابوالفضل صادقی ومدیران شرکتهای دانش بنیان هوایی مهارت گستر لیان و ارس پرواز آقایان مهندسین محمدی و ذبحی زحمات زیادی را متقبل شدند.

پایش هوایی جاده‌ها/پرنده‌هایی که ترافیک جاده‌ها را کنترل می‌کنند+عکس

وی در ادامه از همکاری بخش دولتی تشکر کرد و بیان داشت: مهندس آشوری ریاست مرکز مدیریت راههای کشورسرکار خانم مهندس جلیلیان و آقایان مهندسین علیمردانی، حمیدی و خالدی از مرکز مدیریت راههای کشور - سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و آقایان مهندسین هاشمی، شاکری، عمرانی و همکاران محترم‌شان در ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های مازندران و قم و همکاران در پلیس راه استان‌های مازندران، تهران و قم نیز پیگیری های زیادی را انجام دادند.

در ادامه برای اطلاع از جزئیات بیشتر عملیات پایش هوایی جاده های کشور و توانمندی شرکت های فناور ایرانی درارائه  خدمات پهپادی خبرگزاری علم و فناوری گفت و گویی  با شهرام محمدی مدیر شرکت فناور مهارت گستر لیان که عملیات پهپادی تصویر برداری پایش هوایی جاده های کشور را بر عهده داشته است انجام داده است.

محمدی در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری اذعان داشت: این اتفاق برای اولین بار و به درخواست وزارت راه انجام شد که در حوزه تصویربرداری هوایی و خلبانی و پایش جاده ها  شرکت مهارت گستر لیان کار تصویر برداری هوایی را انجام داده است.

وی افزود: مجموعه مهارت گستر لیان با در اختیار قرار دادن تجهیزات پروازی و خلبان های ماهر در منطقه های عوارضی قم به تهران ، جاده هراز در ایام شلوغ سال که در ایام نوروز بود، به صورت روزانه صبح و عصر پایش های هوایی را انجام می داد.

در پاسخ به این سوال که نحوه انجام پایش هوایی جاده ها به چه صورت انجام گرفت، محمدی گفت : گره های ترافیکی را شناسایی می کردیم و این اطلاعات را در اختیار راهداری و راهداری هم این اطلاعات را آنالیز و برای برطرف کردن مشکلات و گره های ترافیکی از این اطلاعات استفاده می کردند و در اختیار پلیس راه می گذاشتند و بعضا هم از این اطلاعات و آنالیز آنها برای سفرهای آینده نوروزی و ... استفاده می شود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط خاص منطقه هراز افزود: با توجه به اهمیت کار و اینکه در محور هراز با کوهستان ها و دکل های مخابراتی و مختل کننده امواج رادیویی مواجه بودیم خوشبختانه خلبانان ما با توجه به مهارت ها و آموزش های خاصی که دیده بودند ، به صورت شبانه روزی پایش هوایی و ارسال تصویر را به صورت آنلاین انجام می دادند که در روان شدن سفر و تردد آسان تر وسایل نقلیه بسیار موثر بود.

مدیر شرکت فناور مهارت گستر لیان در توضیح جزئیات این پایش هوایی بیان داشت: با هماهنگی های که صورت گرفته بود کار پایش هوایی روزانه به صورت صبح و عصر انجام می شد، نقاط مختلفی پوشش داده می شد و ارتفاع به صورت صد متری از سطح مبنا انجام می شد اما در شرایط کوهستانی ارتفاع از سطح دریا محاسبه می شود و کار پرواز بسیار مشکل و از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی پرنده های استقاده شده در این ماموریت ها را از نوع مولتی روتورها و فانتوم 4 دانست و گفت: در این ماموریت از مولتی روتورها که فانتوم 4 و پلاس نامیده می شوند و دارای خروجی اچ تی ام ای است و با تقویت کننده های آنتن استفاده شد هر چند که پیشنهاد ما  برای برد بلند استفاده از مدل پهپاد با برد ثابت مدل شبه خلیج فارس که دارای مدت زمان پروازی بیشتر تا 2 ساعت است استفاده کنیم.

خوشبختانه مجموعه مهارت گستر لیان دارای پهپاد ها و مولتی روتورهای با بردهای کوتاه ، پهپاد های با برد ثابت با برد متوسط از 20 کیلومر تا 50 کیلومتر را در اختیار دارد که می تواند پایش ها را تا بردهای مختلف انجام دهد.

محمدی در بیان اهمیت این پایش های هوایی اذعان داشت :این پایش های هوایی اهمیت خیلی بالایی دارد چرا که شما می توانید با مستند سازی و اینکه پیک های ترافیکی در ساعات مختلف را شناسایی کنید و اگر گره هایی هست،و اگر نیاز هست مسیری باز شود یا یک طرفه شود، و احیانا اگر خدایی ناکرده تصادفی رخ دهد تیم راهداری زودتر مطلع می شود.

مدیر شرکت مهارت گستر لیان در بیان توانمندی های داخل کشور جهت استفاده از پهپاد ها در کمک به راهداری گفت: ما قادر هستیم پهپادهای با ماموریت راهداری برای مجموعه پلیس راهور آماده کنیم که مجهز به چراغ گردون  مخصوص قرمز و آبی هست و حتی مجهز به اسپیکر است که می تواند بالای سر ماشین نزدیک شود که اگر تخلفی دارند یا راه را مسدود کرده اند تذکرات لازم را دهد.و این توانمندی را مجموعه ما دارد که علاوه بر پایش های هوایی جاده ها ، راه کارهای بازدارنده نیز ارائه دهد، در مجموع اهمیت اینها بسیار بالاست.

محمدی در پاسخ به این سوال که اولین تجربه پایش هوایی جاده های کشور به دست متخصصان بومی از چه کیفیتی برخوردار بود ، اذعان داشت: در طی بیست روز ماموریت پروازی خوشبختانه یک کرش یا یک برخورد هم انجام نشد، اگر بخواهیم این کار را مجدد انجام بدهیم از آنجا که این طرح برای اولین بار و به صورت پایلوت انجام شد بدون شک نواقصی  داشت .

وی به ضرورت اجرای این طرح در آینده اشاره کرد و افزود: در مجموع در جاده ها می توانیم بیشتر پوشش داشته داشته باشیم، استقرار چندین یگان پهپادی در نقاط حادثه خیز و نقاط دارای پیک ترافیکی.و از همه مهم تر می توان محور قم – تهران را به طور کامل به وسیله پهپاد های با برد ثابت پوشش داد که علاقه مند هستیم در آینده این کار را انجام دهیم.

محمدی  جهت حمایت از کالا و خدمات ایرانی خطاب به مسئولین اظهار داشت: وقتی صحبت از حمایت از کالاهای داخلی می کنیم،کالای داخلی فقط محصول نیست بلکه خدمات را هم شامل می شود، این کار شاید در گذشته و جاهای دیگر توسط نیروهای خارجی انجام می شود، اینکه یک شرکت فناور از مجموعه شرکت های پارک علم و فناوری بیاید و نیروهایی را تربیت  کند و در قالب یگان پهپاد ماموریت ها را به خوبی انجام دهند انتظار می رود که مسئولین این  توانمندی ها را باور کنند و و این خدمات اطلاع رسانی شود و مسئولین با این فعالیت ها بیشتر آشنا بشوند و به توانمندی پهپاد ها بیشتر پی ببرند.

مدیر شرکت فناور مهارت گستر لیان در پایان بیان داشت: این اتفاق یک اتفاق جدیدی بود که در کشور رخ داد و ما ثابت کردیم که می توانیم خدمات پهپادی را در شرایط سخت ارائه بدهیم و اینکه در یک شرایط فرسایشی و با کمترین امکانات  بیست روز به خوبی عملیات ها مدیریت شدو این بدون حمایت خوب دستگاه های اجرایی امکان مسیر نبود، انشاالله که در آینده از فناوری های نوین جهت اداره قسمت های مختلف کشور استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز