خبرگزاری کار ایران

رئیس اسکودا:

ما برای وکالت نقش ملی قائل هستیم/ به‌زودی طرح ما برای اصلاح لایحه وکالت تقدیم مجلس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۴۹۵

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا دادگستری ایران تاکید کرد: اگر در چشم‌انداز و مرام‌نامه‌های کانون‌های وکلای دنیا دقت کنید می‌بینید که تاکید فراوان شده که وکلا باید نسبت به صنف حساس و فعالیت صنفی داشته باشند علت آن است که این نهاد نیاز به استقلال دارد و برای استقلال افرادی از درون باید مدیریت آن را برعهده داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عصر دیروز اعضای پویش معترضین به «طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت» با مرتضی شهبازی‌‌‌نیا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا دادگستری ایران دیدار کردند. در ابتدای این دیدار سهیل طاهری با بیان اینکه طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت صرفا جنبه صنفی ندارد و نگاه ما ملی است و اهمیت آن از تبصره ماده ۴۸ بیشتر است، گفت: این میزان اهمیت به این دلیل است که موجودیت کانون‌های وکلا و شغل وکالت در خطر است. این دغدغه مشترک ما را دور هم جمع کرده‌است، دوستان نگاه ملی و صنفی دارند. 

وی با اشاره به روند شکل‌‌‌گیری پویش گفت: ابتدا پویش را به صورت مجازی شروع کردیم و به مرور از فضای مجازی خارج شدیم و در عرصه واقعی شروع به کار کردیم.

طاهری خطاب به رئیس اسکودا اظهار داشت: این پویش می‌تواند بعنوان یک بازو برای کانون‌ها و اسکودا باشد ما نه جلوتر از اسکودا و کانون‌ها حرکت می‌کنیم؛ نه عقب‌‌تر. 

وی با اشاره به کارگروه‌های مختلف پویش تصریح کرد: احساس می‌کنیم کانون وکلا نیاز به بازوان اجرایی برای پیشبرد اهداف خود دارند که پویش می‌تواند این نقش را ایفا کند. در چارچوب کانون‌‌‌های وکلا برای کارهای عملیاتی بخشی پیش‌‌بینی نشده و وجود ندارد. بنابراین پویش می‌تواند در این بخش کمک کند. بهتر است که پویش بصورت منسجم‌‌‌تر با اسکودا فعالیت خود را ادامه دهد. هدف ما کمک است و حمایت شما می‌تواند این جمع را منسجم تر کند. 

سعید باقری هم در این دیدار خاطرنشان کرد: موضوع وکالت جنبه ملی و حتی بین‌المللی دارد. دبیر کمیسیون قضایی گفت وقتی به سفرهای خارجی می‌رویم به استقلال کانون وکلا پز می‌دهیم و این سوال اولین سوالی است که خارج از کشور از ما می‌پرسند که آیا کانون وکلا شما استقلال دارد با خیر؟ 

عضو هیات مدیره کانون وکلا مرکز افزود: اگر این طرح و امثال این تصویب شود نهاد وکالت تضعیف می‌شود و متعاقبا حقوق شهروندی و قوه قضائیه تضعیف می‌شود. دید ما ملی است و تلاش می‌کنیم مانع تصویب اینگونه طرح‌ها شویم.

مرتضی شهبازی‌نیا در ادامه جلسه ابراز داشت: اگر در چشم‌‌‌انداز و مرام‌‌‌نامه‌های کانون‌های وکلای دنیا دقت کنید می‌بینید که تاکید فراوان شده که وکلا باید نسبت به صنف حساس و فعالیت صنفی داشته باشند. علت آن است که این نهاد نیاز به استقلال دارد و برای استقلال افرادی از درون باید مدیریت آن را برعهده داشته باشند. 

وی با بیان اینکه اگر وکلا داوطلب فعالیت صنفی نباشند استقلال این نهاد بی‌‌‌معنی است، عنوان کرد: این تکلیف را شما به خوبی ایفا و اجرا کردید نقش چنین حرکت‌هایی گاهی از حرکت‌های رسمی موثرتر است. مدیران نهاد وکالت معذوریت‌‌‌هایی دارند. قدرت چانه‌‌‌زنی شما بالاتر است و در عین حال هیچ هزینه‌ای برای نهاد وکالت ندارد. در همه جای دنیا پیشرفت‌ها به دلیل تلاش و حرکت‌های مدنی و سازمان‌های مردم‌‌نهاد است لذا این کارها ارزشمند است و خواهش می‌کنم که ادامه پیدا کند. بهتر است این حرکت‌ها مدنی بمانند و وارد ساختارها نشود. ما به دلیل ذات شغلی وکالت حرفه متفرقی داریم، من در جایی گفتم خطر گسست در حرفه ما هست ولی مجال پیوست هم وجود دارد باید به این مجال‌ها بیشتر توجه کنیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا دادگستری ایران با بیان اینکه ما نباید منفعل باشیم، یادآور شد: ما یک متن ۲۶ ماده‌ای از اصلاحات لایحه وکالت را تهیه کردیم و برای کانون‌ها ارسال شده است که قرار شد پس از تایید کانون‌ها به مجلس ارسال شود. من برای وکالت نقش ملی قائل هستم. وکالت مثل هوا برای جامعه لازم است و بیشتر از این نباید آسیب ببیند. اگر تلاش‌ها مربوط به اصلاح تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری نبود وضعیت اینگونه نمی‌شد و مجال اصلاح نبود.

اسکودا اضافه کرد: من از مدیران پویش و تک‌تک شما تشکر می‌کنم. اتحادیه نیاز به کمک دارد زیرا مشکلات بسیاری دارد. اتحادیه وکلا ترکیه را اگر ببینید در حد یک وزارتخانه است و امکانات خاصی دارد و برای همین تاثیرگذار هستند اما ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم با این حال درب اتحادیه رو به شما باز است. این توانی که به وجود آمده را به کمک اتحادیه بیاورید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز