خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در بوسنی:

اراده اقدام عملی برای تضمین منافع ایران باید در اروپا ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۹۱۴

سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با حضور در نشست تخصصی انجمن روشنفکران مستقل بوسنی، موسوم به گروه ۹۹ در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه سارایوو به تشریح مواضع کشورمان در قبال توافق هسته‌ای و خروج آمریکا از آن پرداخت.

به گزارش ایلنا، محمود حیدری در این نشست که با موضوع توافقنامه هسته‌ای ایران برگزار شد، گفت: توافقنامه هسته‌ای یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی معاصر در عرصه جهانی است که به اتفاق آرا به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آن را تضمین کرده و خروج آمریکا از این توافقنامه در درجه اول، نقض قطعنامه شورای امنیت محسوب می‌‌‌‌شود.

وی ادامه داد: خروج پیمان‌‌‌‌شکنانه دولت آمریکا از برجام و خصوصاً روش‌های قلدرمآبانه‌ای که این دولت برای همراه کردن سایر دولت ها استفاده می‌کند، اصل وفای به عهد را نقض، حاکمیت قانون و حقوق بین‌الملل را در سطح بین‌المللی بی‌اعتبار و اهداف و اصول منشور ملل متحد و کارآیی نهادهای بین‌المللی را به چالش می‌‌‌‌کشد و این اقدام آمریکا در تاریخ به عنوان یک اقدام اشتباه بزرگ ثبت و بی‌‌‌اعتمادی به آمریکا در روابط بین‌‌‌الملل را تقویت می‌‌‌کند. 

سفیر ایران در بوسنی با بیان اینکه ایران به عنوان یک طرف قرارداد توافق هسته‌‌‌ای افتخار دارد که به همه تعهداتش پایبند بوده و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی که معتبرترین نهاد تخصصی در این حوزه است، در تمامی گزارش‌های خود این پایبندی را کراراً و به صورت کامل تایید کرده است، اظهار داشت: از این رو انتظار داریم طرف‌های دیگر که هنوز در برجام حضور دارند نیز به تعهدات‌شان در چارچوب این توافقنامه عمل و منافع مشروع ایران را با وجود خروج پیمان‌‌‌‌شکنانه آمریکا تضمین کنند.

حیدری با تاکید بر نقش و اهمیت اروپا در مقابله با زورگویی دولت آمریکا تصریح کرد: اینجا بیش از دیگر کشورها حیثیت اروپایی مطرح است، چراکه اگر نتوانند برجام را به عنوان یک سند مهم بین‌‌‌المللی حفظ کنند، اعتبار این اتحادیه در عرصه بین المللی آسیب خواهد دید، البته برداشت ما این است که در اروپا اراده جدی برای ادامه برجام بدون آمریکا وجود دارد اما نیاز است در کنار این اراده اقدام عملی برای تضمین منافع ایران نیز انجام شود.

وی افزود: عدم پایبندی آمریکا به توافقنامه‌‌‌ای که خود آن را امضا کرده یک میزان برای سنجش قابلیت اعتماد بین‌‌‌‌المللی است و در چنین شرایطی تعامل با دولتی که معاهدات بین‌‌‌المللی را به راحتی نقض می‌کند، از ضمانتی برخوردار نیست و تجربه برجام، نتیجه مذاکره با آمریکا را به همه بازیگران عرصه بین‌‌‌المللی نیز نشان داده است.

در این نشست عادل کولنوویچ، رئیس انجمن روشنفکران ۹۹، مصطفی سریچ رئیس‌‌العلمای سابق بوسنی و هرزگوین و تعدادی از اساتید و نخبگان حاضر در مراسم به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در قبال خروج پیمان‌‌‌شکنانه آمریکا از توافق هسته‌ای پرداختند و بر حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌‌‌آمیز هسته‌‌ای تاکید کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز