خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای زکات گیلان مطرح شد:

پرداخت بیش از 7 میلیارد تومان زکات توسط گیلانیان در سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۷۸۸

مدیرکل کمیته امداد گیلان بیان کرد: مردم گیلان در سال گذشته هفت میلیارد و 900 میلیون تومان زکات پرداخت کردند که دو میلیارد و 700 میلیون تومان زکات فطریه بوده است.

به گزارش ایلنا از رشت، جلسه شورای زکات استان گیلان با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه رشت و جمعی از مدیران کل عضو ستاد زکات در دفتر امام‌جمعه برگزار شد.

آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام‌جمعه رشت با اشاره به اهمیت پرداخت زکات در جامعه گفت: کلمه زکات در قران کریم 32 بار آمده و 27 بار هم زکات و نماز کنار هم آمده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این دو فریضه واجب الهی است.

وی با بیان اینکه زکات بر 9 چیز واجب است، افزود: پرداخت زکات گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره واجب است و اگر کسی مالک یکی از این 9 چیز باشد باید مقداری که در اسلام معین‌شده را به‌عنوان زکات مال خود بپردازد.

 رئیس شورای زکات استان گیلان افزود: در گیلان زکات واجب نداریم اما مردم نوع‌دوست استان همواره در پرداخت زکات مستحبی تلاش می‌کنند.

آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر اینکه باید برای فرهنگ‌سازی پرداخت زکات برنامه‌ریزی مدون و درستی داشته باشیم، گفت: اگر مردم نسبت به اهمیت پرداخت زکات و همچنین آثار و برکات آن در زندگی دنیوی و اخروی اطلاعات کافی و کامل داشته باشند زکات خود را به‌موقع پرداخت می‌کنند.

وی درباره پرداخت زکات فطریه و نحوه جمع‌آوری آن گفت: کمیته امداد به‌عنوان دبیرخانه ستاد زکات مسئول جمع‌آوری و هزینه کرد زکات فطریه است و اگر مؤسسات خیریه و دیگر سازمان‌های مرتبط بخواهند زکات فطریه را جمع‌آوری کنند باید مبالغ جمع‌آوری‌شده و هزینه کردها را به اطلاع این نهاد برسانند.

امام‌جمعه رشت استفاده از میز خطابه‌های نماز جمعه و مساجد را یکی از راه‌های تأثیرگذار در فرهنگ‌سازی پرداخت زکات عنوان کرد و افزود: ائمه جمعه و جماعات و متولیان امر زکات در سراسر استان باید از این ظرفیت برای اطلاع‌رسانی و افزایش معلومات مردم نسبت به اهمیت پرداخت زکات بهره بگیرند.

 علیرضا محمدی، مدیرکل کمیته امداد استان گیلان با قرائت بیانیه رهبر انقلاب در همایش سالانه زکات خاطرنشان کرد: در راستای منویات رهبر انقلاب شورای زکات استان گیلان در سال‌های اخیر فعالیت ویژه‌ای در سطح استان داشته است.

وی از تشکیل و راه‌اندازی شورای زکات روستا در سراسر استان گیلان خبر داد و با تأکید بر اینکه این شورا برای نخستین بار در کشور توسط استان گیلان راه‌اندازی شده، افزود: هزار و 75 روستا در قالب شورای زکات در استان فعال هستند و زکات جمع‌آوری شده توسط شورای زکات برای رفع مشکلات  نیازمندان همان منطقه هزینه می‌شود .

مدیرکل کمیته امداد گیلان با اشاره به اینکه مردم گیلان در سال گذشته هفت میلیارد و 900 میلیون تومان زکات پرداخت کردند که دو میلیارد و 700 میلیون تومان زکات فطریه بوده، گفت: طبق برنامه سال 97 جمع‌آوری 12 میلیارد تومان زکات در گیلان در دستور کار این نهاد قرار دارد که هفت میلیارد و 400 میلیون تومان آن برای زکات فطریه پیش‌بینی‌شده است.

محمدی افزود: سال گذشته زکات جمع‌آوری‌شده برای تأمین 6 مورد جهیزیه نوعروسان، 657 مورد پرداخت هزینه درمانی، 171 مورد هزینه تحصیلی، 122 فقره احداث مسکن، 12 مورد آزادی زندانیان هزینه شد و 20 هزار و 589 نفر هم کمک‌معیشت از دریافت کردند.

وی با اشاره به قانون زکات و مصوبه شورای زکات استان گفت: هر موُسسه خیریه و یا سازمان ذی‌ربط برای جمع‌آوری زکات فطریه در سطح استان ابتدا باید مجوز دبیرخانه زکات در کمیته امداد استان و شهرستان‌ها را دریافت کند و مبالغ جمع‌آوری‌شده و هزینه کردها را هم باید به اطلاع این نهاد برسانند .

وی با اشاره به در پیش بودن عیدسعید فطر و جمع‌آوری زکات فطریه گفت: مردم نیکوکار گیلان می‌توانند زکات فطریه خود را از طریق پایگاه‌های کمیته امداد مستقر در سراسر استان و سطح مساجد برای کمک به نیازمندان اهداء کنند .

شایسته ذکر است، در این نشست هریک از اعضای حاضر در جلسه نظرات خود را درباره نحوه جمع‌آوری زکات بیان کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز