خبرگزاری کار ایران

از سوی کمیته ملی موزه های ایران اعلام شد؛

انتخاب 2 موزه اردبیل به عنوان موزه‌های برتر کشور در سال 1396

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۵۳۰

موزه‌های تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی و چینی‌خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی عنوان به موزه های برتر کشور در سال 1396 انتخاب شدند.

به گزارش ایلنا، محمد نریمانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با اعلام این خبر، گفت: انتخاب موزه برتر کشور در چهار گروه موزه ‌های خصوصی و موزه‌های دولتی بزرگ، متوسط و کوچک و دوازده شاخص شامل آموزش، بازدید از موزه، معرفی، نگهداری و حفاظت، پژوهش، توسعه مدیریت، خلاقیت و نوآوری، گردآوری، تلاش برای بقا، شعار روز جهانی موزه، کودک و نوجوان و اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در آئین ویژه روز جهانی موزه سالجاری که با شعار جهانی ارتباطات خلاق و نوین موزه ­ها؛ رویکردهای جدید مخاطبین جدید در تهران برگزار شد، از موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان موزه برگزیده و برتر کشور در چهار شاخص در بخش موزه ­های دولتی کوچک در سال 1396 تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی تنها موزه ای است که در تمامی رده ها و گروه ها در بیشترین شاخص در چهار عنوان منتخب شده است.

نریمانی با اشاره به فرآیند انتخاب موزه برتر کشور در دوره یازدهم برای انتخاب موزه برتر سال 1396، تصریح کرد: این انتخاب بر اساس عملکرد موزه ­های کشور و بررسی مستندات تخصصی در چهارچوب آئین نامه کمیته بین المللی موزه­ ها(ایکوم)، در دوازده شاخص ذکر شده با رای هیات داوران متشکل از شصت نفر از متخصصان و برجستگان موزه به صورت کاملا محرمانه انجام شده و موزه­ هایی که در هر شاخص بیشترین رای هیات داوران را کسب نموده­اند اعلام می ­شود.

 نریمانی با بیان اینکه این موزه در مدت سه سال فعالیت خود موفق به کسب چهار رتبه برتر در سطح ملی شده است، ادامه داد: موزه تاریخ علوم دانشگاه در سال 1394 در شاخصه های «گردآوری»، «خلاقیت و نوآوری»، «کودک و نوجوان» و «توسعه مدیریت» و در سال 1395 در شاخصه های «توسعه مدیریت» و «شعار روز جهانی» به عنوان موزه برتر کشور معرفی شده بود. همچنین این موزه در سال 1394 برنده هفدهمین جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران شده است.

همچنین فردین عینی مسئول موزه های استان اردبیل گفت: موزه چینی خانه مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در سه شاخص معرفی، پژوهش و مستند نگاری و خلاقیت و نوآوری توانسته رتبه  برتر را از آن خود سازد.

مسئول موزه های استان اضافه کرد: همچنین موزه باستان شناسی نیز در بخش حفاظت و نگه داری در بین موزه های کشور رتبه دوم را کسب کرده است.

عینی ادامه داد: کسب رتبه های برتر در وضعیتی حاصل شده که در بخش موزه داری با کمبود امکانات و منابع مواجه هستیم و نیروهای فعال با ایثارگری مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: در وضعیت فعلی هفت موزه در استان اردبیل دایر است و اشیایی از دوره های مختلف تاریخی در موزه ها به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز