خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شورای شهر تکلیف "ری" را مشخص کند/سهم ری از خدماتی که به تهران ارایه می‌دهد، چیست؟

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۲۵۷

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به خدماتی که شهرستان ری به تهران ارایه می‌دهد، خواستار تعیین تکلیف اضافه شدن نام "ری" به شورای شهر تهران شد و گفت: ما فقط می‌خواهیم تکلیف ری مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تغییر نام "شورای شهر تهران" به "شورای شهر تهران، ری و تجریش" اسفند ماه سال ۱۳۹۵ ازسوی وزارت کشور ابلاغ و مقرر شد که شورای پنجم با نام "شورای شهر تهران، ری و شمیرانات" فعالیت کند. اما با آغاز کار شورای پنجم، کمیسیون حقوقی و نظارت با این مسأله مخالفت کرده و آن را خلاف عرف دانست. 

"ری" به استناد قانون تقسیمات کشوری؛ شهرستانی مستقل است، اما جزو یکی از مناطق تهران و زیرمجموعه شهرداری تهران محسوب می‌شود. از همین رو حسن خلیل‌ آبادی (عضو شورای شهر) و هدایت‌الله جمالی‌پور (فرماندار ویژه شهرستان ری) روی اضافه شدن نام «ری» به عنوان شورای شهر تهران اصرار کرده و آن را حق طبیعی و قانونی مردم این شهرستان می‌دانند.

حسن خلیل ‌آبادی با تاکید بر هویت این شهرستان؛ علت اصرارش را چنین مطرح می‌کند: وقتی که عنوان "ری" در اسم شورا وجود ندارد یعنی به شهر ری بی‌توجهی شده است. مثل این است که یک نفر در کلاس حاضر باشد اما اسم او را هنگام حضور و غیاب صدا نکنند. اولین چیزی که باعث می‌شود به امری توجه کنیم؛ به کار بردن اسم آن است.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر می‌افزاید: از طرفی ادعا می‌کنیم به دنبال احیای هویت‌ها در مقیاس محله هستیم، اما شهر ری را با هشت هزار سال قدمت نادیده می‌گیریم!

این عضو شورای شهر با اشاره به مشکلات و معضلات فراوان شهر ری ازجمله بحران‌های زیست‌محیطی چنین ادامه می‌دهد: بودجه‌هایی که به ری اختصاص داده می‌شود، در مقابل خدماتی که این شهرستان به تهران ارایه می‌دهد، بسیار ناچیز است. برای مثال پسماند کل تهران در آرادکوه واقع در شهرستان ری دفن شده و همچنین خاکسپاری‌ها در ری انجام می‌شود. آب و فاضلاب و روان‌آب‌های سطحی و سه رودخانه بزرگ فاضلاب نیز به سمت شهر ری سرازیر می‌شود. بیش از 25 هزار زندانی در این شهرستان هستند. بیماران روحی و روانی در بیمارستانی واقع در شهر ری اسکان داده شده و از کل کشور به بیمارستان روانی رازی مراجعه کرده و خدمات دریافت می‌کنند. گاه بیمارانی در این بیمارستان زندگی می‌کنند که بیش از 40 سال است در آن بستری هستند زیرا خانواده‌هایشان توانایی نگهداری از آنها را ندارند. با تمامی خدماتی که شهر "ری" به شهرستان "تهران" ارایه می‌دهد اما هنوز به آن هیچ توجهی نمی‌شود.

خلیل آبادی با بیان اینکه شهر ری براساس تقسیمات کشوری یک شهرستان ویژه است، اظهار می‌کند: ری یک شهر محسوب می‌شود و دارای فرماندار ویژه است و فرماندار آن هم معاون استاندار است. همچنین بسیاری از ادارات آن ازجمله اداره آب، برق و آموزش و پرورش؛ مستقل کار می‌کنند.

این عضو شورا در پاسخ به این سوال که آیا شهر ری باید شورای شهری مستقلی برای خود داشته باشد، چنین می‌گوید: فقط می‌گوییم که تکلیف ما را مشخص کنند یا عنوان را به "شورای شهر تهران، ری و تجریش" تغییر دهید تا ما بدانیم که هویت داریم یا شورای شهر ما را جدا کنید.

وی با بیان این مطلب که "وقتی یک دهِ کوچک؛ شورای ده دارد، شهر ری که در قانون تقسیمات کشوری شهرستان جدا محسوب می‌شود چرا شورای شهر جدا نباید داشته باشد؟" انتقاد خود را از سرنوشت ری اینطور ادامه می‌دهد: وضعیت "ری" مصداق کامل تخلف از قانون اساسی است٬ چراکه طبق اصل صدم قانون اساسی تمام شهرها و روستاها باید شورا داشته باشند. یکسری جنگ‌های حیدری و صفدری در گذشته وجود داشته است که سرِ ما مردمِ "ری" خالی کرده‌اند.

خلیل آبادی در پاسخ به این سوال که آیا جداسازی "ری" آن‌هم در شرایطی که بحث تغییر در تقسیمات کشوری در کازرون، ناآرامی‌ و هزینه‌های فراوانی به دنبال  داشت، به‌ صلاح است و تبعاتی نخواهد داشت؟ می‌گوید: به دنبال آن رفتارها نیستیم٬  ما مردم شهرستان ری بسیار آرام هستیم که به منافع کشور فکر می‌کنیم. فقط می‌گوییم رفتار قانونی با شهر ری شود. کازرونی‌ها می‌خواهند یک شهرستان جدا تشکیل دهند اما ری؛ خود یک شهرستان مستقل است، با این حال زیرمجموعه شهرداری تهران است و همین باعث می‌شود در برخی امور تداخل پیش آمده یا توجه کافی به ری صورت نگیرد.

وی در ادامه به برخی از نمونه‌های این تداخل‌ اشاره کرده و می‌گوید: برای مثال کسی که در حریم می‌خواهد ساخت‌وساز کند، نمی‌داند که باید از فرمانداری اجازه بگیرد یا شهرداری! روستاها هم نمی‌دانند که باید خدماتشان را از شهرداری طلب کنند یا فرمانداری! ما همواره سعی کرده‌ایم مسایل را به‌صورت دوستانه حل کنیم.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه اسم "شورای شهر تهران" باید رسما به "شورای شورای شهر تهران، ری و تجریش" تغییر یابد، در پایان به علت این تاخیر اشاره کرده و اظهار می‌کند: کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر معتقد است در همه جای دنیا شوراهای شهر فقط یک اسم دارند و عرف نیست که در یک عنوان؛ اسم سه شهر ذکر شود اما قانونا اسم "شورای شهر تهران، ری و تجریش" صحیح است. در این میان بعضی از اعضا اسم "ری" را به کار برده و برخی دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. البته تشکر می‌کنیم که شهردار جدید از عنوان "شورای شهر تهران، ری و تجریش" استفاده کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز