خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۵۲ واحد بحران‌زده در استان کرمان وجود دارد/اشتغال موجود را حفظ کنید، هنر کرده‌اید

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۸۲۴

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان می‌گوید: ۵۲ واحد بحران‌زده (کوچک و بزرگ) در استان کرمان وجود دارد که با مشکلاتی نظیر نوسانات نرخ ارز، تامین مواد اولیه و معوقات بانکی مواجه هستند.

علی اکبر رواقی (رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اظهار نگرانی از تاثیر نوسانات اقتصادی بر فعالیت واحدهای تولیدی استان کرمان در سال ۹۷، گفت: استان کرمان برای ایجاد سالی ۷۰ هزار شغل به شدت نیازمند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است. حتی واحدهایی که فعلا وجود دارند و وظیفه‌شان حفظ اشتغال موجود است، چرخ‌شان به شدت لنگ می‌زند و قطعا برای فعالیت با تمام ظرفیت نیازمند سرمایه‌گذاری و دریافت تسهیلات هستند. درغیر این‌صورت تعدیل کارگران کرمانی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ و سال‌های پیش از آن به مراتب افزایش می‌یابد.

وی افزود: نوسانات اقتصادی که یک علت آن خروج آمریکا از برجام است، امنیت شغلی کارگران را زایل می‌کند. از این رو ما به شدت نگران فرار سرمایه‌ها از حوزه تولید و پناه بردن آنها به بازار ارز و مسکن هستیم.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان با اشاره به جلسات کمیسیون کارگری استانداری کرمان که مطالبات کارگران واحدهای بحران‌زده را بررسی می‌کند، گفت: بررسی‌های ما در جلسات کمیسیون کارگری نشان می‌دهد ۵۲ واحد بحران‌زده (کوچک و بزرگ) در استان کرمان وجود دارد که با مشکلاتی نظیر نوسانات نرخ ارز، تامین مواد اولیه و معوقات بانکی مواجه هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته در جنوب استان کرمان و شهر محروم «قلعه‌گنج» به عنوان شهر پایلوت اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفت، گفت: با این سرمایه‌گذاری‌ها کارگاه‌های خانوادگی و صنایع دستی راه افتاد ولی بعید است که این روند در سال ۹۷ پایدار باشد. به‌صورت کلی  با شرایط پیش آمده برای برجام و افزایش قیمت ارز  سرمایه‌گذاری در قلعه‌گنج به‌عنوان محروم‌ترین نقطه ایران ادامه دوام نمی‌یابد و اشتغال ایجاد شده هم حفظ نمی‌شود.

این عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: هم اکنون ۴۲ هزار کارگاه بزرگ و کوچک در استان کرمان وجود دارد که ۲۰۰ عدد از این کارگاه‌ها بالای ۵۰ نفر کارگر دارند. باید اضافه کنم که ۵ کارگاه در یک‌ سال گذشته به‌صورت کامل تعطیل شدند لذا ما به مسئولان می‌گوییم شما اگر بتوانید اشتغال موجود را حفظ کنید، هنر کرده‌اید!

رواقی با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال است که راه را به اشتباه می‌رویم و به‌جای تعامل با دنیا، انزوا را برگزیده‌ایم، گفت: انسان به این دنیا پا گذاشته که به‌صورت اجتماعی زیست کند، زندگی بسته و حصار کشیدن به دور خود خلاف آن دلیلی‌ است که به خاطرش پا به دنیا  گذاشته‌ایم. اقتصاد هم از همین قاعده تبعیت می‌کند اگر قواعدش را  دور بزنیم قطعا جزایش را یک جای کار پس می‌دهیم. البته باید بگویم که در استان کرمان به نسبت استانی همانند لرستان که اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی‌اش تعطیل شده‌اند، اوضاع بهتر است اما ما به شدت نگران آینده کار و تولید هستیم.    

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان با بیان اینکه اگر قرار بر آه و فغان کشیدن باشد این حق کارگران است نه کسانی که اوضاع فعلی را پیش آورده‌اند، گفت: کارگران از عدم توازن در توزیع ثروت و تبعیض در جامعه نالان هستند چراکه این روزها دائم اخباری منتشر می‌شود که فلان آقا در یک اداره حقوق ۱۵ میلیونی و ۲۰ میلیون تومانی می‌گیرد اما وقتی نوبت به کارگر می‌رسد باید با ماهی ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان بسازد. پرسش این است که این چه عدالتی و انصافی‌ست؟! این چه وجدانی‌ست که تحت فشار گذاشتن طبقات فرودست را می‌خواهد؟!

رواقی با بیان اینکه روزی به امام جمعه کرمان گفتم این استان بهشت معادن است اما کارگرش برای پرداخت ۸ هزار تومان هزینه داروی فرزندش، دنبال پول قرض گرفتن است، گفت: همین حالا کارگر معدن ذغال‌سنگ که در عمق ۳۰۰ متری کار می‌کند، زیر ۲ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد. این یعنی از ثروتی که برای گرداندن چرخ اقتصاد تولید می‌کند، بی‌بهره است.

این فعال صنفی کارگری افزود: البته می‌پذیریم که معادن ذغال سنگ به خاطر به‌صرفه نبودن قیمت خرید ذغال‌سنگ با مشکلات اقتصادی مواجه هستند اما وقتی می‌بینیم در همین شرکت که صاحب این معدن است یک نفر تا ۱۰ برابر کارگر دستمزد می‌گیرد، نمی‌توانیم سکوت کنیم. همین حالا حق بیمه‌های کارگران معادن به موقع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نمی‌شود و به‌صورت متوسط دستمزدهایشان با یک ماه تاخیر پرداخت می‌شود.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان افزود: صنایع معدنی استان کرمان این استعداد را دارند که برای صدها نفر شغل ایجاد کنند، مثلا گل‌گهر سیرجان یا مس کرمان وضعیت خوبی دارد اما کارگاه‌هایی در زیرمجموعه خود دارند که همین حداقل حقوق را هم نمی‌توانند بپردازند که گاه ناشی از شیوه‌های مدیریتی غلط است. 

وی با بیان اینکه شرکت‌ها باید صنایع پایین دستی خود را رونق بدهند و از نیروی کار حمایت کنند، گفت: در غیر این صورت تبعیضی که میان مدیران و کارگران وجود دارد، کارگران را بی‌انگیزه می‌کند. بی‌انگیزگی نیروی کار چالشی بزرگ برای آینده کشور است؛ چراکه کارگر احساس می‌کند در محرومیت نگه داشته شده و سهمی از ثروت نبرده است.

وی در پایان با انتقاد از شرایط کار نیروهای شرکتی استان کرمان، گفت: در حال حاضر در استان کرمان نیروهای کار شرکتی را داریم که با وجود اینکه با نیروهای رسمی زیریک سقف و در یک شرایط کار می‌کنند، نصفِ نیروهای رسمی دستمزد می‌گیرند و از بسیاری از مزایای مزدی آنها هم بی‌بهره هستند، اینها همه باعث نگرانی است. نگرانی از آینده‌ای که روشن نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز