خبرگزاری کار ایران

به مناسب هفته کارگر؛

نشست هم اندیشی تشکلات کارگری استان گیلان با استاندار برگزار شد

کد خبر : ۶۱۶۷۸۵

نشست هم اندیشی تشکلات کارگری استان گیلان با استاندار به مناسب هفته کارگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر خانه کارگر گیلان در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کار و کارگر گفت: بدون شک کارگران، بسیجان عرصه کار و تولید هستند و بنابر فرمایش حضرت امام (ره) حیات یک ملت مرهون کار و کارگر می‌باشد.

حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان) افزود: کارگران گیلانی در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در هشت سال دفاع مقدس نقش پر رنگی داشتند، آنها همزمان در سه سنگر تولید و اشتغال، سنگر جبهه‌های نبرد علیه دشمنان انقلاب و مبارزه با گروهک‌های چپ نقش بسزا و تاثیرگذاری داشتند، وجود چهار صد و هیجده شهید جامعه کارگری از استان گیلان گواه این گفته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در گذشته در استان گیلان حدود دویست و بیست شورای کارگری وجود داشت و امروز این تعداد به سی عدد کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان ساخت: علاوه بر این یک کانون استانی برای بازنشستگان  گیلان و حدود پانزده کانون شهرستانی داریم که بطور کلی صد و بیست هزار بازنشسته را شامل می‌شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان تعداد انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در گیلان را چهل و پنج عدد عنوان کرد و افزود: حدود چهل هزار کارگر ساختمانی توسط این انجمن های صنفی از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شدند.

وی در ادامه در با اشاره به اینکه تعداد تعاونی های مصرف خانه کارگر در گذشته حدود دویست عدد بوده‌اند افزود، متاسفانه امروز این تعداد به چهل عدد کاهش یافته است.

ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره  به «بند ز تبصره ۷» این بند از تبصره لایحه بودجه ۹۷ را مغایر با رفاه کارگران دانست وافزود: در این بند از لایحه سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد (۲۸) و (۲۹) قانون تأمین اجتماعی و سایر منابع مربوط را در حسـابی نـزد خزانـه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز کند.

او در حمایت از حقوق صنفی و وضعیت معیشت کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشت: در بخش کار و تولید مشکلات زیادی داریم و بخش قابل توجهی از این مشکلات که جامعهٔ کارگری با آن دست و پنجه نرم می‌کند به دست مدیران دولتی در استان قابل حل است. این مدیران در حوزهٔ کار، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، فنی حرفه‌ای، صنعت هستند که در راس هرم استاندار گیلان مقام عالی دولت در استان است که می‌تواند کمک زیادی به جامعه کارگری بکند.

وی تصریح کرد: تشکل‌های صنفی کارفرمایی و کارگری تلاش می‌کنند در بخش تولید و صنعت و همهٔ مواردی که کارگر و کارفرما در کنار یکدیگر هستند، مشکلات مرتفع شود.

ایزدی گفت: ضعیف‌ترین قشر، قشرکارگری و بازنشسته است با اینکه خط فقر توسط دولتمردان چه در وزارت اقتصاد و چه در شورای عالی کار دو میلیون و چند صد هزار تومان برای یک زندگی ۴ نفره در نظر گرفته شده ولی حداقل حقوق یک کارگر یا بازنشسته در کشور ۹۳۰ هزار تومان یعنی یک سوم خط فقر است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان در سطوح حداقلی است. سازمان تامین اجتماعی در حقیقت متعلق به قشر کارفرمایی و کارگری است و  توقعجامعهٔ بازنشسته و مستمری‌بگیر از سازمان تامین اجتماعی بسیار زیاد است که متاسفانه افزایش بدهکاری  دولت به سازمان این توقعات بر آورده نمی شود.

وی اذعان داشت: انتظار ما از دولت و مجلس این است که در لایحهٔ بودجه سال ۹۷ توجه ویژه‌ای به قشر بازنشسته وشاغل می کردند.

وی در ادامه سخنان خود به بی‌توجهی وزارت بهداشت به بحث درمان کارگران تاکید کرد و گفت: متاسفانه مسایلی ازسوی سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت بهداشت در خصوص بخش مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی مطرح شده که زنگ خطری برای بیمه‌شدگان این سازمان است.

ایزدی ادامه داد: با ده نفر از نمایندگان استان گیلان در این خصوص صحبت کرده‌ایم چون بحث درمان سازمان تامین اجتماعی و رفتن پول به خزانهٔ دولت که حق بیمه‌شدگان سازمان است در کمیسیون تلفیق تصویب شده و به صحن مجلس خواهد رفت و تشکل‌های کارگری این انتظار را از نمایندگان مجلس دارند که شرایط کارگران را در نظر بگیرند.

کارگران تلاشگران عرصه تولید هستند

در ادامه این مراسم مصطفی سالاری (استاندار گیلان ) ،کارگران را تلاشگران عرصه تولید دانست و با بیان اینکه کارگران حق بزرگی بر گردن هر جامعه ای دارند گفت : با تمام توان در جهت حل مشکلات جامعه کارگری تلاش خواهم کرد.

وی با بیان اینکه قصد نداریم که دولتی ها به تنهایی در تصمیم گیری هایی که آثار آن متوجه صنوف مختلف وجامعه کارگری است بیاندیشند ادامه داد : باید در جلسات و کارگروهای مرتبط، از نظرات جامعه ای که باراصلی تولید بر دوش آنان قرار دارد بهره گرفته و این عزیزان تاثیر گذار در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به برگزاری کمیته های ۴۸ گانه در بخش های مختلف استان خاطر نشان کرد : تاکید بنده این است که  نیمی از اعضای این کارگروهها متشکل از اعضای غیر دولتی باشد.

استاندار گیلان نظرات غیر دولتی ها در جلسات را نظرات کاربردی ، اجرایی ، واقع بینانه و راهگشا دانست و گفت: تاکنون در بهره گیری از نظرات این عزیزان ضرر نکردیم.

وی خاطر نشان کرد: حضور نمایندگان جامعه کارگری در جلسات تصمیم گیری  یک فرصت است واز ان باید بهره گرفت.

سالاری با بیان اینکه چنانچه چرخ تولید بچرخد جامعه کارگری و کشور نیز حال و روز خوش تر خواهد داشت تصریح کرد: برای هیچ کس خوشایند نیست که این چرخه با مشکل مواجه شود.

نماینده عالی دولت در گیلان  بر  اصلاح نظام مالیاتی ، گمرکی ،  بانکی ، مالی و ... تاکید کرد و و گفت: کاهش درآمد ملی و رونق اقتصادی کشور موجبات کاهش درآمد  و خرید افراد و به تبع آن کاهش تولید و تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد داشت و این حاکی از یک چرخه مرتبط به یکدیگر است.

استاندار گیلان از پرداخت ۸۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته به واحدهای تولیدی مصوب کارگروه رفع موانع تولید خبر داد و افزود: گیلان در پرداخت این تسهیلات در بین ۳۱ استان کشور مقام نخست را به خود اختصاص داد.

وی به برگزاری منظم و هفتگی جلسات کارگروه رفع موانع تولید در استان اشاره و تصریح کرد : در این جلسات که با حضور مسئولین واحدهای تولیدی و مدیران اجرایی ذیربط در حدود ۳ ساعت به طول می انجامد مشکلات واحدهای مختلف تولید بررسی و تمام تلاش در جهت رفع آن بعمل خواهد آمد .

به گفته وی، جامعه ی کارگری بیشترین ضرر را از تعطیلی واحدهای تولیدی  می برند وتحمل می کنند.

وی با بیان اینکه به سهم خود برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و جامعه کارگری وقت می گذاریم افزود : بخشی از این مشکلات استانی ، بخشی ملی و بخشی دیگر تابع شرایط جهانی است که به سهم خود با تمام توان در جهت حل مشکلات جامعه کارگری تلاش خواهم کرد .   

استاندار گیلان با اشاره به اینکه حامی تشکلات کارگری هستیم واز افزایش آن در واحد های تولیدی پشتیبانی می کنیم: تشکیل شوراهای کارگری موجب خواهد شد تا کارگران منسجم تر، کارشناسی و در چارچوب بهتری مطالبات خود را پیگیری کنند.

سالاری ، توسعه بوم گردی در گیلان را یکی از ۳۰ محور گردشگری تعریف شده عنوان کرد و افزود :  در ساخت بخش های مرتبط با بوم گردی از حضور جامعه کارگری استقبال می کنیم و قالب این ساخت و سازها توسط بخش خصوصی انجام می پذیرید.

وی به سیاست های استان جهت توسعه بوم گردی اشاره و با ابراز امیدواری جهت رونق اشتغالزایی بخش کارگری در سال جاری گفت : مشاغل مرتبط با چوب از جمله محورهای اصلی مهارت مشاغل در اجرای طرح های بوم گردی به شمار می رود که گیلان می تواند در این زمینه پیشتاز باشد.

استاندار گیلان با اشاره به احداث نمایشگاه دائمی سازه های چوبی ، بومی و محلی گردشگری در رشت ادامه داد : در این نمایشگاه سازندگان سازه های چوبی گردشگری از سراسر کشور نمونه های کاری خود را در معرض نمایش عموم قرار می دهند تا ممورد توجه متقاضیان خرید قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه از تولید کنندگانی که واحدهای کارگاهی آنان در استان  مستقر باشد اجاره ی زمینی دریافت نخواهد شد  ادامه داد : در شهرک سفیدرود رشت نیز محدوده ای جهت استقرار این واحدهای تولیدی با شرایط مناسب در نظر گرفته شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان تاکید کرد : گیلان با توجه به استعداد و توانمندی آن می تواند در فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی مقام نخست کشور را به خود اختصاص دهد.

بازنشستگان در زمینه بیمه تکمیلی مشکل دارند

همچنین در ادامه نشست ،اقبال بافت کار (رییس کانون بازنشستگان  استان گیلان) در ادامه جلسه گفت: قراردادی در کشور با همکاری سازمان تامین اجتماعی و به نمایندگی با بیمه آتیه سازان حافظ منعقد شد که تا شش ماه پیش مشکل چندانی نداشتیم ، اما با تغییر در روند پرداخت و تامین بودجه اختلالاتی به وجود آمده است که باعث بروز مشکلاتی برای بازنشستگان در استان و کشور شد.

وی با اشاره به این  که هر ماه  از حقوق هر بازنشسته  به ازای هر نفر مبلغ ۳۸ هزار تومان بایت بیمه تکمیلی کسر می شود افزود:: از مهر ماه ۹۶ به بعد این حق بیمه ها به تاخیر افتاد و هنوز با گذشت چهار ماه به روال مطلوب نرسیده است .همچنین در جلسه ای که هیات عالی استان برگزار کرد مقرر شده بود که این حق بیمه پرداخت شود اما باز هم به علت عدم نقدینگی پرداخت نشد.

بافت کار ادامه داد : استان گیلان نخستین استانی است که در خصوص رفع این مشکل و اطلاع رسانی شده است.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم که بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومان دولت به تامین اجتماعی به این سازمان پرداخت شود تا در خصوص پرداخت حقوق و بیمه افراد تاخیری نداشته باشیم.

بافت کار در خصوص اختصاص وام های قرض الحسنه با بهره پایین به بازنشستگان گفت: در سال ۹۵ ، ۱۱۵۰ فقره  سهمیه وام داشتیم که در استان تعداد جمعیت شهرستان تقسیم کردیم و مقدار هر فقره وام ۲ میلیون تومان است.

وی افزود: برای سال ۹۶ ، ۱۳۱۰ فقره سهمیه تسهیلات داشتیم که این تعداد به ۱۸۲۶ فقره افزایش یافت اما نسبت به جمعیت بازنشستگان استان بسیار ناچیز است. هشتاد درصد وام های ما برای متقاضیان شیمی درمانی بیماران سرطانی پرداخت شد .تسهیلات برای سال ۹۷ در خرداد ماه امسال اعلام خواهد شد و امیدواریم که این سهمیه در استان افزایش یابد.

برای ساماندهی کارگران ساختمانی نیاز به زمین داریم

مهدی خجسته رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی گیلان‌در دیدار تشکلات کارگری ضمن  تبریک هفته کارگر عنوان داشت :تشکلات کارگری بازوان اجرایی دولت  در عرصه کار وتولید هستند.

خجسته با بیان این مطلب که صد رصد شهرستانهای استان دارای انجمن صنفی کارگران ساختمانی است افزود ؛انجمن  صنفی کارگران ساختمانی بزرگترین تشکل کارگری در استان گیلان است.

او در ادامه گفت: مطالبات جامعه کارگری بسیار  زیاداست که برخی در سطح کشوری باید پیگیری شوند و  برخی  استانی است و ازمسئولان استانی می خواهیم برای پی گیری این مطالبات به ما کمک کنند.

او او بیان اینکه بخش از مشکلات ما به عدم حضور انجمنها ی صنفی کارگری در تصمیم گیری ها  وجلسات مهم کارگری استان مربوط است  افزود:یکی از مطالبات کارگران ساختمانی اختصاص زمینی برای ساخت مکانی برای ساماندهی کارگران ساختمانی  بود که نیاز به حمایت استاندار وشهرداری دارد.

خجسته در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کردکه ؛ با بکارگیری انجمنها در مراکز تصمیم‌گیری وتصمیم‌سازی  میتوان در استان از مشکلات جامعه کارگری کاست و فصل نویی را در مناسبات دو طرف رقم زد .همچنین وی لزوم استفاده از پتاسیل تشکلهای کارگری را یک‌اصل مهم دانستند.

تشکلات کارگری گیلان نیاز به حمایت دارند

غلامرضا خوالگر (رییس کانون شوراهای اسلامی  کار  استان گیلان) در ادامه  ضمن  تشکر از استاندار محترم جهت تشکیل و تداوم چنین جلساتی  افزود:  برخی از مشکلات کارگری کشوری هستند و لازم است که بصورت کشوری حل شوند و خیلی از مطالبات  کارگران استانی بوده ومیتوان انها را بصورت استانی حل کرد.

 وی در ادامه اصلی  ترین مطالبات کارگران را  نداشتن امنیت شغلی ، مزد ناعادلانه  و قراردادهای موقت وکوتاه  بر شمرد و گفت: در استان گیلان  بر خلاف سایر استانها مشکلات بسیار  فراتراز سایر استانها است.

وی در ادامه رسالت اصلی کانون شوراها  را معرفی و صدور احکام برای اعضای شوراها جهت مراجع هیات تشخیص و حل اختلاف  کمیته اخذ مطالبات تامین اجتماعی و کمیته سخت و زیان اورعنوان کرد و خاطر نشان ساخت  در سالیان گذشته حدود   ۱۳۰ شورا در استان  داشتیم واز تیرماه ۹۶ که کانون را تحویل گرفیم ۱۹ شورا وپس از مکاتبات و تلاش زیاد و همکاری اداره تعاون و کار امروز  این تعداد به ۳۳ شورا افزایش پیدا کرده است البته  این امار  برای ما راضی کننده نیست  ومدیران  ادارات و واحدهای تولیدی جهت تشکیل شوراها باید با تشکلهای کارگری همکاری کنند که متاسفانه این همکاری بسیار ضعیف است و متاسفانه این عدم همکاری باعث شده است تا با کمبود شدید نماینده کارگران در هیات‌ها باشیم.

وی خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه در استانهای دیکر به طور مداوم استانداران و مدیر ان کل اداره تعاون وکار و تامین اجتماعی به همراه روسای تشکلات کانون و کارگری   از کارخانجات تولیدی و صنعتی بازدید میکنند که  این امر باعث میشود هم از نزدیک با مشکلات روبرو شده و هم اعتبار روسای کانون نزد مدیران بیشتر شده وسعی میکنند در تشکیل شوراها کمتر مقاومت کنند .

وی در با بیان اینکه از مسئولان استانی می‌خواهیم   جلسات برسی مشکلات کارگری در استان تداوم داشته باشد افزود: افزایش تعداد تشکلات کارگری در واحد های تولیدی می تواند مشکلات تولید را به حداقل برساند به همین دلیل ازاستانداری می خواهیم در قالب یک بخشنامه ویا دستور العمل شکل گیری تشکلات کارگری در واحد ها را به نوعی حمایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز