خبرگزاری کار ایران

گزارش لحظه به لحظه ایلنا از آخرین تحولات سوریه؛

واکنش مسکو و دمشق به توئیت ترامپ درباره حمله به سوریه/ شایعه خروج اسد از کاخ ریاست‌جمهوری/ دریافت دستورالعمل مشارکت در حمله توسط ماکرون / نشست فوق‌العاده کابینه بریتانیا

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۲۴۷

در حالی که ناوها و هواپیماهای جنگی آمریکا در سواحل سوریه مستقر شده‌اند، اخبار ضد و نقیض و تایید نشده‌ای از قریب الوقوع بودن این حمله منتشر شده است.

به گزارش ایلنا، واشنگتن قرار است امروز –چهارشنبه- درباره کیفیت و چگونگی حمله نظامی به سوریه تصمیم گیری کند، بر همین اساس خبرهای ضد و نقیضی از آغاز این حمله تا ساعاتی دیگر در رسانه های غربی منتشر شده است و همزمان شایعاتی نیز درباره خروج رئیس جمهور سوریه از کاخ ریاست جمهوری سوریه از سوی رسانه های اسرائیلی منتشر شده است.

در ادامه اخبار لحظه به لحظه از آخرین تحولات مربوط به سوریه را می‌خوانید:

۰۱:۴۶ درخواست نخست‌وزیر بریتانیا برای برگزاری نشست فوق‌العاده کابینه و بررسی ابعاد مشارکت در حمله به سوریه.

۰۱:۲۱ منابع خبری بریتانیا اعلام کردند که زودترین زمان آغاز حمله به سوریه پنجشنبه شب خواهد بود.

۰۱:۰۰  دریافت دستورالعمل مشارکت در حمله احتمالی به سوریه توسط زیر دریایی‌های بریتانیا.

۰۰:۴۸ سخنگوی کاخ‌سفید به خبرنگاران اعلام کرد «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا، روسیه و سوریه را مسئول حمله شیمیایی به سوریه می‌داند اما دستور حمله همچنان از سوی ترامپ صادر نشده و بررسی‌ جوانب ادامه دارد.

۰۰:۰۶ درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در مورد حمله شیمیایی سوریه توسط نماینده بولیوی در سازمان ملل متحد.

۲۳:۴۱ برنی سندرز، سناتور دموکرات ایات ورمونت و نامزد پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا امروز-چهارشنبه- اعلام کرد «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری ایالات متحده اختیار وارد شدن به جنگ در سوریه را ندارد و نیازمند مجوز کنگره خواهد بود.

۲۳:۱۲ امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه از ارتش این کشور نقشه‌های حمله به سوریه را دریافت کرده است.

۲۳:۰۱ سناتور «باب کورکر» رییس کمیته روابط خارجی سنا نسبت به دستور ترامپ مبنی بر حمله به سوریه ابراز امیدواری کرد.

۲۲:۵۳ ترزا مِی، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد ارتش این کشور برای مشارکت در حمله به سوریه به کسب اجازه از پارلمان نیازی ندارد.

۲۲:۳۶ ورود جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفور، رییس ستاد کل ارتش این کشور برای تصمیم‌گیری نهایی درباره حمله به سوریه.

۲۲:۱۹ دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین طی اظهاراتی نسبت به توییت‌های مکرر ترامپ در مورد آماده‌سازی موشک‌های آمریکا بر علیه روسیه واکنش نشان داد و خواهان اتخاذ موضع جدی از سوی واشنگتن شد.

۲۲:۰۹  گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و تاکید بر خودداری از هرگونه اقدام مخاطره‌آمیز توسط تل‌آویو

۲۱:۳۱ خبرگزاری فاکس نیوز با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد ۱۱ فروند کشتی جنگی روسیه در حال ترک پایگاه دریایی طرطوس هستند.

۲۱:۲۳ وزارت دفاع روسیه دقایقی پیش اعلام کرد که گروهی از خبرنگاران روسیه که در حال خروج از منطقه غوطه دمشق بودند، مورد حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفتند.

۲۱:۰۰ ولادیمیر شامانوف، رییس کمیته دفاع پارلمان روسیه اعلام کرد مسکو در ارتباط مستقیم با رییس ستاد کل ارتش آمریکا است.

۲۰:۵۳ جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا از آمادگی ارتش این کشور برای استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه خبر داد.

۱۹:۴۶ منابع خبری عربستان مدعی شدند خطوط هوایی لبنان مسیر‌های پروازی خود را برای دوری از آسمان سوریه، تغییر دادند.

۱۹:۱۶ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، سوریه و جهان انتقاد کرده و برای رسیدن به جهانی با ثبات ابراز امیدواری کرد.

۱۸:۴۷ وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اظهارات «دونالد ترامپ» درباره حمله موشکی به سوریه حقیقت ندارد. پنتاگون در این بیانیه تاکید کرد موشکی در راه نبوده و برای تشریح پیام توییتری ترامپ باید از کاخ‌سفید سوال کرد.

۱۸:۳۹  گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه مدعی شد نیرو‌های دولتی سوریه در حال تخلیه فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی هستند.

۱۷:۳۰ دولت سوریه در واکنش به تهدیدات آمریکا برای حمله به این کشور، تاکید کرد که این تهدیدها اقدام‌هایی بی‌ملاحظه از سوی آمریکا است که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.

۱۷:۰۱ وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که واشنگتن با ادعا و دروغگویی به دنبال حمله به سوریه است.

وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه از اظهارات آمریکا در زمینه سوریه متعجب نشده است، تاکید کرد که واشنگتن با استفاده از دروغ و ادعا به دنبال حمله به سوریه است.

۱۶:۱۲ به گزارش یک رسانه اسرائیلی کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه برای مذاکره درباره افزایش تنش‌ها در مرزهای شمالی جلسه‌ای تشکیل داد.

۱۶:۱۱ وزارت خارجه روسیه در واکنش به توییت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که موشک‌های هوشمند آمریکایی در تلاش برای نابودی شواهد حمله شیمیایی ادعایی در سوریه است. موشک‌های هوشمند باید به مواضع تروریست‌ها شلیک شود نه یک دولت قانونی.

۱۵:۵۶ سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت که کرملین از تمام اعضای جامعه جهانی می‌خواهد که تحقیقاتی بی‌طرفانه درباره گزارش‌هایی مبنی بر این ادعا انجام شود که سوریه سلاح شیمیایی در اختیار دارد.

 

ترامپ: روسیه آماده باشد، موشک‌های ما در پیش هستند

۱۵:۴۲  «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی پیش با انتشار توییتی نوشت: «روسیه آماده باشد، موشک‌ها در پیش‌ هستند.»

ترامپ با تکرار برخی مواضع بی‌اساس، در توییتی که بیانگر نزدیک شدن حمله احتمالی آمریکا به سوریه است، نوشت: «روسیه اعلام کرده است که هر موشکی که به سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند. روسیه آماده‌باش، به این خاطر که موشک‌ها می‌آیند. زیبا و جدید و هوشمند هستند. شما نباید با یک حیوان قاتل شیمیایی کسی که مردم خودش را می‌کشد و از این کار لذت می‌برد، متحد شوید.»

۱۴:۱۹ رسانه‌های اسرائیلی دقایقی پیش با انتشار اخباری ادعا کردند که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به همراه یک کاروان صبح امروز –چهارشنبه- کاخ ریاست‌جمهوری سوریه را ترک کرده است.

۱۳:۰۷ رهبران کشورهای ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا رایزنی‌های فشرده‌ای درباره امکان حمله نظامی علیه سوریه طی روزهای آینده، صورت دادند.

سوریه به صحنه تقابل نظامی آمریکا و روسیه تبدیل می‌شود؟

۱۲:۵۹ یک روزنامه آمریکایی سناریویی احتمالی برای درگیری در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه را ترسیم کرده و نوشته است واشنگتن از موشک‌های کروز، هواپیماهای شبح و بمب‌افکن‌های استراتژیک استفاده می‌کند و در مقابل، روسیه با موشک‌ها کروز با آنها مقابله خواهد کرد.روزنامه آمریکایی «نشنال اینترست»، امروز- چهارشنبه- در گزارشی، تقابل نظامی روسیه و آمریکا را در صورت حمله نظامی واشنگتن به سوریه محتمل دانسته است.

واکنش  مسکو و دمشق به توئیت ترامپ درباره حمله به سوریه/ شایعه خروج اسد از کاخ ریاست‌جمهوری/ دریافت دستورالعمل مشارکت در حمله توسط ماکرون / نشست فوق‌العاده کابینه بریتانیا

واکنش  مسکو و دمشق به توئیت ترامپ درباره حمله به سوریه/ شایعه خروج اسد از کاخ ریاست‌جمهوری/ دریافت دستورالعمل مشارکت در حمله توسط ماکرون / نشست فوق‌العاده کابینه بریتانیا

واکنش  مسکو و دمشق به توئیت ترامپ درباره حمله به سوریه/ شایعه خروج اسد از کاخ ریاست‌جمهوری/ دریافت دستورالعمل مشارکت در حمله توسط ماکرون / نشست فوق‌العاده کابینه بریتانیا

 

واکنش  مسکو و دمشق به توئیت ترامپ درباره حمله به سوریه/ شایعه خروج اسد از کاخ ریاست‌جمهوری/ دریافت دستورالعمل مشارکت در حمله توسط ماکرون / نشست فوق‌العاده کابینه بریتانیا

واکنش  مسکو و دمشق به توئیت ترامپ درباره حمله به سوریه/ شایعه خروج اسد از کاخ ریاست‌جمهوری/ دریافت دستورالعمل مشارکت در حمله توسط ماکرون / نشست فوق‌العاده کابینه بریتانیاواکنش  مسکو و دمشق به توئیت ترامپ درباره حمله به سوریه/ شایعه خروج اسد از کاخ ریاست‌جمهوری/ دریافت دستورالعمل مشارکت در حمله توسط ماکرون / نشست فوق‌العاده کابینه بریتانیا

این در حالی‌ است که در پی تقویت احتمال حمله نظامی چندملیتی به سوریه در پی انتشار گزارش‌هایی ادعایی درباره حمله شیمیایی در «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق، ارتش سوریه در تمامی سطوح به حالت آماده‌باش درآمد.

۱۱:۴۵ «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل روز گذشته -سه‌شنبه- اعلام کرد که این کشور اجازه تکرار سناریوی عراق و لیبی در تخریب و تغییر حکومت سوریه را نمی‌دهد.

۱۰:۳۸ رسانه‌های فرانسه گزارش دادند که فرماندهان نظامی این کشور طرح‌های نظامی را به رئیس‌جمهوری برای بمباران سوریه ارائه داده‌اند.

هشدار عطوان/ آماده باش اسرائیل

۱۰:۲۷ «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الرای الیوم در سرمقاله امروز -چهارشنبه- درباره حمله احتمالی نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه، نوشت: هرگونه حمله نظامی به سوریه واقعیت در این کشور و یا نتایج جنگ سوریه را تغییر نمی‌دهد

۰۹:۵۲ رسانه‌های اسرائیلی، شامگاه سه‌شنبه گزارش دادند که ارتش این رژیم حالت آماده‌باش را از بیم واکنش ایران به بمباران فرودگاه نظامی «تیفور» در حومه حمص، بالا برده است.

۰۹:۲۶ سازمان هواپیمایی و امنیت پرواز اروپا، با تقویت احتمال حمله نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه، در مورد پرواز در حریم هوایی اطراف سوریه در ۷۲ ساعت آینده هشدار داده است.

گفت وگوی تلفنی ترامپ و می درباره سوریه

۲۱:۵۷ بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به زودی به منطقه‌ای در غوطه شرقی دمشق که گفته می‌شود در آنجا حمله شیمیایی رخ داده است، اعزام می‌شوند.

۲۲:۱۳ «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در راستای حمله اخیر شیمیایی در «دوما» تلفنی با «ترزا مِی» نخست‌وزیر بریتانیا گفت و گو کرد.

۲۰:۵۳ «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که عاملان اجرای حمله شیمیایی به دوما باید شناسایی شده و مجازات شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز