خبرگزاری کار ایران

دوره‌های آموزشی استادان چای جهان در ایران برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۵۱۴

دوره‌های آموزشی انجمن بین‌المللی TMCدر ایران از ۲۷ تا ۳۱ خردادماه ۱۳۹۷ و مسابقات ملی آماده‌سازی چای و سرو آن هم زیر نظر این نهاد بین‌المللی در مهرماه همین سال برگزار می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: مسابقات ملی آماده سازی و سرو چای بر پایه آموزش‌ها و استانداردهای TMCدر ایران برگزار خواهد شد. TMC  که مخفف Tea masters cup است یک انجمن تخصصی و غیر دولتی در زمینه آموزش، توسعه، فرهنگ سازی و برگزاری مسابقات جهانی چای است و هم اکنون ۱۶ کشور تاثیرگذار صنعت چای جهان عضو آن هستند. دوره‌های آموزشی این نهاد؛ خردادماه  و مسابقات آن مهرماه در ایران برگزار خواهد شد.

عضویت ایران در این نهاد بین‌المللی با همکاری و نظر مساعد احمدرضا بخشی رییس کمیسیون تخصصی چای ایران و  تلاش حسن افشاری نماینده این کمیسیون و رابط  TMC در ایران ممکن شده است. خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین برای اطلاع بیشتر از عضویت ایران در این انجمن و  مسابقات ملی چای و دوره‌های آموزشی با آنها گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

داستان عضویت ایران در TMC

احمدرضا بخشی رییس کمیسیون تخصصی چای ایران در آغاز گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین با تاکید بر ضرورت‌ عضویت ایران در TMC گفت: «با توجه به پیشرفت‌های علمی‌و تکنولوژیک که در صنایع غذایی دنیا از جمله حوزه نوشیدنی‌های گرم و چای به وجود آمده و اهتمامی‌که کمیسیون تخصصی چای ایران به بهبود وضعیت این صنعت دارد، عضویت ایران در این نهاد الزامی‌و مفید به نظر می‌رسید چرا که ما نیاز داریم علاوه بر تجربه، به دانش روز دنیا در حوزه‌های متنوع چای از جمله ترکیب کردن، طعم و موارد دیگر هم دست پیدا کنیم. پس مناسب دیدیم این نهاد بین‌المللی که از اعتبار جهانی برخوردار است در ایران یک نمایندگی داشته باشد. بر همین پایه کمیسیون تخصصی چای ایران با معرفی نماینده خود به این مجموعه توانست TMC  کاپ را تحت لوای خودش به ایران دعوت کند و امکان برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات آن در ایران فراهم شود.»

بخشی درباره برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات TMC  در ایران گفت: «این برنامه‌ریزی برپایه  قالب و استانداردهای جهانی این نهاد انجام  خواهد شد که به کمیسیون تخصصی چای اعلام می‌شود و کمیسیون بر اساس آن دوره‎های آموزشی و مسابقات را برگزار خواهد کرد. در واقع ما باید از مدیران و مدرسان این مجموعه دعوت کنیم که به ایران بیایند و کلاس‌ها و مسابقات را برگزار کنند و ما هم مدارک بین‌المللی TMC  را به عزیزانی که در آنها شرکت کنند، اهداء خواهیم کرد»

افق آتی؛ برگزاری مسابقات بین‌المللی چای در ایران

بخشی با اشاره به افق‌های پیش رو از عضویت ایران در TMC  و برگزاری دوره‌ها و مسابقات این نهاد در ایران گفت:«کمیسیون تخصصی چای مکاتباتی درباره برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی با این نهاد داشته است. این نهاد بین المللی می‌گوید در صورتی که بتوانیم دو دوره مسابقات آن را با رعایت استانداردها و شاخص‌های مورد نظر TMC  اجرا کنیم آنگاه می‌توانیم این مسابفات و دوره‌ها را در سطح بین‌المللی در ایران برگزار کنیم  و پذیرای شرکت کنندگان سایر کشورها برای برگزاری دوره‌ها و مسابقات باشیم.»

او  افزود:«بنابراین برگزاری اولین دوره برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر شاخص‌ها را رعایت کنیم، مجوز برگزاری مسابقات بین‌المللی به ما داده خواهد شد که البته باعث بالا رفتن جایگاه و منزلت کشور عزیزمان هم خواهد شد. این رسالت بر دوش ما و  همه عزیزانی است که در صنعت چای ایران فعال هستند. من امیدوارم با حمایتی که دوستان از این موضوع خواهند کرد به این افق برسیم که البته دور از دسترس هم نیست.»

تاریخچه و اهداف TMC

حسن افشاری نماینده  کمیسیون تخصصی چای و رابط  TMC در ایران هم در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین به تشریح تاریخچه و نحوه تاسیس این نهاد پرداخت و گفت: « این مجموعه در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط چند تن از متخصصان حرفه‌ای چای در کشور روسیه به وجود آمد. این افراد بحث و هدف خودشان از تشکیل این مجموعه سرو اصولی چای و گسترش فرهنگ چای‌نوشی برای مردم بود. با همین هدف این مجموعه امروز به یکی از بزرگترین سیستم‌های جهانی صنعت چای تبدیل شده است و همه ساله مسابقات جهانی چای را چه در زمینه چای داخلی و چه در زمینه چای تخصصی برگزار می‌کند.»

او در ادامه به جزییات اهداف TMC پرداخت و توضیح داد: «این انجمن جهانی بیشتر روی فرهنگ و نوع چای داخلی کشورها متمرکز است و یکی از اهداف اصلی آن پرورش و توسعه سنت‌های فرهنگی کشورها در زمینه چای و همچنین ارتقای جایگاه مشاغل در صنعت چای و شناسایی خبرگان صنعت چای و مساعدت در رشد شغلی و توسعه شخصی و حرفه‌ای‌شان است.»

افشاری افزود: «این نهاد در واقع قصد دارد به بخش تولید داخل هر کشور کمک کند و بر این باور است که با رشد داخلی صنعت چای در کشورها؛ این صنعت در دنیا هم رشد خواهد کرد. به همین دلیل هم سعی دارد تا بتواند بیشتر تولیدکنندگان داخلی و فرهنگ استفاده و محصولاتی را که در هر کشوری در حوزه چای وجود دارد، به جامعه بشناساند. به عبارت دیگر TMC یک تکامل حرفه‌ای و تبادل نظر میان صاحب‌نظران و زنجیره ارزش صنعت چای هر کشور شامل عمده‌فروشی،کارخانه‌داری، کشاورزی، خرده‌فروشی، مهمان‌پذیری و در نهایت مصرف‌کننده است که با بینش و آگاهی مناسب بتواند چای را بنوشد.»

افشاری در ادامه یکی از اهداف TMC را رشد محصول و کیفیت سرویس مزرعه یا موسسه‌ تولید چای و بالا بردن شان و فرهنگ مصرف‌کنندگان  عنوان کرد و گفت: «ما در شمال ایران مزارع بسیار بزرگ چای داریم و از طرف دیگر بعضی از محصولات ما جزو رده‌های بالای صنعت چای در جهان هستند که متاسفانه در این سال‌ها نسبت به آن بی‌توجهی شده است. از رسالت‌هایی که این نهاد بین المللی بر عهده عضو ملی‌اش می‌گذارد این است که فرهنگ، سنت‌ها و مزیت‌‎های کشورش در صنعت چای را به جهان نشان دهد.»

او با اشاره به اینکه روسیه، لاتویا، بلاروس، ازبکستان، فرانسه، ترکیه، چک اسلواکی، چین، جمهوری کره، استرالیا، قزاقستان از جمله کشورهای عضو TMC هستند به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت: «در حدود ۱۶ کشور عضو  این نهاد هستند و ایران هم عضو تازه آن به شمار می‌رود. مسئولان این مجموعه بر این باورند که ایران جایگاه ویژه‌ای در تولید چای در جهان دارد و اینکه چای یک نوشیدنی سنتی در ایران است بنابراین حضور آن در این مجموعه مغتنم است. به همین دلیل هم بود که پس از مکاتبات بسیار زیاد قرار بر این شد که ایران با توجه به شرایط مورد اشاره به عنوان عضو ملی این مجموعه قبول شود.»

مسابقات چهارگانه TMC  

افشاری در ادامه درباره مراحل برگزاری مسابقات این انجمن جهانی در ایران گفت:« tea maters cup  مسابقات استادان دم‌آوری و سرو چای در دنیا است. این مسابقات در ۴ دسته یا بخش انجام می‌شود. بخش اول ترکیب کردن چای که بر اساس پایه چای و محصولات دیگری است که می‌تواند همسان با چای شود و یک نوشیدنی ترکیبی به وجود آورد که با آن Tea mixology گفته می‌شود. البته در اینجا فقط ترکیب نوشیدنی با نوشیدنی است یعنی چای با چای یا دمنوش‌ها و سیروپ‌های{شربت} غذایی که البته بیشتر هم به صورت سرد است.»

افشاری بخش‌ دوم مسابقات Tea Pairing عنوان کرد و گفت: «این بخش بر اساس تهیه چای و ترکیب آن با یک اسنک یا وعده غذایی سبک است و اینکه بدانیم کدام چای را می‌توانیم با یک وعده غذای سبک سرو کنیم. متاسفانه ما تصور می‌کنیم که چای را باید با یک وعده در صبحانه یا زمانی که خسته هستیم بنوشیم اما واقعیت این است که ما می‌توانیم چای سیاه یا تخصصی را با ترکیب کردن یک اسنک ساده یا وعده غذایی سبک هم بنوشیم و همین موضوع اساس بخش دوم مسابقه است.»

او آماده‌سازی چای یا Tea preapation را بخش دیگر مسابقات عنوان کرد و توضیح داد: «در این بخش مسابقه‌دهنده باید دو چای را که خودش انتخاب کرده یا اسپانسر به او داده دم‌ کند و به هیات داوری ارائه دهد.»

رابط  TMC در ایران گفت: «بخش چهارم مسابقات چشیدن چای یا Tea tasting است که به صورت کاملا حسی است و کسی که قصد دارد در این مسابقه شرکت کند باید ۱۰ مدل چای خشک را بر اساس شاخص‌هایی از جمله نوع تخمیر، عطر، بو و .. تست کند. کسی که در بخش Tea tasting شرکت می‌کند، باید چای‌ را آماده و به داورها عرضه کند تا آنها به عنوان داورهای چشایی به آنها امتیاز بدهند.»

افشاری با اشاره به اینکه پایه تمام نوشیدنی‌های این مسابقات چای محلی هر منطقه است، گفت: «یکی از اهداف TMC ارتقای جایگاه چای محلی و داخلی هر کشور و نشان دادن پروفایل‌ها و عملکردهایی است که در تهیه چای در هر کشوری وجود دارد.»

زمان برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی در ایران

او درباره تاریخ برگزاری مسابقات و همچنین دوره‌های آموزشی  TMC در ایران گفت: «اولین دوره کلاس‌های آموزشی از ۲۷ تا ۳۱ خردادماه سال ۹۷ برگزار می‌شود. مسابقات ملی هم در مهرماه ۹۷ برگزار می‌شود. مدرس دوره‌ها آقای دنیس شاماکوف است. ایشان اهل روسیه و جزو سرداوران مسابقات بین‌المللی و مشاور ارشد مسابقات Tea maters cup دنیاست. دنیس شاماکوف برای اولین بار است که به ایران می‌آید و کلاس‌های آموزشی در هر چهار بخش مسابقه و همچنین کلاس داوری مسابقات را هم برگزار می‌کند.»

افشاری  برگزاری این مسابقات  و دوره‌های آموزشی را کمک بزرگی به صنعت چای در ایران دانست و گفت:« اهتمام داریم که با برگزاری این رویدادها صنعت چای ایران قوی‌‎تر شود و به همین دلیل تلاش داریم که این مسابقات با مشارکت تولیدکننده‌های داخلی و بخش‌های مختلف درگیر در صنعت چای کشور باشد. استفاده از چای تولیدکننده‌های داخلی در این مسابقات، تبلیغ بسیار خوبی برای چای داخلی است تا در کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها هم از این چای مصرف شود.»

او در بخش پایانی گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت:«علاقه مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های آموزشی و مسابقاتTMC در ایران به آدرس info@iranteamasterscup.com  ایمیل بزنند.»

منبع: نوش آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز