خبرگزاری کار ایران

اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات شفاف درباره جنایت‌های اسرائیل در غزه شد

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۷۹۹

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای حمله ارتش رژیم صهیونیستی به تظاهرکنندگان در غزه و شهادت ۱۶ فلسطینی را محکوم کرد و خواستار تحقیقاتی شفاف و مستقل در این‌باره شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته- شنبه- خواستار تحقیقات مستقلی درباره استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از سپر انسانی در درگیری‌های چند روز گذشته در غزه شد؛ درگیری‌هایی که طی آن ۱۶ فلسطینی به شهادت رسیدند. 

موگرینی، یک روز پس از این درگیری‌ها که باعث مجروح شدن صدها نفر نیز شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا از این‌که بسیاری جان خود را از دست داده‌اند متاسف است. فکر و ذهن ما با خانواده‌های قربانیان است.»

وی گفت: «به‌طور مشخص، استفاده از سپر انسانی باید مورد تحقیقاتی مستقل و شفاف قرار بگیرد.»

موگرینی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا که به نمایندگی از ۲۸ دولت عضو اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، افزود: «آزادی بیان و تجمع از حقوق اولیه‌ای هستند که باید به آن‌ها احترام گذاشت».

در تظاهرات روز جمعه -که شدیدترین خشونت‌ها پس از جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ شاهد بود- بسیاری از فلسطینیان، از جمله زنان و کودکان،  دست به تظاهرات در مناطق اشغالی زدند. اسرائیل کنترل مرزهای شرقی و شمالی این مناطق را در دست دارد.

شماری از مردم فلسطین نیز خود را به چندصد متری حصارهای به‌شدت سنگربندی‌شده رساندند و نیروهای اسرائیلی با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله آنها را عقب راندند. 

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی ۱۶ فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند. 

بنا به گزارش این وزارتخانه، در این درگیری‌ها بیش از هزار و ۴۰۰ نفر زخمی شدند که ۷۵۸ نفر از آن‌ها مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و باقی نیز با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور آسیب دیدند. 

فلسطینیان تاکید می‌کنند که اسرائیل برای مواجهه با این تظاهرات از نیروهای نامناسب و خشنی استفاده می‌کند. ارتش اسرائیل مدعی است که تنها در مواقع ضروری، به تظاهرکنندگانی شلیک می‌کند که اقدام به پرتاب کردن سنگ یا بمب‌های آتشین یا حلقه‌های لاستیک به سوی سربازان این رژیم می‌کنند. 

«آنتونیو گوترش» رئیس سازمان ملل متحد، نیز موضعی مشابه اتحادیه اروپا گرفت و خواستار «تحقیقاتی شفاف و مستقل» در این‌باره شد. 

اعتراض‌ها تا زمانی ادامه خواهد یافت که ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، کنسولگری جدید خود در بیت‌المقدس را حدود تاریخ ۱۴ ماه می باز کند. 

اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین اهداکننده کمک‌های مالی به فلسطینیان است و با تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس مخالفت کرده است.   

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز