خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان؛

۱۱ شرط رجل سیاسی مشخص شد + بندها

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۰۳۷

سخنگوی شورای نگهبان از اعلام تعریف، معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نششت خبری خود با خبرنگاران از مشخص شدن تعریف، معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری در دو ماده و سه تبصره خبر داد و گفت: در اجرای جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است و با عنایت به بند ۹ اصل ۱۱۰ و اصل ۱۱۵ قانون اساسی، تعاریف، معیارها و شرایط مذکور در روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در جلسه شورای نگهبان به تصویب رسید. 

 رجل سیاسی و مذهبی کیست؟ 

وی در تشریح ماده ۱ رجل سیاسی – مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری اظهار داشت: کاندیداهای ریاست جمهوری از نظر تعریف رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن باید این شرایط را داشته باشند؛ رجل مذهبی، رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعایر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه‌ای برخوردار باشد به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیات شناخته و مشهور باشند.

کدخدایی ادامه داد: دوم؛ رجل سیاسی، رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده‌های سیاسی به جهت آگاهی عمیق‌شان از مسائل سیاسی اجتماعی اعم از داخلی و بین المللی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.

مدیر و مدبر کیست؟ 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به سومین بند ماده یک تصریح کرد: مدیر، شخصی است که برخوردار از شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش‌های فردی و تجربه که توانایی که شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره‌وری و در استای ماموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش‌های حاکم در جامعه داراست و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه‌های مدیریتی کلان باشد.

کدخدایی افزود: چهار: مدبر، شخصی است که از توانایی پیش‌‌‌بینی و عاقبت‌اندیشی نسبت به امور، مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران‌ها قدرت حل مشکلات و برون‌‌‌رفت از آنها را به نحو شایسته داشته باشد.

 شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری

سخنگوی شورای نگهبان در تشریح ماده ۲ خاطرنشان کرد: شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از یک؛ سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع. دو؛ سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های کلان. سه؛ سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری.

کدخدایی با اشاره به دیگر شرایط رجل مذهبی ابراز داشت: چهار؛ سن متناسب با مسئولیت‌های ریاست جمهوری. پنج؛صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری. شش؛ ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد با لادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام. هفت؛ معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی و برنامه‌‌ها. هشت؛ عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر. نه؛ عدم محکومیت قطعی کیفری به جرائم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور. ده؛ وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸. یازده؛ عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن.

شورای نگهبان می‌تواند اقدام به تحقیقات مستقل فارغ از استعلام مراجع ذیصلاح کند

کدخدایی در بیان تبصره‌های این قانون هم عنوان کرد: بر اساس تبصره یک داوطلبان موظفند مدارک مثبته جهت احراز شرایط را هنگام ثبت نام ارائه نمایند و بر اساس تبصره ۲ موارد مذکور در ماده ۲، اماره‌ای است مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام بوده و اعتراض داوطلبان نسبت به عدم ثبت نام آنان در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: تبصره سه می‌گوید شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذیصلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل نماید.

۷۸ ایراد شورای نگهبان به بودجه ۹۷

سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری خود با اشاره به لایحه بودجه ۹۷ یادآور شد: بودجه سال ۹۷ بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ما در سه نوبت به صورت رسمی ایراداتمان را با مجلس مورد تبادل قرار دادیم. تعداد ایرادات ما ۷۸ مورد بود که در سه نوبتی که میان مجلس و شورا مورد تبادل قرار گرفت عمدتا آنها حل شدند.

کدخدایی ادامه داد: بند الحاقی ۲ در تبصره ۱۱ به دلیل آنکه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آن وجود داشت آن ایراد اصلاح نشده باقی ماند که مجلس در این باره اصرار کرده و قرار شد این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود و ظاهرا این موضوع امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد سایر ایرادات برطرف شده و نظر شورای نگهبان هم در این باره به مجلس اعلام شده است.

بودجه امسال نسبت به سایر لوایح سال‌های قبل عدالت‌محورتر شده است

وی با بیان تاکید بر اینکه بودجه امسال نسبت به سایر لوایح سال‌های قبل عدالت‌محورتر شده است، بیان کرد: لازم است مسئولان اجرایی مسئولیت‌هایشان در حوزه قانون تعریف شود و از حواشی پرهیز گردد. بودجه امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود هر چند که با نقطه مطلوب فاصله داریم.

سخنگوی شورای نگهبان در تشریح اقدامات این نهاد طی سال جاری گفت: امسال ۹۶ مصوبه از مجلس دریافت کردیم که شامل ۳۳ لایحه و ۲۹  طرح بوده است که ۲۷ مصوبه در همان ابتدا تایید و ۱۷ مصوبه پس از رفع ایرادات حل شدند به ۱۶ مصوبه مورد ایراد نهایی قرار گرفته داریم و دو مصوبه هم در دستور کار شورای نگهبان است.

کدخدایی افزود: ۱۴ اساسنامه برای تایید از سوی هیات وزیران به شورای نگهبان ارسال شده که ۱۲ مورد آن تایید شده و ۲ اساسنامه مورد ایراد قرار گرفتند همچنین  ۸۳ نامه از سوی دیوان عدالت اداری برای بحث‌های شرعی به شورای نگهبان ارسال شده است.

هنوز درباره جنسیت رجل سیاسی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با مشخص شدن بحث جنسیت در تعریف رجل سیاسی – مذهبی، اظهار داشت: هنوز در این باره به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره بند ۱۰ ماده ۲ تعریف رجل سیاسی – مذهبی هم تصریح کرد: این مساله در قانون فعلی نیز وجود دارد که برگرفته از آن قانون است که همراه با تفسیر و مصادیق بیشتر است. 

تعیین سن برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برعهده مجلس است

کدخدایی در رابطه با سن متناسب با ریاست جمهوری که یکی از بندهای ماده ۲ تعریف رجل سیاسی - مذهبی است، خاطرنشان کرد: قرار بوده است شرایط و معیارها متناسب با سیاست‌های کلی از سوی شورای نگهبان اعلام شود و جزئیات آن توسط مجلس و به صورت یک مصوبه لحاظ شود که این مساله از سوی مجلس تعیین خواهد شما در رابطه با نمایندگی مجلس هم می‌بینید که برای آن سن تعیین شده و چندین بار سن متناسب برای انجام مسئولیت تغییر کرده است و ما در این باره هم سخت‌گیری چندانی نداریم. 

کدخدایی درباره استیضاح سه وزیر کار، راه و جهادکشاورزی در مجلس هم ابراز داشت: استیضاح جزو وظایف نظارتی مجلس است و حتی قانونگذاری در علم حقوق در حوزه نظارت تعریف می‌شود خواهش ما از مجلس دقت بیشتر در انجام این وظیفه است و خوشحالیم که فارغ از نتیجه این استیضاح‌ها مجلس در این بعد فعال‌تر شده است. 

از جانب شورای نگهبان حرف نزنید

وی درباره اظهارنظر ذالنوری مبنی بر اینکه تایید صلاحیت سیدمحمد خاتمی در سال ۸۰ بر اساس مصلحت بوده است، بیان کرد: اگر مصلحت در این باره به صورت مصالح عالی نظام معتقد باشیم حتما شورای نگهبان به مصالح عالی نظام توجه دارد اما در این موضوع رای‌گیری در شورای نگهبان صورت گرفته و هر نظری اعلام شود قانونی است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: من از کسانی که به شورای نگهبان و نظام اعتقاد دارند درخواست می‌کنم که نظر خود را اعلام کنند و از جانب شورای نگهبان حرف نزنند. خوشبختانه شورای نگهبان هم سخنگوی خوبی دارد و هم روابط عمومی فعال. 

از انجام دیدار مسئولان اجرایی با آیت‌الله جنتی استقبال می‌کنیم

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیت‌‌‌الله جنتی درباره حذف برخی از مواد و تغییر اعتباری برخی از تبصره‌ها سخن گفته است آیا شورای نگهبان صلاحیت حذف و اضافه کردن اعتبارات را در لایحه بودجه دارد؟ یادآور شد: مقصود ایشان آن بوده است که اگر در جایی هزینه اضافی است که منطبق با قوانین بودجه نیست دوستان اظهارنظر بکنند و اصلاحات در این باره بر اساس قوانین صورت بگیرد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه دبیر شورای نگهبان در افتتاحیه اخیر مجلس خبرگان انتقادات تندی را به دولت و شخص رئیس‌‌‌جمهور کرد آیا این امکان فراهم نیست که مسئولان اجرایی با آقای جنتی دیدارهایی داشته باشند تا اختلافات بر اساس خواست مقام معظم رهبری به تریبون‌ها کشیده نشود؟ عنوان کرد: مقامات با آیت‌‌الله جنتی دیدارهایی دارند و در ارتباط با کارها صحبت می‌شود ما از انجام این دیدارها استقبال می‌کنیم و آقایان وزرا و مسئولان دولتی می‌توانند بیایند و توضیح بدهند تا اگر سوء تفاهمی وجود دارد از بین برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز