خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار استان تهران:

کارگر را به مزد بخور و نمیر عادت ندهیم/قیمت سبد معیشت بی‌کم و کاست لحاظ شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۷۹۹

علیرضا فتحی بر این باوراست: مدیرانی که فضای اقتصادی کشور را در بدنه دولت و سایر گروه‌های بهره‌مند، در دست دارند و به توزیع ثروت می‌پردازند؛ به گونه‌ای تلاش می کنند تا فضای مذاکرات مزدی را از خواسته‌های خود متاثر کنند.

علیرضا فتحی (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار استان تهران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره رضایت نسبی که در کارگران از تعیین قیمت سبد معیشت خانوارهای کارگری در تعیین حداقل مزد سال‌های ۹۶ و ۹۷ وجود دارد، گفت: تعیین سبد معیشت در این دو سال در مجموع حرکتی مثبت و رو به جلوست و انتظار داریم که بی‌کم و کاست در تعیین حداقل مزد لحاظ شود. امسال هم سبد معیشت با وجود فشارهای بالادستی، که با خیر جمعی لایه‌های محروم در تضاد هستند، ۲ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

وی افزود: با این حال بر این باوریم مدیرانی که فضای اقتصادی کشور را در بدنه دولت و سایر گروه‌های بهره‌مند، در دست دارند و به توزیع ثروت می‌پردازند؛ به گونه‌ای فضای مذاکرات مزدی را از خواسته‌های خود متاثر می‌کنند، تا حداقل مزدی که تعیین می‌شود با قیمت سبد  معیشت خانوارهای کارگری فاصله بسیار داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی کار ایران خودرو دیزل در ادامه با بیان اینکه گروه کارفرمایی که در مذاکرات مزدی حضور دارد، دائم بهانه می‌کند که کارفرمایان توان پرداخت قیمت نهایی شده سبد معیشت سال ۹۷ را به عنوان حداقل مزد، ندارند، گفت: این نوع بهانه گرفتن‌ها، نتیجه‌ای جز تحمیل انواع مصیبت‌ها به مزدبگیران نداشته است؛ کارفرمایان به جای این حرف‌ها بهتر است که منطق به خرج دهند تا کارگرانِ با مزد بخور و نمیر به دنبال کار دوم و سوم و پول قرض گرفتن نباشند.

فتحی افزود: با این شرایط اقتصاد کشور تنها به درجا زدن خود ادامه می‌دهد و پول به جای اینکه در چرخه عرضه و تقاضا در بازار داخل بگردد وارد بخش‌های سیاه اقتصاد می‌شود که نتیجه‌اش می‌شود، رکود تورمی. پس چرا باید مانند سال ۹۶ حداقل مزدی را داشته باشیم که تطابقی با هزینه‌های زندگی ندارد. هزینه‌ زندگی در تهران و شهرهای بزرگ دیگر کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه نیست. لذا اگر بخواهیم کارگر را تعمدا به زندگی با مزدی کمتر از این ارقام عادت دهیم دیر یا زود شاهد افزایش اعتراضات آنها خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز