خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ناتمام ماندن طرح بیمه‌ی آنلاین کارگران ساختمانی/ثبت‌نامی‌ها بلاتکلیفند

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۳۵۱

علیرغم ثبت نام کارگران ساختمانی در سامانه خدمات رفاهی، هنوز بیمه به آنها تعلق نگرفته‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مهم‌ترین مطالبات تاریخی کارگران ساختمانی بحث بیمه است. در سال‌های گذشته بیمه به‌صورت «سهمیه‌بندی» به کارگران ساختمانی تعلق می‌گرفت اما از ابتدای سال جاری قرار بود این روند تغییر کند و ثبت‌نام و پالایش کارگران ساختمانی واجد شرایط، به‌صورت آنلاین انجام شود.

عباس شیری (بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور) در این رابطه می‌گوید: وزیر کار در روز کارگر وعده داد که دویست هزار کارگر ساختمانی در سال جاری بیمه می‌شوند اما سازمان تامین اجتماعی تا امروز فقط 90 هزار و هشتصد کارگر را بیمه کرده‌است به عبارتی نیمی از سهمیه‌ی وعده داده شده اختصاص نیافته‌است.

وی با بیان اینکه پیگیر مساله بیمه هستیم، گفت: قانون بیمه کارگران ساختمانی به صراحت می‌گوید «سهمیه» بی‌معناست و باید همه کارگران واجد شرایط به‌صورت آنلاین بیمه شوند اما در عمل بیمه به همه کارگرانی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند، تعلق نگرفته‌است.

به گفته شیری اگر دویست هزار کارگری که وزیر کار وعده داده بود، بیمه می‌شدند، دیگر هیچ کارگر ساختمانی بدون بیمه باقی نمی‌ماند چراکه براساس تمهیدات انجام شده، کارگران باید ثبت‌نام کنند و سپس توسط انجمن‌های صنفی پالایش شوند. آنها که توسط انجمن‌ها تایید می‌شوند، باید بدون استثنا بیمه شوند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در چند روز باقیمانده تا پایان سال اتفاق خاصی خواهد افتاد یا خیر؛ می‌گوید: درحالی‌که در یازده ماه گذشته، کارها خوب پیش نرفته، به نظر نمی‌رسد در روزهای باقیمانده اتفاق مثبتی بیفتد و اوضاع تغییر کند.

میکائیل صدیقی (مشاور کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور) نیز در ارتباط با عملکرد سامانه و روند بیمه شدن کارگران ساختمانی می‌گوید: علیرغم وعده‌های داده شده، هنوز هم به شیوه سنتی ، سهمیه بیمه می‌گیریم؛ درحالی‌که قرار بود ثبت‌نامی‌ها اگر موفقیت‌آمیز پالایش شوند، در بیمه شدن با مشکل خاصی مواجه نشوند.

صدیقی که رئیس کانون کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد است، می‌گوید: از ابتدای سال جاری هفتصد کارگر ساختمانی در مریوان بیمه شدند که تعداد زیادی از آن‌ها از سال گذشته یا حتی سال قبل از آن در صف بیمه بوده‌اند.

او ادامه داد: بازهم به‌صورت سنتی در روزهای گذشته برای سیصد کارگر دیگر سهمیه بیمه گرفته‌ایم که امیدواریم تا آخر سال، کارهای اداری این تعداد هم انجام شود و بتوانند از ابتدای سال بعد، دفترچه بیمه بگیرند.

صدیقی البته تاکید دارد که سامانه خدمات رفاهی، عملکرد مثبتی داشته، اما علاوه بر اینکه ایرادات فنی کوچکی دارد، در اجرای آن اهمال شده‌است. او می‌گوید: بیمه‌ی آنلاین، سیستمی است و از بیمه‌ی دستی خیلی بهتر است، چون احتمال خطا و تخلف را کاهش می‌دهد.

او ابراز امیدواری می‌کند در سال آینده بیمه‌ی آنلاینِ ساختمانی‌ها برخلاف امسال بدون مانع و با سهولت کافی انجام شود.  

به نظر می‌رسد، اصلاحاتی که قرار بود در ارتباط با بیمه کارگران ساختمانی اجرایی شود، هنوز در ابتدای راه است؛ اما باید منتظر ماند و دید در سال آینده طرح بیمه‌ی آنلاین کارگران ساختمانی به کجا می‌رسد؛ طرحی که به اعتقاد فعالان صنفی ساختمان، از لحاظ ساختاری و شکلی، کارآمد است و خطاهای انسانی و تبعیض های را در برخورداری کارگران از بیمه کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز