خبرگزاری کار ایران

رضایی در گفت‌وگو با ایلنا:

صندوق بازنشستگی فولاد ورشکسته و بدون متولی است/نفوذ دست‌های پشت‌پرده در مدیریت هلدینگ‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۷۷۹

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر لزوم واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بخش خصوصی واقعی و متعهد، از تصمیم‌گیری درباره استیضاح وزرا براساس بررسی‌های کارشناسانه و خرد جمعی در فراکسیون امید خبر داد.

مسعود رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بحران صندوق‌های بازنشستگی، در واکنش به تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق‌ها به بخش خصوصی اعلام کرد: متاسفانه تعدادی از صندوق‌های ما یا ورشکسته شده یا در شرف ورشکستگی هستند و این درحالی است که پشتوانه سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها همین هلدینگ‌هایی است بخشی از آن زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی افزود: بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف همچون کاشی‌سازی قزوین، نخ ابریشم که برای لاستیک‌سازی در اهواز و اراک فعالیت می‌کنند، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و زیان‌ده شده‌اند و متاسفانه یکی از مشکلاتی که منجر به وضعیت نابه‌سامان این شرکت‌ها و کارخانجات شده، به ساختار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازمی‌گردد.

نفوذ دست‌های پشت‌پرده در مدیریت هلدینگ‌ها

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که قدرت‌هایی پنهان در برخی از این هلدینگ‌ها نفوذ کرده و دست‌هایی پشت پرده فعال هستند که باوجود دریافت حقوق‌های کلان، عملاً اقدامی در راستای جلوگیری از ورشکستگی و کمبود سرمایه صندوق‌ها انجام نداده و نمی‌دهند.

لزوم واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار به بخش خصوصی متعهد

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با تاکید بر لزوم واگذاری اصولی این شرکت‌ها به بخش خصوصی گفت: بسیاری از این شرکت‌ها حتی اگر بدون دریافت یک ریال به بخش خصوصی واگذار شوند، به شرطی که بتوانند کارگرانشان را حفظ کنند و مشکلی بر بحران بیکاری در کشور اضافه نشود، از وضع فعلی بهتر خواهد بود.

او در واکنش به عدم تمایل شرکت‌های بخش خصوصی برای خریداری این شرکت‌ها یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به هر نحوی، نسبت به واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی و متعهد اقدام کند و در این مسیر اگر قیمت فروش را پایین بیاورد، اشکالی ندارد. به شرطی که این واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی که تعهد اخلاقی برای حفظ کارگران و احیای این شرکت‌ها داشته باشند، صورت گیرد.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم در عین حال در پاسخ به سوالی درمورد عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی به بخش خصوصی اعلام کرد:‌ واقعیت این است که تا پیش از این عزم جدی در این واگذاری‌ها ازسوی وزارت تعاون دیده نمی‌شد و بیشتر به‌دنبال اقدامات شعاری بودند.

خریداران شرکت‌های واگذاری‌شده به‌سمت فروش مایملاک  و تعدیل نیروها نروند

رضایی ادامه داد: با این حال اگر با کسانی که کننده کار باشند وارد مذاکره شده و نسبت به واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی اقدام کنند که امنیت شغلی کارگران تامین شده و احیاناً خریداران به‌خاطر فروش مایملک کارخانجات و شرکت‌ها و متعاقباً تعدیل نیروها، این شرکت‌ها را خریداری نکنند، مثمرثمر خواهدبود و این مهم نیز نیازمند نظارت دقیق و جدی از سوی وزارت تعاون است. همچنین باید قیمت‌ها را پایین بیاورند که بخش خصوصی بتواند این شرکت‌ها را خریداری کند و ضمناً برایشان مقرون به صرفه باشد که این شرکت‌ها را حفظ کند.

صندوق بازنشستگی فولاد ورشکسته و بدون متولی است

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مشکلات عدیده صندوق بازنشستگی فولاد یادآور شد: این صندوق اکنون ورشکسته است و هیچ متولی مشخصی ندارد و دولت مجبور است از منابع مختلف حقوق بازنشستگان این صندوق را تامین کند که مشکل به این دلیل است که تعهد جدی از خریداران سهام دریافت نشده و کارفرما تعهدی نسبت به مجموعه ندارد. بنابر این اگر دیگر واگذاری‌ها نیز با نگاه‌های خاص باشد، ممکن است مشکلات افزایش یابد.

لزوم بررسی دقیق و کارشناسانه استیضاح وزرا

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس دهم در پاسخ به پرسشی دیگر درمورد پیش‌بینی خود از سرنوشت استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تصمیم‌گیری و اظهارنظر در این رابطه نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسانه است و صرفاً پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع می‌توان در این رابطه قضاوت و تصمیم‌گیری کرد.

تصمیم‌گیری درباره استیضاح وزرا بر اساس خردجمعی فراکسیون امید

رضایی در پایان تصریح کرد:‌ از طرفی ما این موضوع را در فراکسیون امید بررسی خواهیم کرد و پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع و مشورت با دیگر همکاران، بر اساس خرد جمعی در فراکسیون تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز