خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

شورای امنیت تبدیل به دستگاه حامی متجاوز شده است

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۷۲۶

وزیر امورخارجه کشورمانبا بیان اینکه دیشب شاهد یک نمایش زشت در حمایت از تجاوزگری توسط شورای امنیت بودیم، گفت: شورای امنیت به عنوان یکی از ارگان‌های مهم سازمان ملل که مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، تبدیل به یک دستگاه حامی متجاوز شده است که از کودک‌کشی حمایت می‌کند.

به گزارش ایلنا،‌محمدجواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه بلغارستان در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اهداف سفرش به اروپای شرقی و منطقه بالکان گفت: دیروز و امروز جلسات خوبی با مقامات صربستان داشتیم و در همین چارچوب جلسه مشترک بین تجار ایرانی و صربستانی در بلگراد برگزار شد و این زمینه فراهم شد که تجار ایرانی و صربستانی از نزدیک با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان به برخی از زمینه‌های همکاری بین ایران و کشورهای منطقه اروپای شرقی و بالکان اشاره کرد و افزود: در جریان سفر به صربستان علاوه بر مسائل اقتصادی در حوزه‌های بانکی، رفاهی، توریستی، گردشگری و پارلمانی با مقامات این کشور گفت‌وگو کردیم و فردا نیز در حوزه‌های مختلف با مقامات بلغارستان رایزنی و گفت‌وگو خواهیم کرد. قطعا این گفت‌وگوها با توجه به اینکه در حال حاضر بلغارستان ریاست اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود.

وی در مورد تلاش شب گذشته آمریکا و هم‌پیمانانش در جلسه شورای امنیت برای محکوم کردن ایران به بهانه واهی ارسال سلاح از سوی ایران به یمن اظهار کرد: آنچه که ایالات متحده آمریکا با کمک برخی کشورها در ارتباط با این قطعنامه انجام داد، نشان‌دهنده عمق وقاحت آنهاست. در واقع این اقدامات تلاشی برای پوشاندن جنایت‌هایی است که خودشان در آن شریک هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به حملات نیروهای عربستانی و هم‌پیمانانش در طول سه سال گذشته به یمن اشاره کرد و گفت: آنها در ابتدا فکر می‌کردند که ظرف دو  الی سه هفته می‌توانند مقاومت مردم یمن را سرکوب کنند اما به نتیجه‌ای دست پیدا نکردند. آنها اکنون گردابی را برای خود ایجاد کردند و در آن گرفتار شده‌اند.

ظریف با تاکید بر اینکه ایران از ابتدای آغاز بحران یمن، راه‌حل سیاسی را راه پایان این بحران عنوان و در این راستا طرح چهار ماده‌ای پیشنهاد کرد، افزود: در این طرح چهار ماده‌ای بر موضوع ایجاد آتش‌بس فوری در یمن، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این منطقه، انجام گفت‌وگوهای یمنی - یمنی و همچنین تشکیل یک دولت فراگیر در یمن به نحوی که بتواند رابطه خوبی با همسایگانش داشته باشد، تاکید شد و ما این پیشنهاد را سه سال قبل مطرح کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان به کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه در حملات نیروهای عربستانی و هم‌پیمانانش اشاره کرد و گفت: در یمن فاجعه انسانی در حال رخ دادن است به نحوی که طبق برخی از آمار، بیش از یک میلیون نفر در این کشور مبتلا به وبا هستند و در واقع این اتفاقات به دست آمریکا ایجاد شده است.

ظریف با بیان اینکه آنچه که شب گذشته دنیا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شاهد آن بود، یک نمایش زشت در راستای حمایت از متجاوز بود که آبروی شورای امنیت را می‌برد، یادآور شد: شورای امنیت به عنوان یکی از ارگان‌های مهم سازمان ملل که مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، تبدیل به یک دستگاه حامی متجاوز شده است که از کودک‌کشی حمایت می‌کند. هرچند که قطعنامه شب گذشته در شورای امنیت به نتیجه نرسید، ولی یک سابقه بدی را در سوابق بد شورای امنیت اضافه کرد و این باعث تاسف است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد اینکه با توجه به ریاست دوره‌ای بلغارستان در اتحادیه اروپا و توافق ایران با این اتحادیه برای ایجاد بانک‌های یورویی، آیا در این سفر در مورد پیگیری این پیشنهاد رایزنی‌هایی صورت خواهد گرفت، گفت:  برخی از کشورهای اروپایی برای عبور از موانع و فشارهایی که توسط خزانه‌داری آمریکا به آنها بخاطر تعامل با ایران تحمیل می‌شود، راه‌حل‌های مختلفی را دنبال می‌کنند که یکی از این راه‌حل‌ها، روشی است که در ایتالیا عمل شده است. دولت ایتالیا اعتباری ۵ میلیارد دلاری برای کسانی که بخواهند با ایران تجارت کنند در نظر گرفته است و مدل مشابه این موضوع نیز در فرانسه در حال انجام است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از این راه‌حل‌ها در این زمینه ایجاد بانک‌های یورویی است تا بانک‌ها ارتباطی با ایالات متحده و سیستم دلار نداشته باشند. این راه‌حلی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دنبال آن هستند.

ظریف به ظرفیت و اهمیت گسترش روابط تجاری ایران و کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشورهای این منطقه در سیستم دولتی و خصوصی ما مغفول مانده‌اند و گسترش روابط تجاری با آنها چندان مورد توجه قرار نگرفته است. ما امیدواریم این سفر زمینه‌ای را فراهم کند که این روابط بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی گفت: در گذشته، ما فقط با یوگسلاوی سابق یک میلیارد دلار تجارت داشتیم اما اکنون این روابط با کل یوگسلاوی سابق به زیر ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است که مثلا سهم صربستان در این زمینه ۲۰ میلیون دلار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز