خبرگزاری کار ایران

همه افراد سال آینده یارانه می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۴۹۲

نوبخت تاکید کرد: عموم خانواده‌ها یارانه‌ها را دریافت می‌کنند مگر خانواده‌هایی که محرز شود که این‌ها پر درآمد و ثروت‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با بیان این که امروز بودجه سال ۹۷ به تصویب رسیده است، گفت: بودجه هم به شورای نگهبان داده شد. لایحه را با یک اصلاح ساختاری و مبتنی بر عملکرد تهیه کردیم و برای نخستین بار ۳۴۰ دستگاه بودجه‌شان براساس قیمت تمام شده محاسبه شد. بودجه استان‌ها در سال ۹۷ تقویت و اختیارات ملی را افزایش دادیم، بودجه‌های غیرضروری را هم حذف کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این ساختار اصلاحی یک ویژگی دیگری داشت ما اهداف مورد تاکید برنامه ششم در تبصره ۴ را هم مشخص کردیم و چون منابع ناکافی بود با اجازه مقام معظم رهبری توانستیم ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ما برای مبارزه با فقر مطلق، نحوه پرداخت یارانه به خانواده‌های نیازمند اصلاح کردیم البته مجلس محترم آن طور که مورد نظر دولت بود موافقت نکرد اما دست دولت را باز گذاشت.

نوبخت تاکید کرد: عموم خانواده‌ها یارانه‌ها را دریافت می‌کنند مگر خانواده‌هایی که محرز شود که این‌ها پر درآمد و ثروت‌مند هستند. در شیوه قبلی روش این بود که افراد نیازمند دریافت کنند. امسال هم با همین وضع موجود یارانه می‌دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد : ۷ هزار میلیارد تومان برای مبارزه با فقر مطلق اختصاص دادیم و برای یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت ۱۲ برنامه داریم .

سخنگوی دولت گفت:  ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شده است و مجلس به ما اجازه داد ۲۰ درصد از تملک دارایی‌های خودمان معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی اشتغال‌زایی را از راه احیای بافت‌های فرسوده دنبال می‌کنیم. برنامه بعدی ما نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که ۲۵ هزار شغل ایجاد می‌کنیم و علاوه بر نوسازی، سرمایه‌گذاری و اشتغال را به همراه دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به طرح‌های عمرانی گفت: طرح‌های عمرانی را تا جایی که بتوانیم واگذار می‌کنیم و مابقی را به واسطه شراکت به پایان می‌رسانیم و برای این کار ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در رابطه با اصلاح ساختاری مبارزه با فقر  مطلق، ایجاد اشتغال و تکمیل طرح‌های عمرانی   مجلس موافقت کرد. بودجه امسال یک گام به جلو بود و امیدواریمبتوانیم آن را انجام دهیم.

نوبخت با بیان این که مهم است آثار تصمیات خود را در اقتصاد کلان ببینم، گفت: می‌شود در مدت زمان کوتاهی با روش‌های پوپولسیتی اقتصاد را درمان کنیم اما تا کی ادامه خواهد داشت؟ دولت ادعایی ندارد اما از ۳ سال پیش اقدامات سنحیده‌ای در زمینه اقتصاد انجام داد و آمارهای جهانی که بعضا آثار منفی را بیان می‌کنند مؤید این مطلب است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصادی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند برای بهبود شاخص‌های اقتصادی بود.

نوبخت در خصوص تورم گفت: ما خوشبختانه از نظر تورم توانسته‌ایم محدودیت رشد داشته باشیم و تورم ما در حال حاضر ۸/۳ درصد است. رشد اقتصادی و نرخ بیکاری را ۳ ماه به ۳ ماه اعلام می‌کنیم و خوشبختانه در ۶ ماه اول سال رشد داشتیم.

سخنگوی دولت در خصوص نرخ بیکاری و اشتغال در ۹ ماه اول سال اظهار داشت: نرخ بیکاری و اشتغال در پاییز سال ۹۶ نسبت به پاییز سال  ۹۵ نشان می‌دهد که تعداد افرادی که وارد بازار کار شدند ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ است که از این تعداد۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر شغل پیدا کردند و ۱۳ هزار و ۹۲۸ نتوانستند شغل پیدا کنند.

وی ادامه داد: در پاییر سال ۹۶ نرخ بیکاری ۹\۱۱ درصد نسبت به پاییز سال ۹۵ که ۳\۱۲ است. همچنین نرخ افراد در آموزش عالی در پاییز سال ۹۶ به ۶\۱۸ رسیده است. دولت ادعا ندارد که بیکاری را از بین برده است بلکه روند کاهش اشتغال را بهبود بخشیده است.  در ۹ ماه امسال ۸۳۶ هزار نفر جمعیت فعال کار در بازار کار داشتیم که ۸۱۹ هزار نفر نتوانستند شغل پیدا کنند .

سخنگوی دولت تاکید کرد: برای رفاه بیشتر باید ما تلاش کنیم و ساکت هم نمی‌نشینیم.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته با وزیر اقتصاد گفت: امیدواریم با تنخواه بانک مرکزی تسویه و پرداخت و دریافتی را یکسان کنیم. تا ۱۵ اسفند حقوق‌ها را پرداخت خواهیم کرد تا در آخر سال دغدغه‌ای نداشته باشیم.

نوبخت در خصوص اعتصاب روز گذشته کارگران خوزستان گفت: شاید یکی از آفات برخی از واگذاری‌ها به بخش خصوصی که خوب انجام نشد همین است که البته ما کمک خواهیم کرد که مشکلات حل شود.

نوبخت در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفت: یک آدم دمدمی مزاج حرفی زده است. برجام موضع نظام است و اگر کاستی ببینیم از آن خارج می‌شویم و ما آن چه که منافع ملت است را انجام می‌دهیم.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان گفت: آقای رئیس‌جمهور در دولت یازدهم به سفر‌های استانی رفتند، در سال ۹۲ به این استان هم سفر کردند که ۳۲۵  هزار میلیارد تومان طرح‌های استانی در نظر گرفته شده که اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص بیمه سلامت گفت: برای بیمه سلامت در قانون بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ قرار دادیم که اعلام کردیم به جای بازپرداخت ۱۰۰ درصد ۱۱۰ درصد می‌دهیم و تا کنون ۹ هزار میلیارد پرداخت شده و تا شهریور هم با داروخانه‌ها تسویه شده است. یکی از طرح‌های اسلامی و انسانی دولت همین طرح بود که دسترسی همه را به بهداشت و درمان آسان کردیم.

نوبخت درباره عدم بازی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی عنوان کرد: ما در حال حاضر هم  در یک رویارویی نابرابر با استکبار جهانی هستیم و فکر می‌کنم باید یک بازبینی بر سیاست‌هایمان داشته باشیم اما در حال حاضر هیچ سیاستی نداریم.

سخنگوی دولت درباره حذف آزمون ورودی برخی از مدارس و هجمه‌هایی که در این مورد به دولت وارد می‌شود، گفت: تا این لحظه موردی از سوی وزیر آمورش و پروش به ما ابلاغ نشده که مشکلی فراروی اسن مساله وجود داشته که دولت ورود کند .

وی تاکید کرد: قبل از پایان امسال با معلمان حق‌التدریس تسویه خواهیم کرد و برای ترمیم حقوق بازنشستگان ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری و آینده در نظر گرفته شده است.

نوبخت درباره صحبت روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر این که دولت ارتباط خوبی با جامعه نخبگان ندارد، گفت: من سخنان آقای جهانگیری را نشنیده‌ام اما می‌دانم آقای جهانگیری حرف‌های سنجیده می‌زنند.

وی تاکید کرد: دولت همیشه سعی کرده است با نخبگان جامعه ارتباط خوبی داشته باشد و ما در هر سفر استانی یک دیدار ویژه با نخبگان داریم و اجرایی کردن ایده‌های این عزیزان نیازمند بستر است.

نوبخت در خصوص درخواست برخی برای اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت: هیچ کسی با این امر مخالف نیست و همه هم استقبال می‌کنند و هر دریافت نامشروعی را دادستان عمومی می‌تواند پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: همان روزهای نخست افراد دولت موظف شدند اموال خود و خانواده اموال خود را به قوه قضائیه ارائه کنیم و این دوره هم حتی افرادی که در دور اول بودند این بار هم بودند اموال خود را به قوه قضائیه ارائه دادند. این طرح بسیار خوب است.

نوبخت درباره نامه احمدی‌نژاد به رهبری و درخواست برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از موعد گفت: این حرف وجاهت قانونی ندارد و در حدی نیست که در این جلسه وقتی به آن اختصاص پیدا کند.

سخنگوی دولت در خصوص سوال از رئیس‌جمهور گفت: این امر حق نمایندگان مجلس است و ما از خدایمان است که سوال بپرسند و ما هم جواب دهیم.  باید طرح سوال به نحوی باشد که هدف آن مشخص شود. سوال در کمیسیون‌های مربوطه با نمایندگان دولت در حال بررسی است.

وی در خصوص همراهی انگلیس و آمریکا در قضیه برجام و قطع‌نامه شورای امنیت علیه ایران گفت: این دو کشور در برجام باید یکدیگر همراهی کنند. می‌دانید همیشه آمریکا و انگلیس با هم همراه بوده‌اند اما ما بر همان مواضع حق‌طلبانه ۴۰ سال پیش خود خواهیم بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: سیاست دولت این نیست که ارزش پول ملی تضعیف شود و این سخن نادرستی است که بگوییم دولت می‌خواهد قیمت دلار را بالا ببرد تا پولی دستش را بگیرد. سوال این جاست چرا باید این قیمت بالا برود؟ مهم‌ترین بخش متعادل‌سازی عرضه و تقاضا است ، ما از دو محل ارز به دست می‌آوریم یک بخش فروش نفت و بخش دیگر صادرات غیرنفتی است . مجموع صادرات  بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که اقتصاد ایران را می‌شناسند می‌دانند خیلی تفاوت بین عرضه و تقاضا وجود ندارد اما اگر بنا باشد هرکسی فکر کند ریالی در جیبش دارد و تبدیل به ارز کند و ارزش ریالش بیشتر می‌شود، درست نیست. نگران‌کننده است که بازار از ریال به سمت دلار میل کند طبیعی است که دلالان خوششان بیاید اما این اقدام بانک مرکزی بسیار سنجیده و درست است.

نوبخت افزود: کسانی که سوداگر هستند و می‌خواهند قاچاق کنند تکلیفشان مشخص است اما با مردمی که می‌خواهند ریال خودشان را افزایش دهند نمی‌توان امنیتی برخورد کرد بنابراین دولت حاضر شد به جای ۱۵ درصد ۲۰ درصد سود بدهد. بازار ارز مشخص است که امنیتی است .

وی ادامه داد: شاید مردم بگویند که سرمایه‌گذاری در بازار ارز سودش بیشتر است بنابراین به مردم گفتیم که سود ارزی شما را با قیمت ارز روز محاسبه خواهیم کرد. حساب مردم را با یک عده دلال سوا کردیم و یک سیاست سنجیده از سوی بانک مرکزی صورت گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز