خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

ناامیدی، بحران جهانی شده است/ ترویج حقوق شهروندی به احیای امید کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۴۰۷

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه انسان ناامید آسیب‌پذیر است و جامعه ما ناامید می‌شود، گفت: اگر شهروندان ایمان نداشته باشند که هر چالشی، راه‌حل دارد در یاس فرو می‌روند و ناامید می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی صبح امروز در نخستین همایش علنی امید اجتماعی در ایران، از بحران ناامیدی به عنوان یک بحران جهانی یاد کرد و گفت: حقوق شهروندی بدون امید اجتماعی محقق نمی‌شود و شهروند امیدوار نخواهیم داشت.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با طرح این پرسش که در شرایطی که مدام حس ناامنی برای تضییع حقوق خود داریم چه می‌توانیم کنیم؟، اظهار کرد: زمانی که از امید سخن می‌گوییم باید بدانیم از چه سخن می‌گوییم. باید امید را ارزش تلقی کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید نوع گفتمان خود در مورد حقوق شهروندی را تغییر دهیم. باید بگوییم در تلاش هستیم به چه چیزی دست یابیم نه اینکه با چه چیزی مبارزه می‌کنیم. هدف منشور حقوق شهروندی، تصویرسازی از آرمان شهری است که حقوق شهروندی در آن اجرا می‌شود و امید داشتن به این آرمان شهر، موجب تغییر گفتمان می‌شود.

مولاوردی ادامه داد: باید بدانیم با آموزش و ترویج حقوق شهروندی می‌توانیم به احیای امید در جامعه کمک کنیم. هدف منشور حقوق شهروندی نیز این است که با آگاهی بخشی به مردم، امیدواری در شهروندان را برای تحقق هدف زنده نگه دارند. اگر شهروندان ایمان نداشته باشند که هر چالشی، راه‌حل دارد در یاس فرو می‌روند و ناامید می‌شوند. انسان ناامید آسیب‌پذیر است و جامعه ما ناامید می‌شود.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: به همان میزان که باید با ناقضان حقوق شهروندی برخورد شود باید دستاوردها را هم عرضه کنیم و فقط قربانیان حقوق شهروندی را نبینیم. باید به قهرمانان احقاق حقوق شهروندی مدال و جایزه بدهیم.

وی تصریح کرد: با ارائه منشور حقوق شهروندی ظرفیت مطالبه‌گری از طرف گروه به حاشیه رانده شده به دور از قدرت مانند زنان فراهم شد. دولت برای اولین بار اراده خود برای مطالبات به زمین مانده مردم که به زمین مانده است را نشان داد و خودش را متعهد برای احقاق حقوق شهروندی دانست و انتظارات را بالا برد. بالارفتن انتظارات عجیب نیست و این نشان از پویایی جامعه دارد.

مولاوردی با تاکید بر اینکه هنوز می‌توان امید را به مثابه سیاست در دستور کار قرار داد، اظهار کرد: دولت در این شرایط با توجه به ظرفیت منشور حقوق شهروندی می‌تواند به این امر کمک کند تا در ارتقای این شاخص قدم‌های جدی برداریم. باید توجه داشته باشیم که تحقق این وضعیت نیاز به شهروند آگاه و کنشگر  دارد که با قبول واقعیت‌ها، برای اصلاح ساختار کار می‌کنند.

وی افزود: باید به مشارکت شبکه‌ای شهروندان کمک کنیم تا راه‌های برون رفت از شرایط را پیدا کنیم. به جای لعنت فرستادن به تاریکی، شمعی را روشن نگه داریم تا این فرصت در اختیار کشور باشد تا در این بزنگاه تاریخی تصمیم درست گرفته شود.

مولاوردی خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم امید را در مقابل ناامیدی و ناکامی القا شده در جامعه داریم. در یک زمانی شعار ما می‌توانیم را دادیم اما نتیجه‌اش را دیدیم. باید توجه کنیم امید و ناامیدی در تعاملات اجتماعی ساخته می‌شود. باید برای ترمیم شکاف در جامعه کمک کنیم نه اینکه به تعمیق آن کمک کنیم.

وی با بیان اینکه تعارض نخبگان می‌تواند منشا ناامیدی یا محل امید باشد، گفت: نباید امیدهای موجود در جامعه را نادیده بگیریم. فرهنگ ما دراوج ناامیدی، امید به تغییر دارد. روح زندگی در ایران در جریان بوده و امیدواری به آینده وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز