خبرگزاری کار ایران

بزودی برپا خواهد شد؛

نمایش اشیای تاریخی گورستان چگاسفلی در موزه ملی ایران

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۰۰۹

اشیای تاریخی به دست‎آمده در فاصله سال‌های 1394 تا 1396، از گورستان چگاسفلی واقع در شهرستان بهبهان در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته خواهند شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس مقدم رئیس هیأت کاوش باستان‎شناسی چگاسفلی در این ‏باره اظهار کرد: کاوش محوطه تاریخی چگاسفلی، درقالب پروژه پیش از تاریخی زهره در حال انجام است. 
 
وی گفت: پروژه پیش از تاریخی زهره، پروژه بلند مدتی است که مصوب پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور است. این پروژه از سال 1394 کلید خورده و دو فصل از آن به صورت میدانی انجام شده است.  
 
رئیس هیات کاوش باستان‎شناسی چگاسفلی ادامه داد: فصل اول این پروژه در بخش گورستان محوطه‎ای به‎نام چگاسفلی انجام شده که این محوطه قدمتی برابر 6000 سال دارا است و چنانچه نگاهی به گاهنگاری خوزستان انداخته شود، قدمت این محوطه به اواخر دوره شوشان جدید مربوط می‎شود. 
 
وی اظهار داشت: تمام اشیایی که طی عملیات کاوش از این گورستان به دست آمده‎اند، در آزمایشگاه مرمت موزه ملی ایران مرمت شده‎اند و قرار است در نمایشگاهی در همین موزه به نمایش درآیند؛ ضمن این‎که فرصت را مغتنم شمردیم تا ضمن برگزاری نمایشگاه، سمینار یک روزه‎ای را نیز درخصوص گورستان چگاسفلی و کاوش‎های انجام ‎شده در آن برای مردم برگزار کنیم.

مقدم تصریح کرد: آیین گشایش نمایشگاه، عصر سه‎شنبه (28 آذر 96) ساعت 16 برگزار خواهد شد و این نمایشگاه به مدت یک‎ماه برقرار خواهد بود؛ این در حالی است که سمینار یادشده نیز در قالب نشست‎های علمی، چهارشنبه (29 آذر 96) از ساعت 9 تا 13 در تالار اسلامی موزه ملی تهران برپا می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: طی صحبت‎هایی که با خسرو نشان، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، انجام داده‎ایم در صدد هستیم تا اواخر دی‎ماه 96 نشستی را در خوزستان برگزار کنیم و این اشیاء پس از اتمام نمایشگاه در تهران، به خوزستان منتقل‌شوند تا در صورت امکان‌چنین نمایشگاه و سمیناری را درخوزستان هم داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز