خبرگزاری کار ایران

به قلم خبرنگار ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد؛

فراز و فرودهای چالش هسته‌ای با غرب در کتاب «بازدارندگی مشروع»

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۸۶۹

کتاب «بازدارندگی مشروع» تالیف علی اکبر دارینی منتشر شده است.

به گزارش ایلنا، «بازدارندگی مشروع» (Legitimate Deterrence) کتاب مستندی است که ۶۰ سال تاریخ برنامه هسته‌ای ایران، به ویژه ۱۵ سال اخیر (از آغاز جنجال در سال ۱۳۸۱ خورشیدی تا دوران پسابرجام)، را دربرمی‌گیرد. این کتاب به زبان انگلیسی و در سه جلد نوشته شده است. این کتاب سه جلدی روی هم رفته بیش از ۱۶۰۰ صفحه در خود جای داده است که افزون بر ۱۱۰۰ صفحه نوشتار و نزدیک به ۵۰۰ صفحه عکس رنگی است.

علی‌اکبر دارینی، سرپرست پیشین دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در ایران و نویسنده «بازدارندگی مشروع»، این کتاب را با شیوه نگارش روزنامه‌نگاری نوشته است. بخشی از کتاب روایت نویسنده است که در دو دهه گذشته در جایگاه خبرنگار ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس از نزدیک برنامه هسته‌ای ایران را برای جهانیان گزارش کرده است.

«بازدارندگی مشروع» به خوانندگان بازگو می‌کند که چگونه برنامه هسته‌ای ایران پیش از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ خورشیدی با پشتیبانی دولت ایالات متحده آمریکا (در دوران ریاست جمهوری آیزنهاور) پدید آمد و چگونه آمریکا پس از انقلاب با همان برنامه هسته‌ای مخالفت کرد و کوشید از دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم جلوگیری کند، که سرانجام ناکام ماند.

این کتاب همچنین تلاش‌های پنهان ایران برای دست‌یابی به فناوری و تجهیزات غنی‌سازی، فعالیت گسترده سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و کشورهای غربی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به فناوری غنی‌سازی، خرابکاری، جنگ اطلاعاتی، جاسوسی از زمین و هوا، حملات سایبری، ترور دانشمندان هسته‌ای و … را داستان وار به نمایش می‌گذارد.

«بازدارندگی مشروع» می‌؟گوید هدف از برنامه غنی‌سازی ایران ایجاد بازدارندگی _ با هدف تقویت امنیت ملی ایران _ بدون ساخت بمب اتمی بود. به گفته‌ای دیگر، این کتاب می‌گوید ایران با دست‌یابی به فناوری پیچیده غنی‌سازی اورانیوم راه گریز بالقوه را برای خود هموار کرد و اهرمی نیرومند، معتبر و قانونی به دست آورد تا بتواند با بهره‌گیری از آن در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت های غربی ایستادگی کند، جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود را بالا برد، قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهد و اعتبار بین‌المللی کسب کند بدون این که تعهدات خود در پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته‌ای (NPT) را نقض کند یا قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارد.

این کتاب سرانجام روشن می‌کند که چگونه ایران _ با دست‌یابی به توافق تاریخی وین ـ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ـ در سال ۱۳۹۴ با شش قدرت جهانی _ بزرگترین بهانه غرب برای اعمال تحریم‌های دردناک و فشارهای سیاسی و اقتصادی را تا اندازه زیادی از آمریکا و هم پیمانانش گرفت، ایران را از زیر فصل ۷ منشور سازمان ملل خارج کرد، از دستاوردهای هسته‌ای خود پاسداری کرد و قدرت‌های بزرگ را وادار به پذیرش برنامه غنی‌سازی ایران زیر ۵ درصد کرد و آمریکا را در رسیدن به یکی از اهداف بزرگش ـ یعنی جلوگیری از دست‌یابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم ـ ناکام گذاشت.

«بازدارندگی مشروع» روشن می‌کند که ایران بدون برخورداری از فناوری پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم و داشتن ذخیره قابل توجهی از اورانیوم غنی شده نمی‌توانست غرب را وادار به امتیازدهی در سر میز مذاکره کند یا آمریکا و هم‌پیمانانش را وادار سازد تا ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی در خاک ایران را بپذیرند و به تحریم‌های هسته‌ای نیز پایان دهند.

این کتاب نتیجه نزدیک به دو دهه پژوهش و گردآوری است و مجموعه بی‌نظیری از تاریخ هسته‌ای و دیپلماسی ایران را به نمایش می‌گذارد.

سرانجام، «بازدارندگی مشروع» کتابی است که ناگفته‌های بسیاری از درون پر رمز و راز برنامه هسته‌ای ایران و فراز و فرودهای چالش هسته‌ای با غرب را آشکار می‌کند که تا کنون هرگز در یک مجموعه گفته، دیده، شنیده یا خوانده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز