خبرگزاری کار ایران

در مناظره بررسی لغو عضو شورای شهر یزد مطرح شد:

سفید : تعلیق نیکنام با روح قانون اساسی در تضاد است/ نماینده شورای نگهبان: اقلیت‌ها نمی‌توانند نماینده مسلمانان باشند

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۵۳۱

رئیس شورای شهر یزد و نماینده شورای نگهبان در مناظره‌ای به بررسی ابعاد حقوقی لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رئیس شورای شهر یزد در نشست مناظره پیرامون تعلیق عضو زرتشتی شورا، گفت: این اقدام با روح قانون اساسی در تضاد است، اگر قرار باشد فقهای شورای نگهبان در هر زمانی بتوانند قوانین را خلاف شرع اعلام کنند، اصلا نیازی به نهادی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

غلامعلی سفید اظهار داشت: قانون انتخابات شوراها در زمان حیات امام(ره) تصویب شد و آن زمان خود امام خمینی(ره) هیچ اعتراضی نسبت به این قانون نداشتند.

وی با اشاره به استدلال نماینده شورای نگهبان در خصوص لزوم جلوگیری از ولایت غیرمسلمانان بر مسلمانان، گفت: در این موضوع اصلا بحث ولایت مطرح نیست. از یک طرف نمایندگان شورا بر مردم ولایت ندارند بلکه از طرف آنها وکالت دارند؛ از طرف دیگر مسائل مربوط به شورای شهر مسائل تخصصی حوزه شهری است و به اعتقاد بسیاری از فقها، تصمیم‌گیری در این امور، ولایت بر مردم محسوب نمی شود.

سفید با بیان اینکه اگر دین در برابر عدالت و آزادی بایستد، شکست خواهد خورد؛ اظهار داشت: تعلیق عضویت عضو زرتشتی شورای شهر، موجب بد جلوه کردن دین اسلام در بین مردم می‌شود، اگر ما با این اقدام مخالف هستیم به خاطر درد دین است که نمی‌خواهیم دین اسلام ضربه بخورد.

شورای نگهبان معصوم نیست

نماینده شورای نگهبان در استان یزد نیز در این مناظره اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا اقلیت‌ها نمی‌توانند نمایندگی اکثریت را برعهده بگیرند، آیا خود زرتشتی‌ها اجازه حضور یک مسلمان در انجمن زرتشتی‌ها را می دهند؟ سپنتا نیکنام بیش از دو سوم آرای  خود را از مسلمانان گرفته، آیا می توان اجازه داد که یک فرد اقلیت نمایندگی مسلمانان را بر عهده داشته باشد؟

اکبر غفوری در خصوص اینکه چرا در دوره اول حضور نیکنام در شورای شهر یزد، حضور وی خلاف شرع اعلام نشده بود، بیان داشت: شورای نگهبان معصوم نیست اما مسئول است، فقهای شورای نگهبان در زمانی به این نتیجه رسیده اند که حضور اقلیتها در شوراهای شهر خلاف شرع است و آن را اعلام کرده اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد ادامه داد: البته در این دوره فقط یک نماینده زرتشتی در شورای شهر یزد داشتیم اما با جاری بودن تبصره مذکور، ممکن بود در آینده به جایی برسیم که همه اعضای شورای شهر از اقلیت‌ها باشند که با رای شورای نگهبان جلوی این روند گرفته شد.

غفوری در پایان با انتقاد از اعتراض‌ها نسبت به تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: رئیس شورای شهر یزد با اعلام اینکه مجری این حکم نخواهد بود، هیاهوی رسانه‌ای بوجود آورد و موضوع را سیاسی کرد و در شرایطی که کشور مشکلات بزرگ داخلی و خارجی دارد، فضای بدی در کشور ایجاد کرد. بهتر بود در همان زمان ابلاغ حکم، آن را اجرا می کرد تا این همه جنجال در کشور ساخته نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز