خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:

برنامۀ آموزش 2030، نقشه راه 15 سال آینده جهان در حوزۀ آموزش است

asdasd
کد خبر : ۴۳۷۳۵۳

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به رونمایی از سند ملی آموزش 2030 با حضور وزرای علوم،تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برنامۀ آموزش2030، نقشه راه پانزده سال آینده جهان در حوزۀ آموزش است.

به گزارش ایلنا، سعدالله نصیری قیداری افزود: چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 با عنوان "به‌سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت، برابر و فراگیر"، که هدف چهارم دستور کار توسعۀ پایدار 2030 سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهد، در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر ­2015 به تصویب صد و هشتاد و چهار کشور عضو یونسکو رسید و کشورهای عضو یونسکو متعهد به اجرای آن در سطح ملّی شده‌اند.

 وی افزود : کمیسیون ملّی یونسکو در ایران با همکاری و مشارکت وزراتخانه‌ها و نهادهای ملّی برای عملیاتی کردن چارچوب عمل آموزش 2030، طی مکاتبات و هماهنگی با وزارتخانه­‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تشکیل 30 کارگروه تخصّصی سندملّی آموزش 2030 را تهیه کرد.
 
دکتر نصیری افزود: در هیئت دولت کارگروه ملّی اجرای آموزش 2030 با ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت هجده نهاد و وزارتخانۀ دیگر تشکیل شده است که برنامة اجرائی و نظارتی تحقّق کامل آموزش 2030 را در سطوح ملّی و استانی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرائی مرتبط و هم‌سو با اهداف و برنامه‌های توسعة کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشة جامع علمی کشور، سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و برنامة اهداف توسعۀ پایدار تهیه کند.
 
دبیر کل کمیسیون ملی در خصوص  اقدامات ایران و یونسکو در زمینۀ ارتقای آموزش عالی در سطح جهان اظهار داشت: برای ارتقای آموزش عالی در سطح جهانی، یونسکو، کنوانسیون جهانی تأئید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی را تدوین و بر این اساس، کمیتۀ تدوین این کنوانسیون را تشکیل داده است که ایران به عنوان یکی از اعضای"کمیتۀ تهیۀ پیش‌نویس متن کنوانسیون جهانی تأئید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی" از میان 9 کشور متقاضی گروه جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه به همراه کشورهای هند و مالزی موفق شد در این کمیتۀ حضور یابد.
 
دکتر نصیری افزود:کمیسیون ملی یونسکو، نقش رابط و هماهنگ‌کنندۀ سازمان یونسکو را که مقر آن در فرانسه است، با نهادها و دستگاه‌های اجرایی جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.
وی گفت: یونسکو برای دست پیدا کردن به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار ، سند 2030 را در دستور کار خود قرار داده است و بر آموزش و مسئولیت‌های اجتماعی، به عنوان زیرساخت‌های توسعه پایدار تأکید دارد، که نقش کمیسیون در ایجاد هماهنگی میان نهادهای ملّی از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو اظهار داشت: برنامۀ آموزش2030، نقشه راه پانزده سال آینده جهان در حوزۀ آموزش است. از سال 2000 تا 2015 در سازمان یونسکو، برنامه­ای با عنوان "آموزش برای همه" تصویب شد و از سال 2015 تا 2030 نیز این برنامه کامل­‌تر و جامع­‌تر به عنوان آموزش 2030 ادامه خواهد داشت. 
 
دکتر نصیری افزود: برنامۀ2030 علاوه بر آسیب‌شناسی های دانشگاهی، پیشنهادات اجرایی ویژه‌ای نیز دارد و هدف از اجرای این برنامه تنها برای آموزش و پرورش نیست، بلکه آموزش در این برنامه تکالیف گسترده‌تری مثل آموزش در حوزه های سلامت، اجتماع، آموزش عالی و غیره را شامل می‌شود و این مسئله باید فراتر از وزارت آموزش و پرورش دیده شود.
 
وی افزود: این کمیسیون در حوزه‌های آموزش، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، فرهنگ و ارتباطات فعالیت دارد. البته هدف اصلی یونسکو، کمک به گسترش صلح و دستیابی به توسعۀ پایدار است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز