خبرگزاری کار ایران

شماره جدید جهان‌کتاب منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۴۱۹۳۵

گزارشی از سفرهای متعدد اشتاین و نوشته‌های او، نامه‌ای با عنوان «یوزف بالزانوف» از مجموعة «نامه‌های پراگ» پرویز دوائی، معرفی و بررسی دو کتاب در هنر معاصر ایران (این شاخه مال من است: دربارة پرویز کلانتری؛ و هنر نوگرای ایران) و (دربارة زندگی‌نامة آیزایا برلین) ازجمله مطالب این شماره جهان كتاب است.

ایلنا: مطالب این شماره جهان كتاب؛ با مقاله‌ای دربارة آورِل اِشتاین، کاوشگر و پژوهشگر بریتانیایی مجارستانی‌تبار، آغاز می‌شود. بخش عمده‌ای از بررسی‌ها و اکتشافات اشتاین صرف حوزه‌ای شد که از آن باید به عنوان حوزة تمدن ایرانی یاد کرد. دامنة جغرافیایی سفرهای وی از شمال چین و هندوستان تا کشمیر و مناطقی از آسیای میانه را در بر می‌گیرد. گذر از صحاری خشک چین و کوه‌های مرتفع پامیر تا سمرقند کهن و بلوچستان ایران و بخشی از مسیر کاروان‌های ابریشم و منزلگاه‌های مارکوپولو از این جمله است. این مقاله گزارشی از سفرهای متعدد اشتاین و نوشته‌های اوست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از مجموعة «نامه‌های پراگ» پرویز دوائی، نامه‌ای با عنوان «یوزف بالزانوف» را می‌خوانیم. سپس «ارزشیاب مناسب» آمده است که نوشته‌ای است از علی صلح‌جو دربارة مسئلة مهم ارزشیابی کتاب برای نشر. «ادبیات پس از کاغذ» نوشتة کارول کلارک با ترجمة پرتو شریعتمداری در پی می‌آید که به ادبیات فرانسه در هزارة سوم میلادی و نقش رسانه‌های دیجیتال و جایگاه کتاب کاغذی در این میان اختصاص دارد.

از دیگر مطالب این شماره است: معرفی و بررسی دو کتاب در هنر معاصر ایران (این شاخه مال من است: دربارة پرویز کلانتری؛ و هنر نوگرای ایران) به قلم محمدرحیم اخوت، «مقامات و مقالات شعار» به قلم مسعود جعفری، «رند آکسفوردنشین» (دربارة زندگی‌نامة آیزایا برلین) نوشتة فرخ امیرفریار، «همنوازی بدآهنگ بوق‌ها» از حسین محیی، نقدی بر کتاب جامعه‌شناسی پیری و پیرشدگی به قلم زهره روحی، «شنیدن صدای امواج» از جاوید سرایی در بررسی اثری از میشل سِر، و «راز مرگ یک ناشر» ترجمة ناصر زاهدی.

«در کتابخانه‌های دیجیتال» این شماره به سرلشکر محمد دفتری (رئیس شهربانی وقت در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) و خاطرات او از سوءقصد به شاه (بهمن ۱۳۲۷) و وقایع ۲۸ مرداد اختصاص دارد که با نام «حکایت‌هایی از ترور و کودتا» به قلم مجید رهبانی به چاپ رسیده است.

زری نعیمی در صفحة خود، «هزار و یک داستان»، این بار به بررسی ۹ کتاب از ادبیات معاصر ایران پرداخته است؛ از جمله: جیرجیرک/ احمد غلامی، دوتا نقطه/ پیمان هوشمندزاده، زمستان با طعم آلبالو/ الهام فلاح، شهر جنون/ زهره جمشیدی، و من منچستریونایتد را دوست دارم/ مهدی یزدانی خرم.

معرفی کوتاه چند کتاب، یادی از درگذشتگان، دکتر احسان نراقی و دکتر محمدجواد شریعت، و دو بخش‌ ثابت مجله، «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار و صفحة طنز «کافه کلّه‌قند» از فاضل ترکمن پایان‌بخش این شماره است.

جهان کتاب در ۵۶ صفحه با قیمت ۴۰۰۰ تومان عرضه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز