خبرگزاری کار ایران

گزارشی و مصاحبه از فیلمی با موضوع دفاع‌مقدس؛

نمایش رشادت‌های دلاور مردان لرستانی در فیلم سینمایی «دلاوران زاگرس»

asdasd
کد خبر : ۴۱۲۲۶۳

رشادت‌های دلاورمردان لرستانی دوران دفاع‌مقدس‌ در فیلم‌سینمایی«دلاوران زاگرس»نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، عملیات حاج‌عمران یکی از عملیات‌های بسیار مهم و حساس و از نظر راهبردی یکی از مهم‌ترین فرازهای دفاعی ملت مسلمان ایران است. این عملیات و فیلم «دلاوران زاگرس» قصه و روایتی است سراسر شور و رشادت و پر از خاطره...

فیلم سینمایی«دلاوران زاگرس» قرار است بخشی از روایت عملیات غرور‌آفرین حاج‌عمران خصوصاً رشادت‌های دلاور‌مردان لرستانی را به نمایش بگذارد. نویسنده فیلمنامه بیش از چهار سال وقت  را صرف تحقیق، پژوهش و نگارش فیلم‌نامه کرده و تاکنون با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده است.

این فیلم برای اولین‌ بار در سینمای دفاع‌مقدس به موضوع عملیات حاج‌عمران می‌پردازد. لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) لرستان اردیبهشت‌ماه 1365 در عملیات حاج‌عمران با اهدای قریب به 300 شهید و مفقود توانست ارتفاعات 2519 تپه شهدا و تپه شهید صدر را تصرف و از پیشروی دشمن بعثی جلوگیری کند.با توجه به وسعت کم منطقه و آتش پشتیبانی بسیار شدید دشمن، رزمندگان اسلام با شجاعت و از خودگذشتگی و رزم بی‌امان خود و تقدیم شهدای والامقامی همچون شهید سید مصطفی میرشاکی، شهید درویش‌علی شکارچی، شهید علی راست پیرحیاتی، شهید روح‌الله سپهوند، شهید نورمراد مقدسی، شهید محمد سپهوند و دیگر شهدا برگ زرین دیگری را در تاریخ دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشتند.

فیلم سینمایی «دلاوران زاگرس» با هدف ترویج فرهنگ و ایثار شهادت و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا‌، ایثارگران لشگر ۵۷ حضرت‌ابوالفضل(ع)استان لرستان و با موضوعیت دفاع‌مقدس و اجتماعی به زندگی تعدادی از دانشجویان رشته سینما می‌پردازد که پیگیر نوشتن پایان‌نامه‌هایشان هستند که طبق اطلاعیه‌ای این دانشجویان تصمیم می‌گیرند موضوع پایان‌نامه‌هایشان را پیدایش سینمای دفاع‌مقدس در ایران انتخاب کنند.

این فیلم به نویسندگی و تهیه‌کنندگی فرهاد پاک‌نیا بعد از طی یک پروسه زمانی 4 ساله توانسته مجوزهای لازم را برای مراحل اولیه فیلم‌برداری و ضبط پشت سر بگذارد و در انتظار مساعدت مالی استانداری محترم لرستان است تا کلید استارت و ضبط این فیلم سینمایی را بفشارد.

آغاز تولید فیلم از اواسط مهرماه

تهیه‌‌کننده این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد گفت: در حال حاضر پیش‌تولید «دلاوران‌ زاگرس» به اتمام رسیده و اوسط مهرماه ۹۵ تولید را در 3 استان لرستان، تهران و آذربایجان‌غربی آغاز خواهیم کرد. 

فرهاد پاک‌نیا با بیان اینکه پیش تولید این فیلمسینمایی انجام شده، گفت: نشست‌های متعددی با رزمندگان دوران دفاع مقدس که در عملیات حاج‌عمران شرکت داشته‌اند برگزار شده و اطلاعات جامعی درباره این عملیات غرورآفرین جمع‌آوری شده است. 

تهیه‌کننده و نویسنده این فیلم گفت: فیلم دلاوران زاگرس جان‌فشانی رزمندگان اسلام در تیپ 57 ابوالفضل(ع) در عملیات حاج‌عمران را به تصویر می‌کشد. 

وی افزود: قرار است تعدادی از این رزمندگان با پوشیدن لباس رزم در آغاز فیلمبرداری این فیلم سینمایی حضور یابند. 

تهیه‌کننده و نویسنده دلاوران زاگرس گفت: فیلمبرداری این فیلم اواخر مهرماه در پادگان شهید بهشتی خرم‌آباد آغاز می‌شود.

پاک‌نیا افزود: سال۱۳۹۱ موفق به اخذ پروانه ساخت برای این فیلم شدیم و در نظر داریم ضبط این فیلم را همزمان با اواسط ماه محرم ۹۵ اواخر مهرماه شروع کنیم.

وی اظهار داشت: تمام عوامل اجرایی و نقش‌های اصلی فیلم با بازی چند نفر از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون کشور و هنرمندان استان‌های لرستان، کردستان، آذربایجان‌غربی مشخص شده‌اند و حتی پیش پرداختی برای تضمین و اجرایی شدن قرارداد به عوامل تهیه فیلم پرداخت شده است.

نویسنده فیلمنامه با بیان اینکه فیلمنامه با موضوع جان‌فشانی و رشادت رزمندگان 8 سال دفاع‌مقدس بخصوص لرستانی‌ها در عملیات حاج عمران است، تصریح کرد: رشادت و دلیرمردی رزمندگان اسلام  و علی‌الخصوص رزمندگان لرستانی در این عملیات ستودنی و خیلی پررنگ بوده است. با توجه به رهنمود‌هایی که مقام معظم رهبری در زمینه تولید محصولات فرهنگی عملیات‌های 8 سال دفاع‌مقدس دادند، در سال 1390 شرکت افلاک فیلم خرم تصمیم به ساخت فیلم سینمایی «دلاوران زاگرس» گرفته است.  

وی با بیان اینکه در سال 91 با وجود مشکلاتی بوجود آمده برای گرفتن مجوز و جذب اسپانسر، بالاخره برای ساخت این فیلم از معاونت سینمایی پروانه ساخت گرفتیم، افزود: همچنین دیدارهای با هوشنگ بازوند استاندار استان لرستان و سید سعید شاهرخی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان  و حجت الاسلام والمسلمین حنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این دیدارها همه تمایل به همکاری داشتند و قول و مساعداتی برای ساخت فیلم به من داده‌اند، تصریح کرد: تاکنون یک پروسه زمانی 3 ساله برای استارت  فیلمبرداری را طی کرده‌ایم و خوشبختانه در دیدار با استاندار لرستان  قول مساعدت و کمک‌مالی را گرفته‌ایم و در انتظار تامین اعتبار هستیم تا بتوانیم ان‌شالله در مهرماه سال‌جاری کار تصویربرداری نهایی را انجام دهیم.

وی همچنین گفت: در دیدار که با سردار کشکولی فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) داشتیم، حمایت معنوی و ایده‌های  فرماندهی سپاه حضرت‌ابوالفضل(ع) بسیار به ما کمک کرد تا بتوانیم فیلم‌نامه‌ای قوی‌تری که برگرفته از مستندات و واقعیات است رابازنویسی کنیم.

تهیه کننده فیلم دلاوران زاگرس با بیان اینکه در ساخت این  فیلم از مشاوره نظامی و فرهنگی سپاه لرستان و بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس نیز کمک گرفته‌ایم، افزود: در این راستا توانستیم در دیدار با رزمندگانی که درآن عملیات حضور مستقیم داشته‌اند صحبت و دیدار کنیم و به واسطه وجود شاهدان عینی  فیلم نامه را باز نویسی کنیم.

پاک‌نیا با اشاره به اینکه پروسه سه ساله‌ای را تاکنون پشت سر نهاده‌ایم و گاها با خستگی‌هایی مواجه شده‌ایم، تصریح کرد: در ساخت این فیلم  تا هر زمانی که خدا یاری و قوت بدهد از پای نخواهم نشست و امیدوارم بتوانیم حتی برای چند دقیقه از خاطرات و رشادت‌های که در این عملیات توسط رزمندگان سرافراز اسلام  انجام شده را به تصویرکشیده و ماندگار کنیم.

تهیه‌کننده فیلم دلاوران زاگرس افزود: مردادماه سال‌جاری تمام کارهای تولید فیلم انجام شده و حتی عوامل تهیه فیلم  به مدت 15 روز در خرم آباد بودند و پیش پرداختی به عوامل داده شده و اسپانسرها نیز کمک هایی مالی کرده‌اند و 40 نفر عوامل اولیه که چهره سینمایی هم در آنهاهستند نیز دعوت شدند.

وی درباره بحث مالی و هزینه‌های فیلم اظهار داشت: کل مبلغ تعیین شده برای تولید فیلم 280 میلیون تومان بوده و سهم آورده تهیه کننده مبلغ 150 میلیون تومان برآورد شده است.

تهیه‌کننده فیلم دلاوران زاگرس اظهار داشت: از این میزان مقدار 70 درصد نقدی و مابقی به صورت معنوی بوده است و قرار است که استاندار ی لرستان مابقی هزینه های فیلم را  تامین  نماید.

وی اظهار داشت: از  بازیگران بومی و استانی سینما و تئاتر نیز در این فیلم سینمایی استفاده خواهد شد.

به گزارش ایلنا، فرهاد پاک‌نیا کارگردان و تهیه کننده لرستانی فعالیت 25 ساله در عرصه فرهنگ و هنر دارد و فعالیت 15 ساله نیز به صورت حرفه‌ای در زمینه تهیه کنندگی و فیلم‌سازی را در کارنامه خوددارد.

وی تاکنون تله فیلم‌های میعادگاه، فیلم‌های داستانی تابلو، دوستان خوب، دیدار، مسافر سحر و چندین مستند و نماهنگ را برای جشنواره رضوی و جشنواره‌های مختلف به نمایش گذاشته است.

استاندار لرستان، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان و اداره کل ارشاد اسلامی لرستان برای همکاری در تهیه این فیلم سینمایی قول مساعد داده اند.

همچنین پیگیری‌های مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی و حمایتهای نماینده خرم آباد و دوره چگنی آقای ملک شاهی راد از پروژه قلبل تقدیر است.

گزارش: سجاد آرین پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز