خبرگزاری کار ایران

مدیر انتشارات توس در گفتگو با ایلنا:

جلدهای آخر «تاریخ هخامنشیان» مجوز گرفت

asdasd
کد خبر : ۳۹۷۸۰

جلد ۱۳ و ۱۴ تاریخ هخامنشیان مجموعه «تاریخ هخامنشیان» با ترجمه مرحوم «مرتضی ثاقب‌فر» مجوز انتشار دریافت کرد و به زودی توسط انتشارات توس منتشر می‌شود.

ایلنا: جلد ۱۳ و ۱۴ تاریخ هخامنشیان مجموعه «تاریخ هخامنشیان» با ترجمه مرحوم «مرتضی ثاقب‌فر» مجوز انتشار دریافت کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن باقرزاده (مدیر انتشارات توس) ضمن اعلام این خبر افزود: پیش از این جلدهای ۱۱ و ۱۲ این مجموعه نیز مجوز انتشار دریافت کرده بودند و سعی ما بر این است که ۴ جلد باقی مانده (۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴) این مجموعه ظرف ماه‌های آینده و تا آخر سال منتشر کنیم.
او افزود: جلد ۱۰ این مجموعه ۲ بخشی است که بخش اول آن پیش از این منتشر شده بود و بخش دوم هم ظرف چند روز آینده زیر چاپ می‌رود.
یکی از ویژگی‌های بارز کتاب‌های این مجموعه، تصاویر آن‌ها است که از اهمیت زیادی برخورداند. به عنوان مثال تصاویر زیادی از لوح‌های گِلی عصر هخامنشی در این مجموعه وجود دارد که برای اولین بار در سال‌های حکومت رضاخان کشف شده و برای خوانده شدن به دانشگاه شیکاگو فرستاده شدند. این مجموعه با ۱۵ جلد در کشور منتشر می‌شود و علاوه بر ۱۴ جلد اصلی «تاریخ هخامنشیان»، یک جلد هم برای منابع، ماخذ و مدخل‌های تاریخی در نظر گرفته شده است.
بسیاری از لوح‌های گلی که در این مجموعه مورد مثال و به عنوان اسناد تاریخی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از آتش‌سوزی بزرگ پرسپولیس و تخت جمشید که توسط اسکندر مقدونی به پا شده بود، مصون مانده‌اند. یکی از دلایل حفظ این لوح‌های گلی این است که در سردابه‌های پرسپولیس قرار داشته‌اند و حرارت آتش موجب پخته شدن آن‌ها شده و آسیبی به آن‌ها نرسیده است. بازخوانی این لوح‌های گلی که از اسناد مهم تمدن بشری هستند در مطالب کتاب‌های «تاریخ هخامنشیان» به چشم می‌خورد که طی سال‌های دهه گذشته به مرور منتشر شدند.
مجموعه کتاب‌های «تاریخ هخامنشیان» را زنده یاد «مرتضی ثاقب‌فر» ترجمه کرده و کار ویراستاری آن نیز برعهده «روزبه زرین‌کوب» بوده است.
مرتضی ثاقب‌فر، نویسنده و مترجم حوزهٔ ایران‌شناسی و تاریخ، ۱۰ دی‌ماه سال جاری بر اثر سکته‌ی‌ مغزی درگذشت. او متولد ۹ مردادماه سال ۱۳۲۱ در تهران، کار‌شناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه داشت.
او کتاب‌های زیادی منتشر کرده بود که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به: بن‌بست‌های جامعه‌شناسی، شاهنامه فردوسی و فلسفه تاریخ ایران، سرشت فرمانروایی در ایران و مقالاتی فراوان در حوزه تاریخ و فرهنگ باستان و جامعه‌شناسی و ترجمه‌هایی چون: امپراتوری ایران (دان ناردو)، ایران باستان (یوزف ویسه هوفر)، هخامنشیان (آملی کورت)، تاریخ ایران کمبریج (۵ جلد)، ایران دوره پهلوی (لنچوفسکی)، رضاشاه و شکل‌گیری ایران نوین (استفانی کرونین)، کوروش بزرگ (ژراژ ایسرائل)، شاهنشاهی ساسانی (تورج دریایی)، شاهنشاهی اشکانی (یوزف ولسکی)، شاهنشاهی هخامنشی (جیمز مانوئل کوک)، مقالات ایران‌شناسی تقی‌زاده، یونانیان و بربر‌ها (امیرمهدی بدیع، ۳ جلد)، تاریخ هرودوت، تاریخ جهان باستان کمبریج (۶ جلد) و دین مهر در جهان باستان و مجموعه ۱۴ جلدی تاریخ هخامنشیان اشاره کرد.
«محسن باقرزاده» همچنین از دریافت مجوز جلد ۱۷ مجموعه «مقالات تقی‌زاده» خبر داد. این مجموعه ۲۲ جلدی، شامل نوشته‌ها و مقالات سید حسن تقی‌زاده؛ یکی از رهبران جنبش مشروطه است.
سیدحسن تقی‌زاده در آخر رمضان ۱۲۹۵ قمری برابر با ۵ مهر ۱۲۵۷ خورشیدی در خانواده‌ای روحانی در تبریز به دنیا آمد. او در سال‌های جوانی به سفر در مناطق مختلفی ازجمله: قفقاز، عثمانی، لبنان، سوریه و مصر پرداخت و با برخی نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی، ازجمله تختینسکی، جرجی زیدان، زین‌العابدین مراغه‌ای، جلیل محمدقلی‌زاده، و همکاران اصلی نشریه‌های فارسی‌زبانی که در این شهر‌ها منتشر می‌شد؛ مراوده داشت و با اندیشه‌های آن‌ها آشنا شد. او در ۱۲۸۴ خورشیدی به تبریز بازگشت و با تجربه‌هایی که اندوخته بود به محافل پنهانی مبارزان تبریزی ضداستبداد پیوست.
او پس از پیروزی آزادی‌خواهان و افتتاح دورهٔ اول مجلس شورای ملی، به نمایندگی از سوی طبقه اصناف تبریز انتخاب شد و ظرف مدت کوتاهی رهبری جناح اقلیت روشنفکر، تجددخواه و تندرو مجلس را به دست گرفت. او از‌‌ همان زمان تا سال‌های پایانی عمر خود، جز چهره‌های مطرح جریان آزادی‌خواهی ایران به حساب می‌رفت و سمت‌های مختلفی چون: استانداری، وزیر مختاری، سفارت و وزارت را تجربه کرد.
او علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، در زمینه‌های فرهنگی مثل: تحقیق، تألیف، روزنامه‌نگاری، تدریس، کتاب‌شناسی، ایراد خطابه و سخنرانی، پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی، مشارکت در تأسیس و سازماندهی نهادهای علمی و فرهنگی و مشاوره و رایزنی در این زمینه‌ها، فعال بود و آثار و نوشته‌های زیادی از او به‌جا مانده است. تقی‌زاده سرانجام در ۸ بهمن ۱۳۴۸، در سن ۹۲ سالگی و در انزوا درگذشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز