خبرگزاری کار ایران

زنگویی در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

تعامل با مرکز تجارت جهانی کشورهای اسلامی

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۹۸۳

معاون اجرایی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی گفت: با توجه به اینکه توسعه مناسبات در کشورهای اسلامی از اهداف اصلی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی است، اخیراً موفق شدیم در تعامل با مرکز تجارت جهانی کشورهای اسلامی تفاهم‌نامه‌ای را مبنی بر تاسیس فدراسیون مستقل توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی منعقد کنیم.

مجید زنگویی، معاون اجرایی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با اشاره به تاسیس فدراسیون مستقل توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: با توجه به اینکه توسعه مناسبات در کشورهای اسلامی از اهداف اصلی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی است، اخیراً موفق شدیم در تعامل با مرکز تجارت جهانی کشورهای اسلامی تفاهم‌نامه‌ای را مبنی بر تاسیس فدراسیون مستقل توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی منعقد کنیم.

وی ادامه داد: در این همکاری بنا بر این است که فدراسیون مذکور وظیفه توسعه مناسبات مورد نظر میان کشورهای اسلامی را صورت دهد. وجه تمایز این موضوع با فعالیت‌های حوزه‌های دولتی ایران و سایر کشورها در این است که ما قصد داریم شیوه جدیدی از تعاملات را بین کشورهای اسلامی معرفی نماییم تا بتوانیم نقش‌آفرینی جدی بخش‌های خصوص و خدماتی و NGO ها را به نمایش بگذاریم.

این عضو شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با تاکید بر نوآوری در نوع و مدل این تعاملات با مرکز تجارت جهانی کشورهای اسلامی ابراز داشت: در حقیقت این مدل از تعاملات و مناسبات با هماهنگی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی و مرکز تجارت جهانی کشورهای اسلامی به این دلیل ایجاد شد که بتوانیم بازیگران اصلی در این حوزه به خصوص در کشورهای اسلامی را به کار گیریم تا بتوانیم منشا ایجاد ارتباط مستمر بین بخش‌های دانش‌بنیان کشورهای اسلامی باشیم. از دیگر مفادی که این تفاهم‌نامه در بطن خود دارد تعریف نماد مالکیت فکری کشورهای اسلامی در تالار بورس است که این موضوع یکی از محورهای مهم به جهت معرفی اختراعات و دستاوردهای فناورانه در تالار بورس به شمار می‌رود و قصد داریم این تجربه که در ایران از امتحان خود سربلند بیرون آمده را به سایر کشورهای اسلامی معرفی نماییم.

وی افزود: در تمامی این مراحل؛ بخش‌های خصوصی و NGO های فعال ورود پیدا خواهند کرد و به نقش‌آفرینی مفید خواهند پرداخت. تمامی فعالیت‌هایی که در دبیرخانه صورت می‌گیرد کاملاً با محوریت بخش خصوصی صورت خواهد گرفت. در این بین ممکن است از تعاملات دولتی در ایران و کشورهای هدف استفاده کنیم اما برای عملیاتی‌سازی و اجرایی کردن  این تعاملات نیاز به ورود بخش خصوصی در این موضوعات داریم و در حقیقت اجرای آنها به عهده بخش خصوصی است. به واسطه این اجرا ارتباط بخش‌های خصوصی دانش‌بنیان و فناور ما با کشورهای دیگر ایجاد می‌شود تا ما بتوانیم شناخت بهتر و بیشتری نسبت به فعالیت یکدیگر داشته باشیم.

زنگویی با اشاره به در پیش رو بودن اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی که قرار است در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی در دی ماه سال جاری برگزار شود؛ عنوان کرد: در این اجلاس سعی کرده‌ایم از افرادی که  دارای شبکه ارتباطی قوی هستند و یا صاحب صنعت می‌باشند در حوزه‌هایی که مورد توافق ما با کشورهای دیگر می‌باشد را به ایران دعوت کنیم و در این اجلاس قصد داریم در گام اولیه برای تاسیس و افتتاح فدراسیون مستقل توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی را برداریم و مساله مالکیت فکری را با همکاری مرکز  OICIBC  شروع کنیم.

مساله اجلاس یکی از موضوعات و رویدادهای بسیار مهمی است که از مراکز و پارک‌های علم و فناوری و مراکز دانش‌بنیان و مراکز خصوصی فعال در آن حضور خواهند داشت و سعی داریم در امتداد این موضوع طرحی جدید از این تعاملات را به کشورهای اسلامی معرفی کنیم. به گونه‌ای که در سفرها و تعاملاتی که با کشورهای دیگر داریم به وضوح می‌بینیم که تمامی فعالان بخش‌های خصوصی این کشورها اشتیاق و علاقه بسیار زیادی برای حضور و انعقاد قرارداد همکاری دارند و امیدواریم بتوانیم این موارد را در کشورهای اسلامی عملیاتی کنیم و از این رویداد به بهترین نحو در ایران بهره ببریم.

وی در پایان در مورد برنامه‌های آینده دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی خاطر نشان کرد: در سال‌های آینده معرفی چهره‌ها و نخبگان برتر کشورهای اسلامی را در دستور کار خواهیم داشت و قصدمان از طرح این مساله و موضوع؛ معرفی جوانانی است که توانسته‌اند با ایده‌های خود برای کشورشان به خصوص کشورهای اسلامی کسب ثروت کنند و می‌خواهیم به تمامی آنها بگوییم که با ایده‌های خود می‌توانند در حوزه کسب و کار کشورشان فعال باشند تا اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. در بحث کنگره سلامت هم به نمایندگان خود در کشورهای اسلامی برنامه‌ این کنگره و انتخاب و جذب چهره‌های برتر و حتی برندهایی که باید حضور داشته باشند را ارائه کرده‌ایم و اقدامات آن عملاً کلید خورده است. لذا امید داریم در اسفند ماه سال جاری  این کنگره را اجرایی کنیم که جزئیات دقیق آن از طریق رسانه‌ها در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز