خبرگزاری کار ایران

در ارتباط با سقوط دو فروند بالگرد شرکت فلات قاره:

شرکت تارا و سازمان هواپیمائی کشوری باید پاسخگو باشند

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۳۳۱

حداقل بعد از حادثه نخست شرکت تارا می‌بایست با شرکت سازنده هلی‌کوپتری (آگوستا) هماهنگ می‌کرد و سازمان هواپیمایی کشوری نیز باید از فعالیت این مدل هلی‌کوپترها تا روشن شدن علت سانحه در کشور جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

ایلنا در حوادث جداگانه‌ای که در روزهای بیست و سوم تیر ماه و یازدهم شهریور ماه سال جاری اتفاق افتاد دو فروند از هلی‌کوپترهایی که از طریق شرکت پیمانکاری «تارا» در خدمت شرکت نفتی فلات‌قاره بودند، سقوط می‌‌کنند، به صورت مشخص در حادثه نخست تمامی سرنشینان جان خود را از دست می‌دهند و حادثه اخیر خوشبختانه به خلبان و کمک خلبان هیچ آسیبی وارد نمی شود.

در این رابطه «مهدی طایفه» خلبان بازنشسته هلی‌کوپتری کشور با یادآوری اینکه شرکت خدمات هلی‌کوپتری تارا یک شرکت هلی‌کوپتر طرف قرارداد شرکت نفت فلات‌قاره است و خدمات پروازی ارائه  می دهد، می‌گوید: در ارتباط با حوادث اخیر مسئولان این شرکت  در سه زمینه «تعمیر - نگهداری»، «عامل انسانی» و «عامل محیطی» باید به سازمان هواپیمایی کشوری پاسخگو باشند.  

وی در ادامه این مطلب به ایلنا گفت: دست کم چهار ماه میان این دو حادثه سقوط فاصله بوده است و در این مدت شرکت خدمات هلی‌کوپتری  تارا باید در این زمینه پاسخگو باشد که در این مدت چه اقدامی را انجام داده است.

این کارشناس هلی‌کوپتر گفت: اگر فرض کنیم که حادثه بر اثر اشکال فنی ملخ هواپیما بوده باشد، حداقل بعد از حادثه نخست شرکت تارا می‌بایست با شرکت سازنده هلی‌کوپتری (آگوستا) هماهنگ می کرده یا سازمان  هواپیمائی کشوری در بخش قابلیت بعد از بررسی هایش به این نقیصه برسد، باید از فعالیت این شرکت در کشور جلوگیری به‌عمل می‌آورد. 

طایفه ادامه داد: دلیل تعجب این‌است که هلی‌کوپترهای شرکت تارا بسیار پیشرفته و سالم هستند. اما دلیل دیگر وقوع این حوادث به دید تعمیر و نگهداری هلی‌کوپتر‌ها بازمی‌گردد که بر عهده شرکت خدمات هلی‌کوپتری (تارا) است. 

طایفه در خصوص مشکلات تعمیر و نگهداری هلی‌کوپتر‌ها که یکی دیگر از دلایل وقع حادثه اخیر است، اظهار داشت: هلی‌کوپتری در ایران کالای استراتژیک و خرید آن در ایران بسیار سخت است. و معمولاً کسی به این سمت سرمایه‌گذاری نمی‌کند. 

وی گفت: عمر هلی‌کوپتر‌ها در ایران بالای ۲۵ سال است و شرکت فلات‌قاره که قبلاً هلی‌کوپتر‌هایش را از ابوظبی و... تأمین می‌کرد به‌دلیل تحریم‌ها مجبور شد با شماری از شرکت‌های خاص مانند: شرکت خدمات هلی‌کوپتری ایران، تارا و شرکت پرتغالی به‌نام هلی‌پرتغال قرارداد ببندد. 

وی ادامه داد: فلات قاره با آن‌که خود صاحب چندین فروند هلی‌کوپتر ملکی است ولی مجوز بهره‌برداری از شرکت هلی‌کوپتری و سازمان هواپیمائی کشوری را ندارد و به‌همین دلیل با شرکت‌های خدماتی هلی‌کوپتری قرارداد بسته است. شرکت‌های هلی‌کوپتری در ایران از قدیمی ترین ناوگان کشور استفاده کرده اند. 

طایفه افزود: انحصار شرکت های هلی‌کوپتری و بازار آن به دلیل توانایی شرکت هلی‌کوپتری ایران در اختیار این شرکت است و با داشتن ۲۰-۳۰ هلی‌کوپتر قدیمی در دو بخش دریایی و خشکی فعالیت می‌کند. 

این خلبان بازنشسته ادامه داد: در دو حادثه قبلی، هلی‌کوپتر ها از نوع AW۱۰۹ بوده و عمر کمی داشت و متعلق به شرکت آگوستا و فوق‌العاده پیشرفته بوده است.  گفته ها حاکی است که نقض فنی در ملخ باعث شده هلیکوپتر متلاشی شود و خوشبختانه  خلبان و کمک وی جان سالم به‌در می‌برند.  

طایفه در تشریح «اشکالات فنی» این حادثه اظهار داشت:« در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری مرجع رسیدگی کننده به این حادثه و شرکت تارا باید پاسخگوی محورهای عملیانی و فنی باشند. 

وی ادامه داد: «کشور ما در بخش صنعت هلی‌کوپتری بسیار ضعیف عمل کرده است. در بخش نظامی توانست خط تولید چند مدل هلی‌کوپتر را در ایران برنامه‌ریزی کند اما در بخش غیرنظامی فعالیتی نشد. 

وی ادامه داد: «تمامی این خلبان‌ها در بخش نظامی شاغل بوده و بعد بازنشستگی مدارکشان را در سازمان هواپیمائی کشوری گواهینامه‌هایشان را تبدیل کرده‌اند». 

وی در بخش دیگر تحلیل این حوادث، «ضعف آموزش نیروی انسانی» را عامل دیگر نام برد و ادامه داد: «در حال حاضر مرکز آموزش خلبانی غیرنظامی وجود ندارد و متأسفانه سن خلبان‌ها در این صنعت ۵۰ تا ۶۵ سال است و خلبان ۳۰ – ۳۵ ساله در صنعت هلی‌کوپتری نداریم». 

طایفه گفت: «خلبان‌های فارغ‌التحصیل شده از مراکز غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های خلبانی همگی خلبان‌های هواپیما هستند. دوره‌های آموزش خلبانی هلی‌کوپتری مجزا بوده و بسیار پرهزینه که ۱۲۵ هزار یورو می‌شود. در ایران آموزشگاه‌های خلبانی هلی‌کوپتری ایجاد نشده است». 

شرکت تارا به گفته طایفه سالهاست که در منطقه بهرگان فعالیت می‌کند و دارای تجهیزات پیشرفته است و این‌که شرکت نفت فلات قاره هلی‌کوپتری در اختیار دارد، یک سوء‌تفاهم است و این شرکت هلی‌کوپترهایی را بر حسب نیازش اجاره می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز