خبرگزاری کار ایران

رییس هیأت کاوش محوطه باستانی« له‌لار» خبر داد:

تشکیل نمایشگاه دستاوردهای باستان شناسی در محوطه سد سیمره

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۶۷۲

برای نخستین بار در تاریخ کاوش های باستان شناسی، نمایشگاه دستاوردهای کاوش در حوضه آبریز سد سیمره با هدف ایجاد موزه پژوهشی در محوطه این سد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، لیلی نیاکان رییس هیأت کاوش نجات بخشی و باستان شناختی محوطه باستانی له‌لار درحوضه آبریز سد سیمره با بیان این مطلب گفت: کاوش نجات بخشی و باستان شناختی محوطه باستانی له لار درحوضه آبریز سد سیمره توانست شواهد جدیدی از زوایای مختلف جامعه باستانی  له لار از نخستین استقرار مربوط  به دوران شروع تاریخی تا صدر اسلام شناسایی ،  ثبت و مستند سازی کند.

او تصریح کرد : هیات باستان‌شناسی نجات بخشی محوطه باستانی له لار توانسته‌است بخشی از مهمترین اطلاعات و دستاوردهای باستان‌شناسی طی کاوش این محوطه تاریخی را با فعالیت‌های دقیق و هدفمندی  به دنیای باستان شناسی  معرفی کند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  افزود: این کاوش با همکاریهای مشترک باستان‌شناسان پژوهشکده باستانشناسی ، دانشگاه ناپل ایتالیا ،پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فر هنگی و اداره میراث فرهنگی ایلام  انجام شد.

به گفته نیاکان ، این کاوش با توجه به بهره گیری از نتایج بررسی های میدانی  و بر اساس نتایج  ژئو فیزیک در  26  کارگاه و 20  گمانه آزمایشی  در مدت 6 ماه به  دلیل گستردگی محوطه و غنای آثار باستانی به  انجام رسید .

او اظهار داشت: این کاوش توانست زوایای مختلف جامعه باستانی  له لار  را  از نخستین استقرار  مربوط  به دوران شروع تاریخی تا صدر اسلام شناسایی ،  ثبت و مستند سازی کند.

این باستان شناس خاطر نشان ساخت که  از سوی دیگر اطلاعات به دست  آمده از ساختازهای معماری  این منطقه می تواند در پیشینه تاریخ معماری  تالارهای ستون دار  و تزیینات  وابسته به معماری در این حوزه فرهنگی و دیگر محوطه های همزمان  موثر باشد.

نیاکان اظهار داشت: اهدف  هیأت  باستان‌شناسی نجات بخشی در این فصل  پس از اتمام کاوش  بر سامان دهی  ، ثبت و ضبط اشیا  و آثار معماری  به  دست آمده  حاصل  از کاوش  در کارگاه های ایجاد شده  متمرکز شد.

رییس هیأت کاوش نجات بخشی و باستان شناختی افزود: بخشی از این آثار با همکاری پژوهشکده حفاظت ومرمت آثار تاریخی-فرهنگی  پژوهشگاه به پایگاه باستان شناسی مستقر در محل منتقل شد.

به گفته نیاکان ، پژوهشکده حفاظت ومرمت آثار تاریخی-فرهنگی  پس از  ثبت ،مستند سازی  و  استحکام بخشی توانست بخشی دیگر از هویت این مکان باستانی را روشن کند .

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در نهایت هیأت کاوش توانست  با همکاری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با  راه اند ازی نمایشگاهی موقت ، دستاوردهای این فصل از کاوش را برای نخستین بار در تاریخ کاوش های باستان شناسی در  این سد به نمایش  بگذارد .

نیاکان اظهار امیدواری کرد که با گام های موثراین  فضا در آینده به موزه پژوهشی ای  حاصل از کار باستان شناسانی که  در این حوزه فرهنگی کاوش انجام داده اند تبدیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز