خبرگزاری کار ایران

ابتکار مطرح کرد:

تولید روزانه 70 الی 80 تن ضایعات بیمارستانی در تهران

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۸۵۴

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای امحا پسماند بیمارستانی باید از دستگاه‌های استاندارد و با فن‌آوری روز استفاده کرد،گفت:روزانه 70 الی 80 تن ضایعات بیمارستانی در تهران تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در حاشیه نشست خبری  هفته جهانی محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با آتش سوزی‌های رخ داده در ایلام گفت: عامل اصلی این آتش سوزی‌ها گردشگران بودند و به دلیل وزش باد شدید این آتش سوزی گسترده شد و حدود 100 هکتار از این مناطق را در برگرفت.

وی با اشاره به اینکه عملیات اطفای حریق 20 ساعت به طول انجامید، گفت: قرار است که سازمان مراتع و جنگلها برای فراهم کردن تجهیزات لازم آتش سوزی و پشتیبانی هوایی تفاهم نامه هایی را امضا کند که امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد. ما برای استفاده از پهپادها و کمک دیگر سازمانها در بحث شناسایی مناطق دچار آتش سوزی وارد مذاکره شدیم و تفاهم نامه هایی را نیز نهایی کرده ایم.

ابتکار در پاسخ به انتقادات مبنی بر عدم استفاده از بالگرد در آتش سوزی ایلام گفت: وسایل اطفای حریق به نوع آتش سوزی بستگی دارد به دلیل شدت وزش باد امکان پرواز هلی کوپتر وجود نداشت و در برخی موارد لازم است که با وسائل ابتدایی به اطفای حریق بپردازیم البته براساس مانورهایی که در گذشته انجام شد همکاری خوبی میان دستگاهها وجود دارد وب ا وجود آنکه وظیفه اصلی اطفای حریق بر عهده منابع طبیعی و و ظیفه مدیریت بحران بر عهده استانداری است محیط زیست کمکهای خوبی در حل این مسئله کرد. مشارکت مردم نیز در حل این مسئله بسیار موثر است که باید در این زمینه از مردم تشکر کنیم.

وی افزود: روشن کردن آتش در تابستان و در محیطهای طبیعی ممنوع است و قطعا با متخلفان برخورد خواهد شد.

صدور پروانه شکار چهارپایان همچنان ممنوع است

ابتکار در ارتباط با صدور پروانه صید و شکار گفت: پروانه شکار چهارپایان همچنان ممنوع است، اما در صورتی که جمیعت اجازه دهد و اگر مردم یک منطقه برای ایستادگی جلوی متخلفان اقدام کنند و در جهت بهبود وضعیت زیست گاه و حفاظت از منطقه قدم بردارند؛ تعداد کمی مجوز شکار صادر خواهد شد، اما در مورد صید با توجه به اینکه صید پرندگان جنبه معیشتی دارد و جمعیت نیز این اجازه را می‌دهد در جوامع محلی که برای حفاظت از زیستگاهها کمک کنند همان‌طور که سال گذشته پروانه صادر شد، امسال نیز صادر می شود.

وی ادامه داد: در فریدون کنار نیز تخلفاتی سالها در زمینه صید پرندگان و دامگاههای غیر مجاز وجود داشت که با آن برخورد نشده بود و ما برخورد کردیم که امیدواریم با مشارکت مردم مشکل امسال حل شود.

با استفاده از آب شیرین کن در مدت طولانی مخالفیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تکنولوژی شیرین کردن آب در موارد محدودی در چابهار و حاشیه خلیج فارس وجود دارد، گفت: واقعیت این است که آب شیرین کن ها نیز هزینه خاص خود را برای محیط زیست دارند. اکنون شوری آب خلیج فارس نسبت به گذشته یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است. اما در موارد محدودی پس از کسب ارزیابی محیط زیستی و تایید مواردی همچون مکان یابی توسط سازمان حفاظت  محیط زیست استفاده از آنها بلامانع است اما موافق استفاده گسترده و بلند مدت از آب شیرین کن نیستیم.

وی افزود: راه حل خشکسالی مقاومت جامعه در برابر آن است همانطور که اقتصاد مقاومتی داریم باید صنعت و کشاورزی مقاومتی در برابر خشکسالی داشته باشیم و بدانیم که منابع آب را چگونه مصرف و یا منتقل کنیم. اگر به آب به عنوان کالایی ارزشمند تر از نفت نگاه شود مصارف آب نیز درست می شود.

تولید یک همبرگر 4 هزار و 600 لیتر آب مصرف می‌‌کند

معاون رئیس جمهور در مورد توجه به مصرف آب مجازی گفت: می‌توانیم با یک ارزیابی مشخص کنیم که چه کالاهایی با میزان آب کمتری می‌شود تولید کرد و سپس این کالاها را علاوه بر مصرف داخلی برای مصرف خارجی نیز تولید کرده و با کالایی که آب بیشتری مصرف می کند، تهاتر کنیم.

وی توضیح داد : برای نمونه بسیاری از کشورها تصمیم گرفته‌اند به دلیل مصرف زیادآب، دامپروری را محدود کنند. تولید یک کیلوگرم گوشت گوسفند 15 هزار لیتر آب مصرف می‌کند، یک برگ کاغذ 10 الی 15 لیتر و یک همبرگر 4هزار و 600 لیتر آب مصرف می‌کند، بنابراین الگوی تغذیه ما نیز برای بهبود وضعیت آب می تواند تغییر کند و گوشت کمتر مصرف کنیم و به سمت گیاهخواری بیشتر پیش برویم. خوشبختانه در بخش کشاورزی تغییر رویکردهای خوبی رخ داده است و وزیر کشاورزی بر مدیریت منابع آب تاکید بسیاری دارد.

سد گتوند عوارض سنگین زیست محیطی دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط ز یست در ارتباط با سند گتوند اظهار کرد: کارگروهی به صورت تخصصی با مسئولیت آقای نوبخت در این زمینه تشکیل شده است. از نظر ما آب گیری این سد به صلاح نیست و هر گونه دخل و تصرف در آن باید با تایید سازمان حفاظت محیط زیست باشد. محیط زیست نیز در گذشته مخالفت خود را اعلام کرده بود، اما به این مخالفت توجهی نشد.

ابتکار افزود: از همه مجریان بزرگ می خواهیم که با ارزیابی زیست محیطی پروژه‌های خود را انجام دهند، زیرا در غیر این صورت پروژه آنها غیر قانونی است و باید جوابگو باشند و اگر با عدم همکاری آنها روبرو شویم، ناچار به توقف پروژه خواهیم شد.

وی در ارتباط با مهمترین عملکرد دولت در زمینه محیط زیست افزود: رئیس جمهور همواره تاکید بر ملاحظات زیست محیطی داشتند و در بسیاری از دستگاهها سیاستهای محیط زیست در حال اجرااست. برای نمونه در صنعت خودروسازی و وزارت نفت در مورد استانداردهای یورو 4 این برنامه ریزی را می‌بینیم، در کمیسیون های سازمان برنامه ریزی شرط گرفتن ردیف بودجه را مسائل زیست محیطی عنوان شده، شورای عالی محیط زیست تاکنون دو جلسه برگزار کرده و تاکنون 4 لایحه محیط زیستی یعنی لوایح هوای پاک، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از تالابها و حفاظت از خاک در دولت به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین برنامه مقابله با گرد وغبار و مدیریت پسماند را داشته‌ایم و برای اولین بار در بودجه ردیفی برای تالاب ها در نظر گرفته شد، حقابه هور العظیم مشخص شد و 3 هزار امتیاز به محیط‌بانان برای سختی کارشان داده شد که همه این اقدامات در دولت یازدهم رخ داده است؛ اما به نظر من مهمترین اتفاق رویکرد علمی و تخصصی وبا برنامه ریزی دولت در حل مشکلات زیست محیطی و دوری از اقدامات تبلیغاتی و یا غیر تخصصی است.

در سال 94 ،‌12 روز پاک را در تهرانداشتیم

ابتکار با اشاره به اینکه در سال گذشته براساس آمار محیط زیست 44 روز و براساس آمار شهرداری 50 روز  سالم و پاک داشتیم گفت: امسال آلود گی ها به دلیل گرد وغبار بوده است. البته این مسئله به این معنا نیست که مشکل سوخت مرتفع شده و باید توزیع سوخت مناسب در کلانشهرها گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: در ستاد مقابله با گرد و غبار ضوابطی مربوط به خاک، مالچ پاشی و ... مطرح شد؛ البته بیش از هر چیز باید مردم آمادگی لازم را در برابر این آلودگی داشته باشند و در زمان وقوع پدیده گرد وغبار هشدارهای کافی داده شود و ساختمانهای عمومی فیلتر کافی داشته باشند.

تولید روزانه 70 الی 80 تن ضایعات بیمارستانی در تهران

ابتکار در مورد مدیریت پسماند بیمارستانی گفت: زباله سوزی با دستگاههای استاندارد و فناوری های نوین می تواند موثر باشد. امحای پسماند بر عهده تولید کننده آن است و باید بدانیم 70 الی 80 تن ضایعات بیمارستانی روزانه در تهران تولید می شود که با تفاهم میان شهرداری و وزارت بهداشت این مشکل در همه شهرها باید حل شود.

هیچ اتفاقی در آشوراده رخ نداده است

 معاون رئیس جمهور در مورد آخرین وضعیت آشوراده گفت:‌ هیچ تقاضا، برنامه و  اتفاقی در آشوراده نداشته ایم و اعلام کرده ایم که انجام هر اقدام در این منطقه نیاز به مقدمات حقوقی دارد و باید با ارزیابی زیست محیطی انجام شود. البته باید بدانیم که بخش بزرگی از میانکاله در دولت پیش از دست رفت که ای کاش این حساسیت‌ها در آن زمان نیز رخ می داد.

وی ادامه داد:‌ با هزاران هکتار زمین خواری و تغییر کاربری زمینها در استان مازندران روبرو بودیم که با همکاری اداره محیط زیست این استان و اقدامات خوب دادگستری این استان بسیاری از آنها پس گرفته شد. در این 20ماهه هیچ درختی در آشوراده جابجا نشده و هیچ چیز واگذار نشده اما هر منطقه ای منطبق با سیاستهای مناسب گردشگری و مطالعه ومدیریت می تواند میزبان گردشگران باشد به شرطی که بخش خصوصی برای ارتقای وضعیت مناطق حفاظت شده سرمایه گذاری کند.

ابتکار در مورد احداث اتوبان شهید شوشتری از داخل پارک سرخه حصار گفت: این مسئله نیز همانند همه پروژه های عمرانی در منطقه حفاظت شده باید بررسی زیست محیطی و مطابق قانون در مورد آن تصمیم گیری شود.

ابتکار در ارتباط با اینکه گفته می شود وی در زمان حضور در شورای شهر موافق واگذاری پارک پردیسان به شهرداری بوده است، گفت: در آن زمان دولت وقت مصوب کرد  که پارک پردیسان را بفروشد به همین دلیل ما مطرح کردیم که اگر به هیچ شکلی نتوانیم  جلوی این کار را بگیریم حداقل شهرداری این پارک را بخرد. اما هیچ گاه راضی به فروش و واگذاری پارک نبوده ایم.

وی اشاره کرد: باید توجه کرد که پارک پردیسان طرح جامع دارد و موزه تاریخ طبیعی، موزه آب و ... در آن واقع شده است به همین دلیل در نقاط مهم دوربین وجود دارد اما همه مردم می توانند از این پارک حتی تا پشت در اتاق من نیز استفاده کنند.

وی در پایان در ارتباط با اقدامات آسیب زننده شهرداری ها به ویژه در شهرهای شمالی کشور به محیط زیست گفت: وظیفه نظارت بر اقدامات شهرداری ها شوراهای شهر هستند که امیدواریم با سیاستهای دولت و برنامه های حمایتی آن برای بحثهایی همچون مدیریت پسماند مشکلات حل شود شهروندان نیز در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی می توانند به 1540 این تخلفات را گزارش دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز