خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح جدید عربستان سرپوشی بر ناکامی «طوفان قاطعیت» است

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۳۵۲

سلسه عملیات هوایی عربستان علیه مردم یمن، پس از ۲۷روز پایان یافت. کارشناسان، عقب‌نشینی عربستان را دلیلی بر شکست این کشور از نیروهای انقلابی یمن می‌دانند.

«سعدالله زارعی» کارشناس مسال خاورمیانه معتقد است طرح «بازگشت امید» که توسط عربستان ارائه شده، سرپوشی بر ناکامی عملیات طوفان قاطعیت است.

این کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: تشکیل نشدن ائتلاف منطقه‌ای ضد یمن حول محور عربستان سعودی، پایان عملیات «طوفان قاطعیت» را رقم زد. عملیات هوایی در محدوده و دوره زمانی مشخص، با ناکامی پایان یافت. عربستان طرح جدیدی را مطرح کرد و عملیات قبلی را پایان داد.

وی افزود: عملیات «بازگشت امید» که جایگزین طوفان قاطعیت شده، به معنای پایان یافتن احتمال انجام عملیات زمینی است. عربستان به طور واضح ناتوانی خود در عملیات زمینی علیه انقلابیون را پذیرفته و طرح جدید را سرپوشی بر ناکامی خود ساخته است. بازگشت امید یعنی عملیات گسترده قبلی نتیجه‌ای در بر نداشته و به طور قطع، این طرح جدید نیز ناکام خواهد ماند. عملیات جدید طراحی شد تا عربستان وانمود کند که همچنان بر اوضاع یمن تسلط دارد.

زارعی خاطرنشان کرد:‌تحلیل‌گران معتقدند که عملیات نظامی سعودی پایان یافته و طرح جدید سرپوشی بر ناکامی گذشته است. نیروهای ائتلاف انصار متشکل از ارتش، انصارالله و کمیته‌های مردمی پیش از عملیات نیروهای سعودی بر ۱۱ استان شمال یمن تسلط داشتند. امروز که عملیات ۲۷ روزه عربستان پایان یافته، هفت استان جنوبی نیز به دست این ائتلاف افتاده است. با تسلط یمن بر استان‌های جنوبی، نیروهای وابسته به عربستان مجبور به عقب‌نشینی شدند. در نتیجه، توطئه ایجاد شکاف شمال – جنوب از طرف عربستان از بین رفت.

وی اضافه کرد:‌ آنچه در یمن اتفاق افتاد، پیروزی ائتلاف انصارالله و انزوا و عقب‌نشینی عربستان بود. انصارالله پیش از حمله سعودی بر خلیج استراتژیک عدن تسلط نداشت اما امروز بیش از نیمی از این محدوده در دست نیروهای انقلابی قرار دارد. این به معنای شکست عربستان و طوفانی است که از ابتدا قاطعیت نداشت.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت: عربستان به راه حل سیاسی دسترسی ندارد. زیرا توان ائتلاف انصارالله افزایش یافته و قسمت‌های زیادی از یمن در اختیار نیروهای انقلابی قرار دارد. بنابراین، مذاکره برای عربستان و تروریست‌های تحت امر ریاض سودی ندارد، زیرا قدرت اصلی در اختیار جناح انقلابی است. تعبیر ساده وضعیت آل سعود، گرفتاری عربستان در یک بن بست سیاسی – نظامی است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز